TRATON - иновации и все повече синергия между марките в групата

14.10.2019

Милиарди евро инвестиции в дигитализация и електро мобилност

TRATON - иновации и все повече синергия между марките в групата

Накъде се развива TRATON Group, фирмата, която обединява MAN, Scania, Volkswagen Caminhões e Ônibus и RIO? Отговори на този въпрос дадоха пред 200 европейски журналисти главният изпълнителен директор на TRATON - Андреас Реншлер, и ръководителите на всяка от марките в групата, по време Ден на иновациите, организиран в началото на октомври.

[✕]

Да се управляват няколко марки камиони, всяка от които има свой собствен облик и дългогодишна история, не е лесна задача и Андреас Реншлер, човек, който има дългогодишен опит като главен изпълнителен директор, е напълно наясно с това. Ето защо през изминалите 4 години от създаването на TRATON той постепенно и постъпателно работи за създаването на повече възможности за синергии и сътрудничество между марките в TRATON. Един показателен факт е, че Денят на иновациите се състоя в Демо центъра на Scania в Сьодертале, а по тестовото трасе там можеха да се пробват най-новите модели с алтернативни задвижвания от Scania, MAN и VW.

Андреас Реншлер също така много ясно разбира, че в днешния етап от развитие производителите на товарните автомобили са изправени пред множество най-различни предизвикателства, включително и преминаването към алтернативни системи на задвижване, които да намалят CO2 емисиите и същевременно да отговарят и на бързата скорост на промените в логистичната индустрия. Ето защо за TRATON той залага на иновациите. "Когато започнахме това пътешествие преди 4 години, електрическата мобилност при товарните автомобили беше още на ниво експерименти. Днес вече имаме поръчки за електрически камиони и автобуси и аз съм уверен, че до 10-15 години една трета от камионите и автобусите, които доставяме, ще са с алтернативни на дизела задвижвания, като по-голямата част от тях ще бъдат изцяло електрически.", сподели визията си главният изпълнителен директор на TRATON Group.

[✕]

Андреас Реншлер ясно очерта позиционирането на всяка марка в групата TRATON: "Scania е водещата марка за иновационни устойчиви екологични решения в транспорта, която работи върху много различни алтернативи на изкопаемите горива. MAN е нашият надежден бизнес партньор, който предлага пълна гама автомобили - от лекотоварни до най-тежките, и има мисията да направи бизнеса на клиентите по-ясен и лесен."

Три са основните стратегически направления, чрез които Traton ще развива иновациите:

- модулен подход;
- системи и софтуер;
- хора и сътрудничество.
 

Обща модулна система за всички марки
 

Всяка от марките в Traton има собствена модулна система при конфигурирането на своите превозни средства. В момента се разработва обща модулна система и за трите марки, като за основа се ползва тази на Scania. Системата ще има стандартизирани интерфейси и по този начин чрез нея ще се предлагат идентични решения при едни и същи нужди. Така ще постигнем използване на минимум брой части, но максимален брой варианти, подчерта Йоахим Дреес, главен изпълнителен директор на MAN Truck & Bus От 2020 г. ще се въведе платформата Next Engine - за 13-литровите двигатели, използвани в групата. 80% от частите в двигателите ще са общи, а с останалите 20% всяка от марките ще постига своята идентичност и разлики.

Модулен подход се въвежда и при електрическите силови линии, така че те да са подходящи за всяка от марките в TRATON. Той ще се използва още през следващата година в серийното производство на изцяло електрическите градски автобуси, произвеждани от Scania и MAN.
 

30% от инженерите в Traton работят софтуер

 

Шефът на Scania Хенрик Хенриксон очерта колко далеч стига влиянието на дигитализацията и свързаността в транспортната индустрия. Сърцевината на съвременните товарни автомобили е дигитална, каза той. Ето защо 30% от инженерите в TRATON работят върху софтуерни решения. Защото до 2025 г. TRATON t планира да управлява над 1 млн. свързани камиона. "Ние трябва да се движим в бързата лента на дигитализацията", подчерта Реншлер. На този фон изглежда съвсем реално намерението на TRATON в следващите 5 години да инвестира над 1 млрд. евро в дигитализацията на своите продукти и услуги.

Част от общото бъдеще е и разработваната обща за MAN и Scania платформа за автономни превозни средства. 400 инженера работят само в областта на автономното управление. Плановете са тази платформа да е налична на пазара най-късно през 2024 г.

Първата стъпка от осъществяването на плановете по отношение на автономните автомобили е новосъздаденият Scania AXL, чиято премиера беше по време на Деня на иновациите в Сьодерталье.
 

Общи екипи от всички марки
 

Иновацията не е въпрос само на брилянтни идеи, необходими са и хора, които да могат да работят заедно, за да реализират тези идеи, подчерта Роберто, Кортес, CEO на производителя от Бразилия Volkswagen Caminhões e Ônibus. Сътрудничеството в TRATON се търси на всички нива: с клиенти, външни партньори, както и вътре в самата TRATON Group.
 

Премиера на автономния и безпилотен Scania AXL
 

В Деня на иновациите се състоя премиерата и първата демонстрация на работата на най-новия член от семейството автономни автомобили на Scania - AXL. Това е концептуален камион, който и изцяло автономен и е без кабина. Защо Scania предлага точно такъв автомобил?

Ясно е, че автономните автомобили ще дойдат и ще са неотменима част от транспортната система на бъдещето. Първо обаче ще навлязат подобни безпилотни автомобили, които работят в затворени пространства. Интересното е, че Scania AXL е изграден със стандартна силова линия на базата на модулната система на Scania. Автономното му управление се осъществява от изнесен контролен център с помощта на сложна система от сензори, радари, камери и GPS позициониране. По време на демонстрацията на живо командният център задаваше координатите на началната и крайната точка на маршрута и AXL сам определяше оптималния път, по който трябва да стигне от точка A до точка B. Тъй като няма водач и кабина AXL може да предложи по-голям полезен товар.

От Scania смятат, че първите автономни автомобили, които ще се наложат, ще са от типа на концептуалния AXL, защото за тях не е необходимо да се изчаква промяна на законодателството. А тестовете, които Scania провежда в отдалечена солна мина в Австралия с автономни автомобили, вече са дали обнадеждаващи резултати, а освен това водят и до спестяване на значителни средства за работни заплати на персонала.

 

E-мобилност

 

Електрическите превозни средства - камиони и автобуси, са ключови за бъдещето. "До 10-15 години една трета от камионите и автобусите, които доставяме, ще са с алтернативни на дизела задвижвания, като по-голямата част от тях ще бъдат изцяло електрически", сподели визията си главният изпълнителен директор на TRATON Group Андреас Реншлер. Ето защо Traton възнамерява до 2025 г. да инвестира над 1 млрд. евро само в разработка и развитие на електрически задвижвани превозни средства.

Критични фактори за по-широкото развитие и приложение на електрически камиони и автобуси са развитието на инфраструктурата и наличието на ефективни батерии. Смята се, че с бурното навлизане на електромобилите до 5-6 години ще има недостиг на батерии. На този фон решението на Scania да инвестира в стартъпа Northvolt изглежда напълно обосновано и мъдро. Northvolt в момента строи една от най-големите в Европа фабрики за производство на батерии.

За първи път TRATON обяви и общ бюджет за разработването на електрически автомобили и събра общи екипи от всички марки в групата. Тези екипи разработват следващото поколение електрически задвижващи системи, както и софтуер за управлението на батериите. Специалистите от TRATON смятат, че точно начинът на управление на батериите ще направи разлика между различните производители на електрически камиони и автобуси и затова се инвестира точно в тази посока.

По време на Деня на иновациите беше обявено и че Volkswagen Caminhões e Ônibus (VWCO) е подписала споразумение за покупката на най-големия брой в света е-камиони - 1600 електрически камиона са били поръчани от Ambev - бразилски производител на бира.

Същевременно Scania съвместно с фирма Nobina планира до края на 2019 г. да пусне електрически и автономен автобус за превоз на пътници в район на Стокхолм. Заедно с Asko - най-големият търговец на храни на едро в Норвегия, Scania тества и камиони с горивни клетки с водород, а малко по-късно Asko започва тестове и на електрически камион Scania, задвижван изцяло от батерии.

E-камионите, създадени от MAN, с обща маса 26 тона в момента се тестват от клиенти в Австрия, а до края на годината ще започнат още тестове с eTGM. За последните 12 месеца са продадени и 150 броя от новия електрически ван MAN eTGE.

 

Снежина Баджева
Сьодертале - София

 

 

 

<< Обратно към новините