Mazda BT-50 под лупа
сп. Ванове, 2012, Бр. 3
02.08.2012
Мнозина смятат Mazda BT-50 за типичен японски пикап. Това може да е било така преди 20 години, но не и днес. Новият BT-50 може да се нарече по-скоро австралийски пикап, защото е конструиран тъкмо там и конструкцията му е пригодена именно за тежките условия на експлоатация в Австралия

Мнозина смятат Mazda BT-50 за типичен японски пикап. Това може да е било така преди 20 години, но не и днес. Новият BT-50 може да се нарече по-скоро австралийски пикап, защото е конструиран тъкмо там и конструкцията му е пригодена именно за тежките условия на експлоатация в Австралия
Ще попитате: какви пък чак толкова тежки условия за един пикап може да има на континент, чиято най-висока планина е по-ниска от Витоша? Ами ето какви: голямата пустиня Виктория, Голямата пясъчна пустиня, пустинята Гибсън, пустинята Танами, пустинята Симпсън, пустинята… Е, не знам повече пустини. Знам само, че тези сухи и жежки тропически местности са разположени в западната и централната част на континента, а в северните му райони най-редовно се сипят проливни екваториални дъждове.
С други думи, ако търсите място, където всички възли и агрегати на пикапа да се изпържат в собствен сос, подправен с най-различни атмосферни условия, то това е Тера Инкогнита. Пак там е разработен и технологичният двойник на Mazda BT-50 – Ford Ranger. Двата модела се произвеждат в едни и същи заводи, на едни и същи поточни линии в Тайланд и Южна Африка.
BT-50 и Ranger дебютираха едновременно на Australian International Motor Show през 2010 година, когато стана ясно, че инженерните екипи на Mazda и Ford по традиция са използвали една и съща база за разработките си, но за разлика от преди са работили съвсем независимо един от друг. Външният вид на двата пикапа е толкова различен, че само набитото око може да забележи малкото идентични детайли, сред които са покривът, челното и задното стъкло.
Още преди да се появи на пазара, Mazda BT-50 си спечели доста фенове заради смелостта си да заложи на новаторски дизайн в един толкова консервативен автомобилен клас, какъвто е сегментът на пикапите. Немалко обаче бяха и критиците на този подход, който е в принципно противоречие с разбирането, че външният вид трябва да отразява в максимална степен същността на автомобила, а именно – здравина, голяма товароносимост и отлични офроуд характеристики.
Няма спор по въпроса, че дизайнерите на Ford са постигнали по-добър синхрон в това отношение. Не трябва обаче да има и двоумение по темата, дали конструкцията на Mazda BT-50
е също толкова корава като тази на Ranger въпреки нежния силует на „японката”. Малцината щастливци, които са имали възможност да тестват новия BT-50, все пак твърдят, че окачването му е значително по-комфортно в сравнение с предходния модел – нещо, което важи с пълна сила и за Ranger.
Интериорът на Mazda-та е коренно различен от този на Ford, като в него преобладават типичните за марката по-меки извивки. Усещането в салона е като за лек автомобил от висок клас благодарение най-вече на висококачествените материали и отличната шумоизолация – нещо твърде нетипично за един пикап. Пътниците на всички седалки се радват на предостатъчно пространство – и по дължина, и във височина. Практичността се допълва от възможност за пълно сгъване на задните седалки.

Серийното оборудване включва предни и странични въздушни възглавници и електронна стабилизираща система ESP. Интересен факт на тема безопасност е съответствието на BT-50 с австралийските изисквания за челен сблъсък с кенгуру – и то не какво да е кенгуру, а възрастно мъжко кенгуру.
Каросерията на версията с двойна кабина е дълга цели 5365 мм, което прави новия BT-50 най-дългия пикап на пазара (извън САЩ). Товарните му характеристики са почти идентични с тези на Ranger, т.е. едни от най-добрите във всяко отношение – размери на легена, товароносимост и максимално допустимо тегло на ремаркето.

Новата Mazda BT-50 ще е един от основните кандидати за отличието International Pickup of the Year (IPoY), което ще бъде присъдено на най-добре представилия се пикап по време на тежък офроуд тест, планиран за началото на октомври (за съжаление членовете на международното жури IPoY предпочетоха кандидатурата на Великобритания пред тази на България по финансови причини).
И докато неяснотата относно резултатите от теста е въпрос само на време да бъде разсеяна, то информационната мъгла около пускането на модела в продажби в България се очертава да бъде също толкова гъста към края на годината, колкото е и в момента. Честито на дилърите на Ford, Nissan и Toyota!
