На тестовата писта с туристическата гама на Van Hool

11.11.2019

На тестовата писта с туристическата гама на Van Hool

Белгийският автобусен производител Van Hool организира специално представяне на богатата си гама от туристически автобуси в началото на ноември. На разположение за тестове на пистата Мортфонтен, недалеч от Париж бяха 13 автобуса от двете моделни линии – масовата EX и луксозната TX. Част от моделите от произвежданата в Македония гама EX бяха оборудвани с камери за обратно виждане вместо огледала.

[✕]

Van Hool e един от най-интересните независими производители на автобуси в Европа. Моделите на белгийците винаги са се славели с качество на материалите и изработката и комфорт на най-високо ниво. Компанията е създадена в белгийското градче Кьонигсйоикт през 1947 г. от Бернард ван Хул. Започва с производство на микробуси върху готови шасита. Днес Van Hool произвежда годишно над 1300 автобуси – градски, междуградски и туристически. Общото годишно производство на автомобили за работа, заедно с ремаркетата и контейнерните цистерни за автомобилен и жп-транспорт е над 3500 бройки.

В двата завода – този в Белгия и открития през 2014 г. завод в Скопие работят 4899 служители, като само в македонската столица са 1300. Новината е, че белгийската компания е готова за започване на строежа на първия си завод извън Европа – в Мористаун, Тенеси, САЩ. Заводът ще заработи през 2022 г. и в началото ще произвежда градски автобуси за обществения транспорт в САЩ. В Белгия остава производството на дабълдекера DD, луксозната гама TX за европейските пазари, градските автобуси, метробуса ExquiCity и специалните изпълнения - като спални, пожарни и други автобуси. Заводът в Скопие пък произвежда изцяло гамата EX, както и предназначените за американския пазар модели CX.

Другите новости са, че след като е една от най-популярните европейски марки в Щатите, Van Holl вече има първите си доставки на пазарите в Австралия и Нова Зеландия.

Туристическата гама EX
Моделната линия EX, изцяло представена на пистата Мортфонтен, включва многофункционални двуосни и триосни автобуси с дължина от 11 м до 14 м. Най-малкият член на гамата е и най-новият модел на производителя. EX11 бе представен за пръв път по време на Busworld Europe 2019. Той е с дължина 10 700 мм, предлага се в ниска – L и висока – H версия и се оборудва с до 47+1+1 седящи места. Следва EX15, с дължина 12 480 мм, варианти L, M (средно висок) и H и до 55+1+1 места. Двуосният EX16 с дължина 13 260 мм се предлага във варианти L и M с до 57+1+1 места. При теста във Франция бе наличен и вариант EX16 MF със същата дължина, но с повишена до 63+1+1 места пътниковместимост. Луксозното изпълнение EX16 Н е с дължина 13 385 мм и има до 59+1+1 седящи места. Най-големият – триосният EX17 се предлага само във версия H, дължината му е 14 220 мм, а броят места – до 65+1+1.



Гамата EX се оборудва с доказаните двигатели на DAF. По-малкият MX11 се предлага с мощности 341 к.с., 367 к.с., 408 к.с. и 449 к.с. За двата най-тежки модела - EX16 H и EX17 H е предвиден MX13 с максимална мощност 483 к.с.

При всички версии, без двете най-тежки, стандартно се предлага 6-степенната механична предавателна кутия Daimler GO. Стандартно EX16 H и EX17 H се оборудват с роботизираната 12-степенна предавателна кутия ZF Traxon. Traxon пък е опция за по-леките версии, при които има възможност за избор и на 6-степенната напълно автоматична ZF Ecolife. Allison T525R е опция за EX16 H и EX17 H.

Новост, засега достъпна при двуосните версии на EX, е окачването на двигателя на щанги с шарнири в двата края. Според конструкторите на VanHool този тип окачване чувствително намалява вибрациите и шума, предавани от силовия агрегат към салона на автобуса.

Лукс с TX
Произвежданата в Белгия по-луксозна гама TX е съставена само от триосни модели. Едноетажните хайдекери се предлагат в следните дължини: TX15 – 12 300 мм, TX16 – 13 200 мм, TX17 – 14 040 мм, ТХ18 – 14 960 мм и ТХ19 – 14 960 мм. При дабълдекерите гамата включва TDX20 – 13 560 мм, TDX21 – 14 590 мм, TDX25 – 13 150 мм и TDX27 – 14 105 мм.



Най-нисък е моделът acron с височина 3600 мм, който е наличен като TX16 acron, TX17 acron и TX18 acron и има капацитет от 61 до 71 седящи места без водача и стюарда. TX16 astron и TX17 astron са с височина 3730 мм и от 59 до 67 седящи места. Следват по-луксозните TX15 astronef, TX16 astronef и TX17 astronef, също с височина 3730 мм и от 53 до 67 седящи места. При същата габаритна височина TX17 altano, TX18 altano, TX19 altano, TDX20 altano и TDX21 altano предлагат още повече лукс и от 63 до 75 седящи места. Серията altano е оригинална с това, че има конструкция като на дабълдеккер, при който първото ниво е придадено към външните багажници а не е пътнически салон. Флагманите на флотилията са класическите дабълдекери TDX25 astromega и TDX27 astromega с височина 4000 мм и пътниковместимост от 88 до 93 седящи места.

При гамите TX и TDX стандартно се предлага двигателят DAF PACCAR MX-13 с максимална мощност 483 к.с., а като опция - с мощност 530 к.с. Роботизираната предавателна кутия ZF Traxon е стандартно оборудване за всички модели и версии, а автоматичната Allison T525R е опция.

Тестовете
Тестовите шофирания на пистата Мортфонтен преминаха на няколко етапа. Първо, да отбележим, че тестовата писта е много популярна и традиционно се използва за пробни шофирания измервания от най-големите автомобилни производители, както и от производители на гуми, възли и агрегати за автомобилната индустрия. Състои се от овал с дължина 3000 м, разделен на четири скоростни ленти с различен наклон на виражите. Около овала е изградено трасе с дължина 5200 м, което имитира междуградски двулентов път с множество разнообразни завои и наклони при спускане и изкачване. За офроуд трасето не споменаваме, защото по обясними причини то не е достъпно за автобусите.



Първата част от теста включваше маневри на преден и заден ход на плаца, заключен в скоростния овал. С конуси бяха очертани тесни коридори с остри леви и десни завои, както и зона за паркиране на заден ход. Тук имаме възможност за пръв път да тестваме системата от камери за обратно виждане, при това с най-дългия, 14-метров EX17H. Веднага трябва да отбележим, че въпреки дължината си, благодарение на завиващия трети мост, гигантът е изключително повратлив в тесните коридори. Заложените от тестовите шофьори на фирмата упражнения се изпълняват буквално с един пръст.



Работата на двете камери за заден ход е перфектна. Видимостта върху двата екрана, монтирани на А-колоните, е отлична, въпреки мрачното време. Обзорът обхваща цялата странична линия на автобуса и не зависи от положението на седалката на водача или ъгъла на завой на автобуса. Прагматично е решението дата екрана да не са на нивото на погледа на водача, а малко по-високо. По този начин евентуални препятствия пред горния десен габарит на автобуса – като клони, билбордове и други не убягват от периферното зрение на водача.



На тестовата писта първо имаме възможност да изпробваме новия EX11Н – най-високото ниво на оборудване, включващо и камери за обратно виждане. Малък, маневрен и много мощен. Така накратко може да се опише представянето на най-късия член на македонската фамилия. Тестовият автобус е оборудван с двигател с мощност 408 к.с. и автоматизираната предавателна кутия ZF Traxon. 30-местният туристически автобус показва отлична динамика при изкачване, като двигателят има солиден запас от мощност. Комфортът и за пътниците за водача е нависоко ниво, а салонът е отлично обезшумен.



Вторият тестов автобус по двулентовото трасе е EX16MF. Двуосният модел с дължина 13,26 м е с повишен до 61 седящи места капацитет за пътници. С други думи в салона е използван всеки сантиметър, като дори преградите са зад водача и средната врата са по-тънки, а мястото на шофьора е лимитирано. От това обаче комфортът на пътниците и шофьора не е пострадал. Двигателят отново е с мощност 408 к.с., но предавателната кутия е автоматичната ZF Ecolife. Силовата линия е настроена перфектно, а автобусът освен динамика показва уникална стабилност по трасето.

На скоростния овал изпробваме уникалния TX18 altano. Дългият 14,04 м и висок 3,73 м хайдекер е с 63+1+1 седящи места. Двигателят MX 13 e с мощност 530 к.с., а предавателната кутия е ZF Traxon. Салонът е луксозен с кожена тапицерия на седалките. Разбира се, заради сериозните виражи по овала не е здравословно да се качваме по-нагоре от втората лента. Стъпил на нея обаче гигантът безпроблемно поддържа максимално възможната скорост от 100 км/ч и сигурно преодолява виражите със сериозен страничен наклон.

Мортфонтен – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините