Изцяло нова гама предавателни кутии от Scania
Scania представя нова гама от автоматизрани предавателни кутии, които заменят всички варианти на актуалната в момента Scania Opticruise, представена в началото на 90-те години на миналия век.
Първият член на новата гама - G33CM, идва във връзка с обновените двигатели от гамата V8 и най-новите 13-литрови силови агрегати с мощност 500 и 540 к.с. В Scania са инвестирали над 400 млн. евро в разработката на новата гама кутии. Производството на първата версия на новите предавателни кутии започва поетапно от октомври 2020 г.
Новите предавателни механизми са разработени да се съчетават с три от четирите V8 двигателя на Scania и двата най-мощните шестцилиндрови редови силови агрегати. Основните характеристики и предимства на новите кутии, декларирани от шведския производител, са: по-нисък с около 1% разход на гориво; намалено с 60 кг собствено тегло заради по-малкия размер и алуминиевия корпус; три спирачки на вала, осигуряващи отлично представяне при превключване на предавките; пневматичен привод за превключване; богат набор от предавателни числа, включително и осем варианта на предавки за заден ход.
Освен това новата гама от предавателни кутии има по-ниски нива на шум при работа. Вътрешното троене е значително намалено, а картерът е сух, което намалява загубите на масло. Освен повишената прецизност на превключване кутиите имат оптимизирани интервали за поддръжка.
За Scania разработването на изцяло нова гама от скоростни кутии е мащабно начинание, особено след като Optiсruise има репутацията на еталон. За това в новата гама скоростни кутии Scania Opticruise не са използвани никакви компоненти от съществуващата гама. Задачата на екипите е била да разработят скоростни кутии, които да отговарят на всички изисквания през следващото десетилетие, особено – по отношение на разхода на гориво, управляемостта и устойчивостта. При новата гама, превозните средства с висока собствена маса могат да разчитат на бързо превключване на предавките, като същевременно кутиите запазват необходимите параметри при потегляне.
Scania има дългогодишна традиция в предлагане на силова линия с висок въртящ момент при ниски обороти на двигателя. Когато двигателят има достатъчно въртящ момент, за да задвижва камиона при ниски обороти на двигателя, разходът на гориво е по-нисък. За да бъде конструирана подходяща предавателна кутия за случая са нужни много сложни изчисления и отчитане на множество фактори. Това е направено при новата гама скоростни кутии на Scania, която има значително по-широко приложение и може да се справя ефективно както при ниски, така и при високи обороти.
При проектирането и разработването на новата гама инженерите на Scania са се фокусирали главно върху намаляване на вътрешното триене, като загубите от него са намалени с поне 50%. Новите скоростни кутии са по-къси от най-често срещаната скоростна кутия на Scania, GRS905. В тях се използват само два синхронизатора при седем в сегашното поколение. Валовете са по-къси, което ги прави по-устойчиви и здрави и дава възможност за се използват по-широки зъбни колела, способни да носят повече натоварване.
Инженерите на Scania са възприели нов подход при задния ход. Вместо обичайното допълнително колело за обръщане на посоката на движение се използва планетарната предавка на изходящия вал. Това решение позволява осем предавки за движение на заден ход със скорост до 54 км/ч – опция полезна за самосвалите, на които често се налага продължително движение на заден ход.
Новата гама предавателни кутии на Scania идва с богат набор от интелигентни PTO решения, включващи девет варианта на силоотводни точки – от EG PTO, задвижвана директно от вала на кутията, до EК PTO, получаваща задвижване от отделен модул монтиран между маховика и скоростната кутия.
Повече – в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg