Тол системата ще контролира извънгабаритните товари

15.08.2019

Тол системата ще контролира извънгабаритните товари

Електронната система за събиране на пътни такси има потенциал да подпомогне превенцията на пътната безопасност чрез осигуряване на данни за контрол на извънгабаритните товари и претоварването на пътни превозни средства.

[✕]

Това заяви проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", на семинар за пътната безопасност на тема: "Пази живота на пътя - шофирай трезво и отговорно", организиран от Главна дирекция "Национална полиция".

„Данните от триизмерните скенери, с които са оборудвани всичките 100 нови стационарни контролни точки на тол системата, може да бъдат използвани ефективно за контрол на извънгабаритния тежкотоварен трафик при движение без необходимото за това разрешително“, обясни проф. Асенов. Той напомни, че извънгабаритните товари затрудняват видимостта, създават редица проблеми при организацията на пътното движение и са предпоставка за пътно-транспортни произшествия. „Ние ще можем да подаваме сигнали на "Пътна полиция" за мястото, където сме засекли извънгабаритен товар, който се движи без разрешително или извън маршрута, за който има разрешително“, казал още той.

[✕]


Сензорите за тежест, вградени в пътната настилка на стационарните контролни точки, могат да се използват за превенция на претоварването на пътните превозни средства. Ако един тежкотоварен автомобил с обща технически допустима максимална маса до 35 тона е претоварен и превозва 50 тона, той е потенциално опасен на пътя, тъй като спирачната му система не е разчетена за такава маса. Сензорите на тол системата могат да засичат как е разпределена тежестта на товара и съответно да се осъществява контрол на небалансирано натоварените превозни средства, които също създават представка за ПТП, защото могат да се преобърнат на пътя.

Проф. Асенов отбеляза, че след въвеждане на тол системата в други държави се забелязва дисциплина от гледна точка на извънгабаритния товар и претоварени тежкотоварни автомобили, които са основен фатор за разрушаване на пътя и предпоставки за ПТП. При наличие на коловози на пътя и дъжд се създават реални условия за аквапланинг, който не може да бъде решен с отводняване или други мерки за обработка на пътното платно освен преасфалтиране.

„С въвеждането на тол такси за тежкотоварните автомобили обръщаме модела за финансиране на пътния сектор - така тежкотоварният трафик ще поеме своята отговорност като по-голям рушител на пътя. С привличането на повече средства се дава възможност за възпроизводство на пътното поддържане“, подчерта проф. Асенов.

Към Обществения съвет за въвеждане в експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси към министъра на регионалното развитие и благоустройството ще има работна група, която да анализира критичните пътни участъци и да определя приоритетното изразходване на средствата от пътни таксите. От началото на годината приходите от електронни винетки са около 300 млн. лв.

<< Обратно към новините