Драйв тест: С камионите Volvo в четирите посоки на света
През октомври Volvo България представи у нас цялата гама от новите модели на марката. През един от уикендите имах уникалния шанс да седна зад волана и на четирите нови модела – FH, FH16, FMX и FM. Преживяването си струваше и сега с удоволствие ще го споделя.
Топъл есенен ден в Бургас, морето се синее, бризът напомня още за лятото. Идеални условия за драйв тест. Четирите камиона ме очакват в сервизния център на Volvo България, откъдето стартираме. С всеки камион последователно – в различна посока и по различен маршрут.
Volvo FMX – здрав строителен камион с екстри
С Volvo FMX тръгваме в посока Нефтохим. Пътят е неравен и с дупки – точно това е подходящо за камион за строителството – да се справя с всякакви терени.
Няколко са най-важните новости при новия FMX. Някои от тях се виждат още преди да се кара – едното е новите кабини – в случая е дневната кабина - тя е с изцяло нова конструкция и още със сядането в нея се забелязва, че определено е по-просторна. Приятна екстра, която се вижда още при нагласяването на позицията на кормилната колона, е възможността за допълнително накланяне на волана – възможност, която досега се предлагаше само при FH.
Второто важно нещо, което не се вижда на пръв поглед, но ще се усети от всички, които возят много тежки товари, е новият 38-тонен заден боге мост.
Нещо, което се забелязва веднага няколко минути след потеглянето, е колко тихо е в кабината – по данни на производителя в кабината е с 2 децибела по-тихо, а това наистина е много и ще бъде оценено подобаващо от всеки водач. И това се отнася не само за FMX, но и за всички нови модели.
Друго важно, което се набива на очи след известно каране, е доста по-добрата видимост в новата кабина – не само напред но и встрани – долната част на страничните стъкла са дори под нивото на краката на водача, а и огледалата за обратно виждане са много добри. Не стига това, ами разполагам и с камера отстрани отдясно, която се включва когато подам десен мигач и така на втория дисплей на контролното табло виждам изцяло слепите зони отстрани на камиона. Разбира се, мога да си включа камерата и по желание, ако искам да правя някакви маневри.
Панелът с инструменти е нов и дигитален и е такъв за цялата гама от нови модели, но за него ще се спра повече, когато описвам новостите във FH.
Volvo FH – повече удобство и по-нисък разход
Връщаме се в стартовия пункт – сервизният център на Volvo България в Бургас, и сменяме „конете“. Нямам търпение да се кача в обновения Volvo FH – все пак това е най-продаваният у нас модел. Естествено такава композиция е „у дома си“ на магистралата и затова потегляме на запад по магистрала Тракия към Карнобат.
Конфигурацията е влекач 4х2, оборудван с 13-литров дизелов двигател, версия D, Turbo Compound, с мощност 500 к.с. и решението на Volvo Trucks за максимална горивна ефективност и отлична управляемост - I-Save. Полуремаркето е Schmitz Cargobull – UNIVERSAL.
Външният вид на новия FH е леко променен с цел по-добра аеродинамика. За мен FH изглежда елегантно и не много агресивно, което ми допада.
Както вече казах, приборният панел е нов. Първо, той е дигитален 12-инчов висококачествен дисплей и второ, Volvo открай време са любители на нестандартните решения за изгледа на приборния панел. Новият изглед не прави изключение в това отношение – оборотите се показват на една права линия най-отдолу и над нея се виждат и много други информации - режима на работа, предавката, моторната спирачка... Имам цялата необходима информация структурирана ясно и подредено. Всъщност мога да избирам между 4 възможни изгледа на приборното табло.
Тъй като правим и снимки и на моменти фотографската кола ми се „мотае в краката“, за всеки случай включвам ACC – системата за адаптивен круиз контрол. Новото при нея е, че в случай на нужда, не дай Боже, може да спре аварийно композицията до нула километра в час. Системата за круиз контрол има и още една нова опция – да се зададе максимална скорост при спускане по наклон, за да се предотврати нежеланото ускорение при спускане.
Тези подобрения в системата за круиз контрол се отнасят за всички нови модели, а не само за FH.
Другата голяма новост са т.нар. адаптивни LED светлини, но за тях ще ви разкажа, когато описвам FH16, защото точно него карам, когато вече се е стъмнило напълно и тогава разбирам за какво става дума.
И разбира се, Volvo I-Save. Двигателят с 500 к.с. с туробкомпаунд определено се държи различно от този, който беше във FMX – също 500 к.с., но без турбокомпаунд. Но този двигател не е единствената причина за очаквания по-нисък разход. За това спомагат и подобрената аеродинамика, и усъвършенстваната система I-See за управление на двигателния тракт съобразно терена с по-точни карти и по-прецизно включване на I-Roll. Това всъщност не може да се разкаже – човек просто наблюдава работата на системата и в един момент си дава сметка, че тя просто е по-добра от него, що се отнася за най-икономичния начин на шофиране.
Всъщност влекачът в тестваната композиция е в по-мощния вариант – 500 к.с. и максимален въртящ момент 2800 Н.м. Volvo FH I-Save може да бъде поръчан и D13 TC 460 к.с. и 2600 Н.м. Въпрос на предпочитание на клиентите, но намаленият разход на гориво се отнася и за двата варианта.
Композицията се управлява много леко и това е и благодарение на системата Volvo Dynamic Steering, която заедно със системата за активно поддържане на камиона в лентата на движение – Lane Keeping Assist, върши отлична работа. Когато настъпя маркировката на пътя примерно отдясно, на дисплея пред мен веднага светва в жълто лента, която ми показва това, а воланът леко се завърта в нужната посока, за да ми подскаже какво трябва да направя.
Движейки се стабилно с висока постоянна скорост по не особено натоварената в съботния следобед магистрала Тракия и наблюдавайки интелигентата работа на системите, бързо изминаваме определените километри и се връщаме обратно в сервизния център на Volvo България в Бургас. Композицията се управлява толкова леко, че въпреки че сутринта съм тръгнала от София и вече съм карала два различни камиона, не се усещам изморена. И това е добре, защото интересното тепърва предстои...
Volvo FM – по-малкият събрат
Тъй като знам, че FM най-често се използва за дистрибуция, очаквам шаси-кабина, но в случая не е така. Имаме отново композиция с полуремарке - Volvo FM, влекач 4х2, оборудван с 13-литров двигател, версия D, с мощност от 460 к.с. и автоматизирана скоростна кутия I-Shift.
С тази, така да се каже, по-опростена версия поемаме на юг към Созопол – нали това е камион за дистрибуция да го видим как ще е по по-тесни пътища. Всъщност при FM новостите се комбинират от тези при FMX и FH. FM е също с новите кабини, каквито са при FMX, но в конкретния вариант тя е спална кабина – и при нея се вижда как е по-широка и просторна. Отново наблюдавам по-добрата видимост на тази кабина, нещо, което особено важно при движението в градовете и тесни улици. Всъщност изборът на кабини при FM е доста голям - дневна кабина, ниска дневна кабина, ниска спална кабина, спална кабина, кабина Globetrotter, кабина за екипаж.
И тъй като вече съм запозната с новостите, просто се отпускам и се наслаждавам на лекото управление, на тихото мъркане на двигателя, на широтата пред погледа ми... И сега на третия камион се усещам сякаш тези новости винаги ги е имало, толкова приятно се вписват във всичко останало. Залязващото слънце на Запад вече е много ниско и огрява цялата кабина, докато се връщаме обратно към сервизния център в Бургас. На слизане от кабината на FM отбелязвам удължената врата, както и уплътнението към нея – освен от аеродинамична гледна точка това носи и още едно предимство - водачите на този камион ще могат спокойно да оставят обувките на последното стъпало :). В случая времето е хубаво, но дори и да валеше, пак щях да слизам стабилно от кабината, защото и тук стъпалата с ново противоплъзгащо се покритие.
Междувременно вече се стъмва...
Volvo FH 16 – удоволствието да шофираш
И идва време за десерта. Най-мощният двигател на Volvo– 16-литровия D16 със 750 к.с., максимален въртящ момент 3550 Н.м, най-голямата кабина, черен на цвят като луксозна лимузина, шик и отвън, и отвътре – добре дошли във флагмана Volvo FH 16. Потегляме, след като съвсем се е стъмнило – този път на север по посока към Слънчев бряг.
Че двигателят е супер мощен е ясно, че управлението е много добро, вече го знам, че предавките се превключват почти без да ги усетиш няма съмнение, че приборният панел е изпипан вече бях видяла..., но по никакъв начин не бях подготвена за светлинната фиеста, която ми демонстрираха новите фарове на този камион.
Бях прочела в прес информацията за новите модели, че те се доставят с нови адаптивни LED светлини, но, да си призная, това не ми направи особено впечатление, докато не видях ефекта на живо. Какви ти светлини – направо светлинно шоу, което се превключва по точния начин в точния момент под палката на невидим диригент...
Невидимият диригент е всъщност добрата програма, която управлява отделните LED елементи, които се включват и изключват, когато е необходимо. Водачът няма нужда да мисли дали да превключва между къси и дълги, няма да се страхува, че ще заслепи някого... Осветяването встрани отдясно и отляво е фантастично, дългите светлини блесват напред, като че ли искат да ми осветят ярко до края на пътя, завивам и фаровете „завиват“, изпреварва ме лек автомобил и отляво част от LED елементчетата се изключват, за да не заслепявам водача на лекия автомобил, идва насрещно движение, всичко се превключва автоматично... Та ето това се крие зад скромния текст „ нови адаптивни LED светлини“ – адаптират се сами по идеалния начин към ситуацията и помагат на водача.
Изморена, но изключително доволна приключвам този дълъг ден. Накрая се чудех кое най-много ми е харесало от новостите при Volvo – ами не можах да си избера, всичките ми харесват. Но от гледна точка на превозвачите според мен най-важното е пониженият разход на гориво с Volvo I-Save, новите кабини при FM и FMX, новият интериор, насочен изцяло към удобството на водача и да, тези фантастични фарове.
Снежина Баджева
Бургас - София