Няма план Б за тол системата

10.02.2020

Няма план Б за тол системата

Като игра на въпроси и отговори премина срещата между Българското обединение на шофьорите и проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ.

[✕]

Ако искате да четете списание КАМИОНИ в електронен вариант, моля абонирайте се тук.


Срещата бе инициирана заради неясните за водачите параметри на бъдещата тол система.

[✕]


Да припомним, че преди 3 дни шофьорите излязоха с открито писмо до медиите, с които зададоха 6 въпроса, предимно касаещи работата на водачите с маршрутни карти, бордови устройства и gps навигация. На срещата фокусът бе изместен към базовите функции и свързаност на тол системата, а „частните случаи“ очевидно ще се решават в движение.

Професор Асенов потвърди, че няма план Б и тол системата ще стартира на 1 март 2020 година. Експертът обаче не можа да гарантира на шофьорите, че на старта всички системи за отчитане ще работят безупречно и на водачите няма да се наложи да пътуват с еднодневни винетки за определен период от време. Налице са всички технически и организационни условия тол системата да стартира от 1 март, каза Асенов. Целта на тол системата не е да има глоби и санции, а да се отговори на всички въпроси, подходи, методи и форми, с които всеки един може да намери начин за таксуване, добави той.

Реализацията на тол системата има за цел да промени модела на таксуване и да го доведе до това, който ползва и руши пътната инфраструктура – плаща повече. В следващите години моделът може да бъде променен, допълни Асенов. От бранша обаче контрираха, че първо трябва да се направят по-добрите пътища и после да се вдигат таксите, а не обратното.

Професор Асенов разясни и начините за ползване на тол системата. Един от тях е автоматичното таксуване, при което е необходимо съответната фирма да има сключени договори с един от двата национални доставчика – Интелигентни Трафик Системи и Конкорд Смарт Инфреструктура. От средата на месец февруари ще стартират процедурите за таксуване с бордови устройства и GPS тракери, поясни Асенов.

С въвеждането на тол системата ще бъде въведена и маршрутната карта, с която предварително ще бъде избиран маршрут с до 4 междинни точки. С нея предварително може да бъде изчислена пътната такса. За регистрираните потребители в системата на Националното тол управление маршрутната карта ще бъде валидна 168 часа след закупуването й, а за останалите – 48 часа. Веднъж активирана обаче, маршрутната карта е валидна за следващите 24 часа и вече не се отчитат евентуални забавяния заради тежък трафик или други форсмажорни обстоятелства.

Затова проф. Асенов препоръча още от началото на тол системата пътните превозни средства, които са 200-300 000 на дневна база, да бъдат оборудвани с бордови устройства и GPS тракери, за да бъдат интегрирани в системата и да избегнат проблемите. Все пак от АПИ увериха, че ако заради инцидент е невъзможно да се използва плтената мрежа, своевременно ще осигурят пропускане без правоприлагане по предварително обявени обходни маршурти.

Инженер Николай Нечев от Българското обединение на шофьорите коментира, че ако за АПИ създаването на тол системата е предизвикателство, то за бранша е въпрос на оцеляване. В отговор Асенов заяви, че ще се даде възможност на бизнеса за реална оценка на разходите за транспорт, и всеки може да избере схемата за плащане, която е най-удачна за него.

Проф. Олег Асенов увери, че превозвачите няма да плащат за път, който „го няма“, а ако декларират различен екологичен клас, правят нарушение и подлежат на глоба до 2500 лв. Всеки, който няма вписан в талона екологичен клас, трябва да има сертификат от производителя и да носи надлежно заверено копие от него.
По отношение на тонажа проф. Асенов отбеляза, че АПИ ще въведат схемата „активно измерване в движение“ на кантари за камионите, за които имат съмнения, че са претоварени спрямо отчетеното от кантарите на тол рамките натоварване на осите.

За всички специализирани машини, например бетоновози, АПИ ще консултират всеки собственик индивидуално. Всички машини, регистрирани по Закона за земеделските машини, няма да попадат в обхвата на тол системата.

От АПИ са поискали от всеки доставчик на услуги да осигури информиране на водача и собственика при проблем с бордовото устройство чрез SMS.

Проф. Асенов каза, че транзитният трафик следва да бъде таксуван така, както са таксувани българите в другите държави.

<< Обратно към новините