Тест: През гори и реки с Ford Ranger Raptor

13.05.2020

Тест: През гори и реки с Ford Ranger Raptor

Винаги е предизвикателство да седнеш зад волана на Ranger Raptor - разработеният специално за тежък офроуд пикап на Ford и да изпробваш истинските му възможности.

[✕]

Списание КАМИОНИ с нетърпение изчака премахването на пропускателните пунктове край големите градове, за да тества за пръв път у нас уникалната машина. Не че бариерите по пътища и магистрали бяха проблем за всъдехода, който намира път и изход на всякакъв терен, но…

И така отново сме зад волана на Ford Ranger Raptor - също, както точно преди година, в Мароко, когато с атрактивен тест, Ford Europe лансира машината на европейския пазар под мотото „Освободи Раптора!“ (Unleash The Raptor).

[✕]


На разположениe за теста имаме, предоставен от официалния вносител на марката у нас Мото-Пфое, Ford Ranger Raptor Double Cab 2.0 TDCi 213 PS 4x4 A10. Какво се крие зад това означение. Двойна кабина с 4+1 места и 4 врати и, разбира се – двулитровият битурбо Common Rail дизелов Евро-6 двигател на Ford с максимална мощност 213 к.с. и впечатляващ максимален въртящ момент от 500 Нм при 1750-2000 об./мин. Двигателят е съчетан с новата десетстепенна автоматична предавателна кутия на Ford.



С доработките от Ford Performance, обаче Raptor става наистина хищник на пътя и извън него и се преврща в единствения сериен пикап, специално разработен за предизвикателствата на тежкия офроуд. Калниците са раздути и са получили допълнителни черни вежди, но въпреки това, заради увеличената предна и задна следа широките 17-инчови офроуд гуми излизат извън тях. Броните и стъпенките са променени и усилени, както и подкартерната защита, има и протектор на резервоара.



Двигателят при Raptor е монтиран по-високо, шасито също е усилено и задигнато в задния край. Окачването е получило специални офроуд амортисьори, а ходът му е с 30% по-голям от този на стандартния Ranger. Задното окачване е на винтови пружини, което, прави возията комфортна, независимо дали се шофира по асфалт, пясък или камъни и позволява по-високи скорости извън пътя. Предният и задният ъгъл на атака са увеличени с 3 градуса до съответно 32 и 24 градуса. С 51 мм е пораснал просветът, който при Raptor е цели 283 мм.

Режимът 4х4 е избираем с въртящ се превключвател, разположен до лоста на скоростите. Има два варианта на 4х4 – 4H и 4L – за най-тежките задачи. От бутоните на кормилото водачът може да избира и между 6 предварително зададени настройки на силовата линия и допълнителните системи според характера на терена за движение и стила на шофиране: нормален; спорт; чакъл, трева и сняг; кал и пясък; скали; и дори Баха – по името на популярното мексиканско офроуд рали. На разположение са моторна спирачка за спускане по наклон и блокаж на задния диференциал, които се включват с бутони до скоростния лост.



Разбира се на високо ниво са оборудването на кабината и комфортът в нея. Оборудването за безопасност, сигурност и в помощ на водача освен круиз контрол и активен спирачен асистент, включва система за разчитане на пътните знаци с възможност за автоматично регулиране на скоростта, асистент за поддържане на лентата, система за смекчаване на сблъсък, електрически сервоусилвател на волана, ABS/ESP/RSC/Terrain Management, асистент при внезапно спиране, асистент при изкачване по наклон, асистент при слизане по наклон, система за контрол на сцеплениетои много други.



За оборудването може да се говори още много. Но при Raptor целта е той да бъде възприет от клиентите като отделна моделна линия, предназначена за повече забавление, за тежък офроуд и за свободното време, без да се правят компромиси с комфорта и с емблематичните работни качества на легендарния Ranger.



При теста решихме да поизкаляме сериозно Raptor в горите на най-близките части на Стара планина западно от столицата. Преди да стигнем до там установяваме, че на асфалт машината е изключително пъргава и предлага предостатъчно мощ и запас на мощност. При натискане на газта за броени секунди се достига скорост от 100 км/ч, а изреждането на предавките е неусетно.



След като изоставихме асфалтовия път и тръгнахме към планината за всеки случай минаваме на режим 4H. Изровеният полски път в началото, който на места е сериозно разкалян не е никакъв проблем. Следва първото по-сериозно препятствие – продължително изкачване при постоянен наклон от може би над 30 %. Пътят е с дълбоки коловози едри камъни. В режим 4L задаваме терен – „чакъл, трева, сняг“. Газ и за секунди, въпреки, че на моменти през предното стъкло се вижда само небе, без замисляне Raptor e на върха.



Малко по-късно навлизаме в гората срещу течението на река Кътинска. Каменистият път е изсечен направо в скалите – лъкатуши наляво и надясно през гората, катери хълмове и се спуска към речното корито, като многократно пресича реката и се прехвърля от бряг на бряг. Мощната машина върви уверено в режим 4Н и единствените притеснения, които изпитваме са дали пътя ще бъде достатъчно широк навсякъде, да не срещнем автомобил насреща или да не се натъкнем на паднало дърво.



Достигнали билото тръгваме надясно и след малко започва главоломно спускане на зиг-заг към Искърското дефиле. Тук на помощ идва асистентът за спускане по наклон. Активираме го с бутона до скоростния лост и всичко става лесно. След няколко километра прекосяваме лунния пейзаж на отдавна изоставена мина и стигаме първите къщи на някаква махала. Още няколко километра и сме на асфалта на Искърското дефиле.



След толкова адреналин не може да не ти стане ясно, че Ranger Raptor e мечта за всеки фен на офроуда. И разбираш защо, когато минава по улиците на София Raptor привлича като магнит мъжки погледи. Вярно, че този, който иска да се сдобие с пикап с оборудването на този, който тествахме, трябва да е готов да се раздели с малко повече от 120 000 лв., което е доста над цената на класическия Ranger. Но за този, който може да си го позволи – кеф цена няма.

Лъчезар АПОСТОЛОВ

По-подробно – четете в юнския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и вече - и онлайн на адрес: https://www.transport-press.bg/

<< Обратно към новините