Електрификацията на лекотоварната гама на PSA е в ход
Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy, Opel e-Vivaro и Vauxhall e-Vivaro могат да се поръчват от юли
В края на юни се състоя виртуална премиера на първото електрическо каре на PSA в лекотоварния сегмент - напълно електрическите ванове Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro и Vauxhall Vivaro.
Напълно електрическите версии на средните ванове Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro и Vauxhall Vivaro бяха представени специално за членовете на международното жури Ван на годината, сред които и представител на списание КАМИОНИ. Виртуалното представяне замени световната премиера на живо на електрическата гама на PSA, която трябваше да се състои през май по време на изложението за търговски превозни средства в Бирмингам, отменено заради пандемията от COVID-19.
Онлайн сесията бе посветена на цялостната електрификация на лекотоварния сегмент на Groupe PSA. Намеренията, които ще следва един от най-големите европейски производители бяха очертани от вицепрезидента на бизнеснаправлението за лекотоварни автомобили на Groupe PSA Ксавие Пежо и експерти на компанията.
Стана ясно, че заявеното преди половин година намерение до края на 2021 г. всички лекотоварни автомобили на PSA да получат изцяло електрически версии вече се изпълнява. Началото е поставено с електрифициране на еднотонните компактни ванове Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro и Vauxhall Vivaro.
По-рано през май и юни Peugeot и Citroën вече разпространиха подробна информация за своите нови модели е-Expert и е-Jumpy – първо за товарните им варианти (виж бр. 5/2020 г. на сп. КАМИОНИ онлайн на transport-press.bg), а след това и за пътническите версии – е-Traveller и ë-SpaceTourer.
Точно в този ред ще се появят те и на пазара. От юли започва приемане на поръчки за товарните ванове, а от септември – за пътническите модели. Доставката и на двата типа превозни средства ще започнат през втората половина на 2020 г. До края на годината се очаква и електрификацията на големите ванове Boxer и Jumper, а през следващата година ще ги последват и обновени електрически версии на компактните ванове Partner и Berlingo.
Амбицията на PSA е с електрическите си модели компанията да бъде водеща в предлагането на превозни средства за градска мобилност без ограничения - с оглед на сериозните емисионни регулации, които влизат в сила в Европа през следващите години. Подчертано бе, че от 2025 г. ограниченията в емисиите стават 10 пъти по-строги от сегашните. Анализът на PSA показал, че единствено електрическите превозни средства могат да ги посрещнат безпроблемно, което е довело до решението за пълна електрификация на лекотоварната гама.
Друг анализ на PSA сочи, че 83 на сто от клиентите на средните ванове на марката не изминават повече от 200 км дневно, а 44 на сто от тях – не надвишават дневен пробег от 300 км. Това е убедило експертите на групата, че електрическите превозни средства са точното решение за градски и крайградски доставки и пробегът с едно зареждане, който се предлага при електрическото каре от 230 или 330 км – в зависимост от батерията е напълно достатъчен за изпълнението на дневните задачи.
Това е и една от причините PSA да не афишира интерес към разработване на плъгин-хибриди в лекотоварния сегмент, които имат по-голяма автономност, но не са с нулеви емисии и са по-скъпи. Интерес обаче има към разработката на лекотоварни автомобили с водородни горивни клетки, като се отчитат от една страна предимствата им – като повече автономност, но се държи сметка и за основния им недостатък – по-високата цена.
Електрическите версии на Expert, Jumpy и Vivaro са разработени без никакъв компромис с комфорта, сигурността, товароносимостта и товарния обем. По тези показатели те са абсолютно идентични с конвенционалните версии. Снабдени са с цялото иновативно оборудване, познато от последното поколение на конвенционалните модели, гарантиращо облекчена работа на водача – като хедъп дисплей и система за разчитане на пътните знаци, асистенти за сигурност и безопасност, лесен достъп до кабината и товарното пространство чрез безконтактно отваряне на вратите на фупгона.
Товарните варианти се предлагат с две колесни бази и три дължини – от 4,6 м, като товарният обем е от 5 до 6,6 куб. м, а товароносмостта – 1275 кг. Нещо повече – те предлагат впечатляващата за сегмента способност за теглене на ремарке с маса 1000 кг. Модуларната конструкция запазва и товарната дължина от 4026 мм.
Пътническите версии ще се предлагат в три варианта според нивото на оборудване и броя места. При първата версия Comi & Shuttles местата са 9 или 8, при втората – Combispaces – 8 или 7, а при най-луксозната Combispaces Premium – 7 или 6. Последната ще се предлага и с втори ред седалки обърнати лице в лице и масички за бизнессрещи в салона за пътници.
Габаритната височина на всички модели е под 1,9 м и е съобразена с възможността за влизане в градски подземни паркинги.
Всичко това е възможно и заради разположението на батериите под пода на превозното средство, което запазва вътрешния обем същия както при дизеловите версии. Батериите ще се предлагат с два варианта на капацитет – за пробег с едно зареждане от 230 км и от 330 км. Зареждането им ще може да става на бързозарядни обществени станции – до 80 на сто от капацитета за 30 мин, от обикновен контакт през нощта – до 50 на сто и от специално зарядно устройство Wallbox – до 100 %.
Чрез мобилното приложение Free2Move Services пък могат да се планират маршрутите и спирките за зареждане на батериите при продължително пътуване – особено извън града. Чрез приложението ще могат и да се наемат електрически ванове.
Електродвигателят с мощност 100 кВт и максимален въртящ момент от 260 Нм е на обичайното за ДВГ място – отпред, като задвижва предните колела. Силовата линия гарантира максимална скорост от 130 км/ч и се предлага с два режима на рекуперация, които се избират от водача.
Гаранцията, която PSA дава на батериите е, че за 8 години или 160 000 км пробег, капацитетът им ще остане над 70% от първоначалния.
Повече – в броя на списание КАМИОНИ от юли-август 2020 г.