Проф. Асенов: платените пътища са редуцирани, а тол таксите - намалени

08.01.2020

Проф. Асенов: платените пътища са редуцирани, а тол таксите - намалени

Платената пътна мрежа на тол системата, която ще ползват собствениците на тежкотоварни превозни средства, е редуцирана с 40%, а първоначалните такси са намалени с почти 50%, по тяхна препоръка.

Ако искате да четете списание КАМИОНИ в електронен вариант, моля абонирайте се тук.

Това са отстъпки, които от миналата година досега са направени в посока за намиране на консенсус. Това заяви проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция Пътна инфраструктура, в Сутрешния блок на bTV.

Повод за участието му беше планираното въвеждане в търговска експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси на база на изминато разстояние – тол. С нея собствениците на пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т ще преминат от е-винетки към тол такси. Дължината на пътищата, за които ще се плащат пътни такси в сравнение с тези в момента, ще бъде намалена от близо 20 000 км на 6 050 км.

Проф. Асенов посочи, че от пролетта на миналата година диалогът с превозвачите е активен, благодарение на което е постигнат напредък. Според него трябва да се потърси модел на тол системата, така че да има смисъл от въвеждането на реформата. Проф. Асенов напомни, че пътният сектор има нужда тол системата да бъде въведена час по-скоро, за да може да се създаде ефективен модел на финансиране.

„Механичното пренасяне на примери от други държави не е в полза на българската пътна инфраструктура, която има свои специфики“, каза той и даде за пример факта, че почти една пета от първокласните пътища в България попадат в урбанизирани територии, което ограничава възможността за събиране на пътни такси. Първоначално обсъжданият обхват от 10 800 км е редуциран до 6 050 км, като от него са отпаднали пътища в лошо експлоатационно състояние.

Според Асенов, в сравнение с Европа, България има най-ниските тол такси. Единствено в Полша за някои категории тежки превозни средства те са по-ниски. Очакваните постъпления от пътни такси през 2020 г. при приетата Тарифа и при предложения обхват, са около 450 млн. лв. от тол такси и 270 млн. лв. от е-винетки, което се смята за критичния минимум за нуждите на пътната инфраструктура.

Проф. Асенов припомни, че представителите на транспортния бизнес са запознати с аргументите и методиката за предложените размери на таксите и обхвата. Част от общественото обсъждане беше и широкият публичен форум с участието на експерти на консултанта по въвеждането на тол системата Световната банка на 5 декември 2019 г.

Актуализиран анализ на международната институция, извършен след промяната в първоначалния обхват на тол системата, показва, че очакваното максимално поскъпване на основните хранителни стоки е в рамките на 1-2% или до 2 ст. за кг/л при брашното, хляба, прясното и киселото мляко. Повишението на цените на автобусните билети, при положение, че превозвачите прехвърлят изцяло разходите си върху крайните потребители, би трябвало да е между 5 и 96 ст.

<< Обратно към новините