Тест: Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI
Списание КАМИОНИ имаше възможност да направи еднодневен тест на една от най-разпространените версии на лекотоварния бестселър Mercedes-Benz Sprinter, която се предлага на българския пазар.
Новото високотехнологично поколение на Sprinter се появи преди малко повече от 2 години и вече активно се експлоатира и в България. На разположение за теста имахме предоставен от Силвър Стар, генерален дистрибутор на Mercedes-Benz за България, Sprinter 314 CDI Long във версия класически панелен ван - фургон.
Автомобилът е с най-дългото предлагано междуосие от 4325 мм и с предпоследната по големина обща дължина. Товарният обем е 14 куб.м, като фургонът побира до 6 европалети. При следващата, най-голяма, дължина вместимостта е до 7 европалети. Допустимата максимална маса на демонстрационния Sprinter e до 3,5 т и той се управлява с категория B.
Двигателят е 4-цилиндров, редови, турбодизелов, Common Rail с работен обем 2143 куб. см и максимална мощност 143 к.с., като е снабден със Старт/Стоп система. Предавателната кутия е 6-степенна, механична, а задвижващи са задните колела. Интервалът на сервизно обслужване е до 60 000 км, в зависимост от режима на експлоатация.
Стратирнето на двигателя е безключово. За оптимална и икономична работа на силовата линия инструменталното табло се сигнализира кога да бъде сменена предавка. Средният разход на автомобила е около 8 л/100км.
Оборудването на шофьорската кабина е от третото, предпоследно ниво на комфорт. Шофьорската седалка е изцяло нова с множество настройки и регулировки, включително на опората за подбедрицата и на лумбалната опора. Моделът е с допълнителна шумоизолация на кабината. Страничните огледала са електрически регулируеми и с подгряване.
За свързаността и управлението на всички функции в автомобила се грижи мултимедийната система е MBUX, позната и от леките автомобили на марката. В случая, при третото, ниво на оборудване тя е със 7-инчов сензорен дисплей на централната конзола, като може да се управлява и от бутони на кормилото.
Към MBUX може да се свърже мобилно устройство чрез кабел или bluetooth. Системата може да бъде поръчана и с вградена навигация, а при на-високото, четвърто ниво на оборудване сензорният дисплей е 10,25-инчов, а гласовият асистент Hi Mercedes е с пълна функционалност за управление на системите в автомобила.
При маневриране водачът разполага с камера за обратно виждане и функция „птичи поглед“. За безопасността се грижат и множество асистенти, повечето от които се вграждат серийно като асистент при странични пориви на вятъра и активен спирачен асистент, който при опасност от челен сблъсък сигнализира на шофьора и при липса на реакция от негова страна задейства самостоятелно спирачките за предотвратяване на произшествие.
При потегляне по наклон автоматично се задейства Hill Start Assist, който не позволява връщане на автомобила назад. В огледалата е вградена сигнализация за обекти в сляпата зона на видимост. Паркинг спирачката е електрическа и се освобождава автоматично при подаване на газ. Оборудването включва още асистент за светлините, адаптивни стоп светлини, адаптивна ESP…
Центърът на Силвър Стар в София, магистрала Тракия, разклонът за Пловдив и Карлово, Старосел и обратно бе тестовият маршрут избран от КАМИОНИ. Sprintеr го измина на един дъх, показвайки силните си качества – динамика, сигурност и комфорт на магистралата, лекота на управление като при лек автомобил, маневреност в тесни пространство, интуитивност и простота при боравене със системите на автомобила, ефективност и разход на гориво малко над 8 л/100 км.
Панел ван, микробус, минибус, шатълбус, шаси-кабина, самосвал са версиите – общо над 1700, в които се предлага новият Sprinter. Моделът може да се поръча с класическото задно предаване, 4Х4 и за пръв път при Sprinter – с предно предаване. Има разнообразие от възможности за вътрешно оформление на кабината с четири нива на оборудване.
В моделната линия на новия Sprinter двигателят с работен обем 2143 куб. см се предлага с максимална мощност 114, 143 и 163 к.с. Наличeн е и добре познатият 3-литров, V-образен, 6-цилиндров дизел с мощност от 190 к.с. и максимален въртящ момент 440 Нм. От средата на тази година Sprinter ще получи още един силов агрегат – а именно най-новия и модерен 2-литров двигател на Mercedes-Benz .
Ванът, в чиято разработка Daimler AG инвестира 2,5 млрд. евро се предлага с три колесни бази, четири дължини, три височини и допустима максимална маса от 3 т до 5,5 тона.Полезният товар е повишен с 50 кг спрямо предишното поколение, а товарната височина е намалена с 80 мм, което улеснява достъпа до фургона, особено когато става дума за малки градски доставки.
Лъчезар АПОСТОЛОВ
По-подробно за теста – в юнския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и вече - и онлайн на адрес: https://www.transport-press.bg/