Тест: Новият Volkswagen Caddy - един смартван
По-голям, по-практичен, по-ефективен, по-интелигентен… Новият Volkswagen Caddy е готов за пазарен старт и това бе отбелязано от немския производител с еднодневни тестове на голяма част от гамата на петото поколение на компактния ван.
Мястото на действието бяха предградията на Мюнхен, а участниците – журналисти от цяла Европа, сред които и редактор от списание КАМИОНИ.
Новото, пето поколение на бестселъра Volkswagen Caddy, който има над 3 млн. продажби досега, бе официално представено от Volkswagen Nutzfahrzeuge още през февруари 2020 г. Сега то е напълно готово и въвеждането му на пазара започва в края на ноември в Германия, Австрия и Полша, а в България – от януари 2021. Поръчките за България се очаква да започнат още преди края на годината.
Caddy 5 е базиран на модулната платформа за напречно монтирани двигатели (MQB), въведена при Golf 8 и позната от останалите автомобили на концерна. Обновеният външен и вътрешен дизайн са подчинени на функционалността, а моделът идва като товарен фургон, компактен пътнически ван и кемпер. Благодарение на MQB новият Caddy е просторен и предлага изобилие от пространство във всички версии.
При Caddy Cargo Maxi отново има по-голямо междуосие, плъзгащата се врата е по-широка, като товарното пространство вече е стига за два европалета, а вторият може да се качи и от страни. Всъщност заради новото задно окачване и по-голямото разстояние между арките на колелата и стандартната карговерсия побира два европалета, но разположени напречно. Очаквано новият Caddy идва дигитализиран и свързан и с много нови функционалности. С въвеждането на най-новото ниво в еволюцията на MQB в гамата на Caddy навлизат и нови технологични решения и иновативни асистиращи системи като Travel Assist и новата система за аварийно спиране при насрещно приближаващ автомобил в ляв завой, които повишават безопасността и комфорта.
Свързаните инфотейнмънт системи и дигитализираните инструменти превръщат Caddy в един истински смартфон на колела. Новата технология Twindosing за двукратно впръскване на AdBlue пък превръща емисиите от азотни окиси при ефективните и икономични турбодизелови двигатели в безвреден азот и вода.
Новият Caddy може да се конфигурира в нови нива на оборудване при пътническото изпълнение - Kombi, Caddy, Life, Style или лимитираната първоначална серия Move, както и като товарен фургон Cargo и Cargo Maxi. Точно преди следващия сезон на почивките през 2021 г. гамата ще бъде допълнена от новия Caddy California, наследник на кемпера Caddy Beach. Volkswagen Nutzfahrzeuge ще предлага петото поколение на Caddy и Caddy California със задвижване на четирите колела 4MOTION. А като върхова версия с 4MOTION и наследник на Caddy Alltrack през 2021 г. на пазара ще се появи Caddy PanAmericana – кросоувър между ван и SUV.
Пътническите версии на петото поколение на Caddy се отличават с едно от най-големите интериорни пространства в сегмента и множество високотехнологични решения. Товарният Caddy Cargo пък осигурява 3,1 куб. м, който при Caddy Cargo Maxi достига 3,7 куб. м. Това е постигнато и благодарение на новата конструкция на задния мост, който вече е с цяла греда и люлеещи се рамена, а листовите ресори са заменени от спирални пружини. Конструкторите на модела уверяват, че това не прави компромис с товароносимостта.
При тестовете пък отчетливо се усеща изключително благоприятното влияние на новото задно окачване върху стабилността и комфорта на возията дори при празен автомобил. Стана вече дума за възможността за натоварване на европалет напряко благодарение на увеличеното до 1230 мм разстояние между арките на задните колела. Благодарение на плъзгащите се врати с увеличена широчина от 840 мм при Caddy Cargo Maxi (ширината при предшественика беше 701 мм) във фургона се помества и втори палет. Максималната дължина на товарното пространство до преградната стена е 1797 мм при Cargo и 2150 мм при Cargo Maxi.
Пътническите версии идват серийно с пет места. Както късата, така и дългата база като опция могат да се оборудват както при предишното поколение с трети ред седалки, което превръща Caddy в седемместен автомобил. Новото е, че седалките от третия ред се демонтират лесно с цел постигане на максимална гъвкавост.
В новия Caddy се предлагат и добре познатите и проверени решения като демонтиране, изправяне или двустепенно сгъване на седалките от втория ред напред. Така багажният обем на семейния ван достига до 2556 л при натоварване до тавана и до първия ред седалки при изваден втори ред. Багажният обем при пет седалки и натоварване до тавана достига впечатляващите 1213 л. Дължината на товарното пространство до първия ред седалки е 1913 мм, а разстоянието между арките на калниците е 1185 мм.
Индикаторните и контролните прибори в петото поколение на Caddy са с нова архитектура. Изборът е между основната конфигурация от аналогов приборен панел с дигитален мултифункционален екран пред водача или новия Digital Cockpit, който е допълнително оборудване, а във версията Style се предлага серийно. В зависимост от нивото на оборудване серийно или опционално се предлага радио и навигационна система със сензорен екран на централната конзола с диагонал 6,5 инча, 8,25 инча или 10 инча.
Digital Cockpit в комбинация с върховото ниво на навигационната система Discover Pro с 10-инчов сензорен екран създава изцяло нов дигитален пейзаж от индикаторни и контролни елементи пред водача и пътника до него, наречен Innovision Cockpit. Чрез модула за онлайн свързаност (OCU), с интегрирана eSIM-карта, инфотейнмънт системата на Caddy има достъп до мобилни онлайн услуги, наречени накратко MOD. Климатичната система, разположена под инфотейнмънт системата, се управлява чрез иновативни дигитални и лесни за ползване сензорни плъзгачи.
Новост за модела са дигиталните сензорни повърхности за управление на светлините, аудиото и менюта. Типичният за марката въртящ се превключвател за светлините вече е в историята и е заменен от сензорния панел Светлина и видимост, разположен на обичайното място вляво на таблото, интегриран в кокпита на една линия на видимост е и инфотейнмънт системата.
В новия Caddy 5 от 19-те асистиращи системи са изцяло нови, а останалите са надградени с редица нови функции. Новите системи включват и върховата технология Travel Assist, приложена за пръв път в лекотоварен автомобил на Volkswagen. Тя осигурява асистирано шофиране в рамките на целия скоростен диапазон. Нова е и системата за предотвратяване на инциденти чрез аварийно спиране при насрещно приближаващ автомобил в ляв завой. Тя е част от стандартното оборудване на всеки Caddy и от системата Front Assist. Новост в Caddy и при А-сегмента на градските ванове е асистентът за маневриране с ремарке, познат от големия Crafter като Trailer Assist.
Новите четирицилиндрови двигатели на Caddy са част от следващото еволюционно ниво на развитие на модела и без изключение са оборудвани с филтри за твърди частици. Трите турбодизелови силови агрегата TDI са с познатия работен обем от 2 л и предлагат три нива на мощност - 75 к.с., 102 к.с. и 122 к.с. и съответно въртящ момент от 250, 280 и 320 Нм. Комбинират се с шестстепенна механична или 7-степенна автоматизирана предавателна кутия с два съединителя. При тези дизелови двигатели Volkswagen Nutzfahrzeuge за пръв път прилага системата Twindosing, с което значително се намаляват емисиите на азотни окиси (NOx) в сравнение с тези при предшествениците, като AdBllue течността се впръсква от две дюзи, на две места – веднага след турбокомпресора и в SCR-системата.
С висока ефективност се отличава и турбобензиновия двигател TSI с работен обем 1,5 л с мощност 114 к.с. и максимален въртящ момент от 220 Нм. Той ще бъде последван от работещия на сгъстен природен газ турбодвигател TGI с мощност 130 к.с. Разработва се и Plug-In-хибридната версия eHybrid на бензин или природен газ.
Тестовият маршрут за новия Caddy в околностите на Мюнхен включваше двупосочни пътища, магистрали и градско движение. На разположение за теста бе голяма част от гамата на новия модел – пътнически и товарни версии, оборудвани с дизеловия двигател 2,0L TDI EA 288 EVO.
Започнахме теста с Caddy Cargo 2.0 TDI - 90 кВт (122 к.с.), оборудван със седемстепенната автоматизирана предавателна кутия DSG. Лекотоварният автомобил бе в ефектния червен цвят Cherry Red, а във фургона имахме около 400 кг укрепен товар. Изобщо не ни пречи, че приборният панел е в аналоговия вариант и въпреки многото новости в интериора – нищо не ни изненадва. Типично за VW, всичко е точно там, където го очакваш и не ти трябва време за привикване.
На пътя автомобилът се държи перфектно – предостатъчно динамика и мощ при подаване на газ, неусетна смяна на предавките нагоре и надолу и отлично преминаване на неравностите благодарение на обновеното окачване.
Много интересен е вторият автомобил, който изпробваме. Отново е товарна версия Caddy Cargo. Под капака обаче имаме двигател 2.0 TDI - 55 кВт (75 к.с), съчетан с 6-степенната механична трансмисия. Тук интересното е как се справя „най-слабият“ от трите варианта на дизелов двигател при новия Caddy, който предлага мощност от 75 к.с., но и повече от приличен въртящ момент от 250 Нм. Впечатленията са повече от отлични, което затвърждава убеждението, че този вариант е много подходящ за компании, които возят не много тежки товари и работят основно в градска среда, където скоростите и без това са ниски. Защото, освен че първоначалната инвестиция ще е по-ниска, отколкото при по-мощните версии, със сигурност изборът ще е добър и заради доказаната икономичност на двигателя с мощност 75 к.с.
За десерт си оставяме една от пътническите версии с високо ниво на оборудване - Caddy Style, с двигател 2.0 TDI - 90 кВт кВт с 6-степенна механична предавателна кутия. Отново разполагаме с богато оборудване, включващо по-голяма част от наличните за модела опции. Вече можем да се поглезим с трите варианта на приборен панел, които предлага Innovision Cockpit, включително – възможност за проектиране на навигационната карта на него – точно пред водача. Тук трябва да вмъкнем, че Caddy 5 ни изненадва повече от приятно с възможността да бъдат настроени на български всички менюта и дисплеи в него. Истинско удоволствие пък е да шофираш Caddy 5 под меката светлина, преминаваща през панорамния покрив въпреки мрачния октомврийски ден в Мюнхен.
Какво богатство са системите за сигурност при новия Caddy, оценяваме малко по-късно на магистралата от Мюнхен към Нюрнберг. Часът е 17, мракът е пълен, дъждът е силен, видимостта е отчайваща. В същото време трафикът е убийствен, а скоростите са като на немска магистрала. Но адаптивният круизконтрол спазва прецизно зададената скорост на движение и дистанцията от предното превозно средство. А активният асистент за поддържане лентата на движение строго те държи в права посока, като дори можеш да си позволиш лукса да пуснеш кормилото.
От Volkswagen определят Caddy 5 като истински смартфон на колела - освен заради многото иновации и заради възможностите за свързаност според нуждите, които дава порталът We Connect. Сигурно имат право, но моделът с право може да бъде определен като един истински смартван.
Повече – в ноемврийскя брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн.
Лъчезар АПОСТОЛОВ
Мюнхен – София