Тест: От MAN eTGE до MAN Lion’s City 18
Като продължение на проведеното в средата на септември онлайн събитие MAN Experience Press Days 2020 MAN Truck and Bus организира и тестове на част от богата си автобусна гама. Те се проведоха на тестовата писта на немския производител, недалеч от главната му квартира в Мюнхен.
Тестовете на част от автобусната гама на MAN Truck and Bus дадоха възможност на автобусното подразделение на производителя да демонстрира най-новите си продукти и последните ъпгрейди в познатите превозни средства. На разположение за тестване – на пистата или по обществените пътища, според желанието на посетителите, имаше 9 автобуса от всички сегменти в портфолиото на MAN Truck and Bus. От туристическата гама на пистата бяха строени двуетажният дабълдекер Neoplan Skyliner, флагманът Neoplan Cityliner, популярният Neoplan Tourliner и разбира се – Автобус на годината 2020 – MAN Lion’s Coach. Следваха обновена версия на междуградския MAN Lion’s Intercity и два варианта на градския модел MAN Lion’s City във версия мек хибрид – съчленен 18-метров с дизелов двигател и 12-метров с двигател на сгъстен природен газ. Редицата се завършваше от най-малките – новия туристически MAN TGE и естествено - електрическия минибус MAN eTGE. Почетно място бе отделено на премиерния електрически съчленен 18-метров MAN Lion’s City E, който е напълно готов, но все още не бе достъпен за тестване.
Обновеният MAN Lion’s Intercity идва с новия 9-литров, 6-цилиндров дизелов двигател MAN D 1556 LOH. В тестовия двуосен автобус с дължина 13 м той бе с мощност 360 к.с. и максимален въртящ момент 1600 Нм и бе съчетан с автоматизираната 12-степенна предавателна кутия MAN TipMatic 2 с интардер. Моделът се предлага и с по-стария двигател D 08, а стандартно се оборудва с напълно автоматичната предавателна кутия EcoLife2. Най-новото в този модел на практика са тоалетната – разположена преди втората врата, вътрешните багажници - над седалките и седалката за стюарда. Цялото това оборудване е монтирано от Bus Modification Center в Плауен. Така се постига многофункционалност на автобуса, който през седмицата може да се ползва за регулярни или ученически превози, а през уикенда за туристически пътувания.
Междуградско-туристическа версия на минибуса TGE 5.180 бе другата новост. Трансформацията е направена от панел ван с дълга база и удължен заден надвес, произведен във Вжешня, Полша. Двигателят е с работен обем 1968 куб. см и максимална мощност 177 к.с. при максимален въртящ момент от 410 Нм. Задният мост е двигателен и със сдвоени колела. Предавателната кутия е автоматична – 8-степенна. Салонът за пътниците е с конфигурация 2+1 и има 18 седящи места.
Комби пътническа версия, с 8+1 места, на електрическия ван MAN eTGE 3.130 бе следващата новост в Мюнхен. Задвижването е поверено на синхронен електродвигател с мощност 100 кВт (136 к.с.), налични в оборотния режим от 0 до 3300 об./мин. и максимален въртящ момент от 290 Нм. Капацитетът на батериите, разположени под пода е 35,8 кВтч. Бавното зареждане е от обикновен контакт при мощност на зарядното устройство 2,3 кВт и продължава 17 ч от 0 до 100%. Бързото зареждане от стенно монтирано зарядно устройство с мощност 7,2 кВт и трае 5 часа и 20 минути. Междинно зареждане по време на работа може да се прави от постояннотоков зарядно с мощност 40 кВт, при което за 45 минути се възстановяват 85 % от заряда на батериите. По WLTP пробегът с едно зареждане и до 175 км, а производителят гарантира пробег от 120 до 150 км - в зависимост от режима на експлоатация, условията, натоварването и стила на шофиране.
Звездата сред новостите, естествено, беше, показания за пръв път 18-метров съчленен електрически градски модел MAN Lion’s City E. По-малко от година след реализацията на първия си градски електрически автобус Lion’s City E с дължина 12 м от MAN Truck and Bus са готови за пазарен старт и на съчленена версия на модела. Решението за задвижване тук са два централно разположени електродвигателя (всеки с номинална мощност от 270 кВт и максимална мощност от 400 кВт и максимален въртящ момент от 3500 Нм) – на втория и третия мост и съответно – два двигателни моста.
Представеният в тестовия център в Мюнхен вариант бе с 4 електрически врати на салона. Предимство на електрическото задвижване с централно разположени мотори е и това, че липсва обичайната кула на двигателя в задната част, което освобождава място за още 4 седалки. Както и единичният електрически вариант и Lion's City 18 E впечатлява с декларирания пробег с едно зареждане от 200 км и дори 270 км при благоприятни условия, през целия експлоатационен живот на батерията.
За тестовете – в октомврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg
Мюнхен – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ