Новият двигател MAN D15 - подходящ за различни приложения
Какво ново предлага MAN през тази година досега? На този въпрос ни отговориха експертите от MAN по време на интензивен еднодневен драйв тест на три различни камиона в околностите на Мюнхен. Новостите включват подобрения в цялата гама двигатели, като акцентът е върху новия 9-литров двигател D15, както и нови системи в помощ на водача.
Двигателите D15 заменят при камионите досегашните D20 агрегати. Те се предлагат в три варианта на мощности - 330, 360 и 400 к.с. с максимални въртящи моменти съответно 1600, 1700 и 1800 Нм. Това са 9-литрови мотори, при които нормите Евро 6 се изпълняват само с SCR и не се използва рециркулация на отработените газове (EGR). Това съответно прави този агрегат по-прост и по-лесен за поддръжка. Същевременно при D15 са направени редица нововъведения, които да осигурят по-нисък разход на гориво и по-ниско собствено тегло. D15 е с 230 кг по-лек от предшественика си D20 и тези килограми директно се добавят към полезния товар на съответния камион. Двигателят има по-добри динамични характеристики при ускорение и моторната спирачка осигурява спирачно усилие до 350 кВт (при мощност 400 к.с..
За тези, които се интересуват от техническите детайли, ето накратко някои от нововъведенията:
- Common Rail с налягане при впръскване до 2500 бара прави изгарянето по-ефективно;
- налягане при запалване до 230 бара, куполни клапани, стоманени бутала;
- количеството охладител, подавано от помпата, се оптимизира в зависимост от моментното работно състояние;
- включването на алтернатора се управлява интелигентно, така че да се пести гориво;
- подобрена двустепенна система от филтри - подобрява надеждността и удължава живота на филтрите;
- Опция: моторна спирачка MAN Turbo EVBec
- Едностепенне турбокомпресор (при 400 к.с. - турбокомпресор с променлива геометрия, при по-ниските мощности - турбокомпресор с изпускателен клапан)
Разнообразни приложения
Новите двигатели D15 се вграждат в модели TGS и TGX. Те могат да намерят приложения например при превози с цистерни, при транспорт на обемни, но не много тежки товари, при бетон помпи и сметосъбирачни машини, където е необходим по-голям полезен товар или при самосвали - както като соло камиони, така и като комбинации от влекач и самосвално полуремарке.
За да илюстрират тези възможности, домакините от MAN бяха подготвили за драйв тест три различни конфигурации, като съответно бяха подбрали и подходящи маршрути за всяка от тях.
Композиция от влекач с двуосно полуремарке
Стартирам с композиция от влекач с полуремарке с обща маса 28 тона. Влекачът е с двигател D15 400 к.с/1800 Нм, а предавателната кутия е MAN Tip Matic PROFI 12 22 DD със ZF интардер. Кабината е М, а полуремаркето е двуосно. Т.е. това е автомобил, подходящ превози на обемни, но не толкова тежки товари. Поведението на двигателя с този товар е добро. Предавателната кутия има два режима на работа. Единият е стандартен, но сега е добавен и т.нар. performance режим. Той се избира от превключвателя на контролното табло и е предназначен за работа при по-трудни ситуации на пътя, защото при него стратегията за превключване на предавките е ориентирана към по-бързо и възможно най-късно превключване, както и ускорено сваляне на предавките при рязко натискане на педала на газта (kickdown). Този режим помага при по-стръмни пътища, но не е щадящ по отношение на разхода на гориво.
Другото, което тествам с тази композиция, е системата VAS - помощна видео система, осигуряваща много добър изглед вдясно от камиона. Тя се състои от камера, монтирана от дясната страна на кабината и монитор, разположен на дясната А-колона. На монитора имам видимост отдясно в слепите зони при завой, смяна на лентата или маневриране. Системата се активира автоматично, когато включа десния мигач, но при желание тя може да е включена и през цялото време. Последното става чрез превключвател на контролното табло. Това оборудване може да се поръча фабрично, но може и да се монтира допълнително.
Влекач със самосвално полуремарке
Втората композиция, която карам, е от влекач с 3-осно самосвално полуремарке. Тя също се задвижва от двигател D15 с мощност 400 к.с., но тук особеното е, че общата маса на композицията е почти 40 тона. Изненадващо поне за мен, но двигателят в комбинация с предавателната кутия MAN TipMatic Offroad 12 26 с overdrive се справя доста добре с този товар, както по магистралата, така и по лек офроуд терен. Разполагам със специален офроуд режим за превключване на предавките, който е предназначен движение извън пътя. Тук нямам интардер, но пък това позволява да установя добрите качества на моторната спирачка MAN EVBec, която при най-мощния вариант на D15 осигурява до 350 кВт спирачно действие. Тя обаче не е част от стандартната конфигурация, а е опция.
Соло камион за дистрибуция
Последното "кръгче" е със соло камион с фургон за дистрибуция. Нормално тук кабината е М, а двигателят е "само" с 330 "коня". Но и общата маса на натоварения автомобил е 18 тона, така че всичко е точно. Най-интересното тук е, че има монтирана т.нар. система "птичи поглед" (bird view), с каквато поне аз се срещам за първи път. На базата на 4 камери, монтирани от всички страни на камиона, на дисплей в кабината, монитиран на лявата А колона, виждам целия камион като от птичи поглед отгоре и виждам на 3600 какво се случва около камиона. При това системата работи не само при маневриране, а се включва автоматично и когато скоростта ми е под 30 км/ч по време на завой или в кръгово движение. При включване на предавка за заден ход, екранът на дисплея се разделя на две и освен 360-градусов изглед на камиона, на половината екран се вижда изцяло ситуацията отзад на камиона - като с камера за обратно виждане.
Други нововъведения при двигателите
По време на изложението за строителни машини bauma през април MAN представи и други нововъведения за цялата си гама от двигателите. Те включват подобрена common rail система, подобрена филтърна система, електронно управление на компонентите от охлаждането, включване на въздушния компресор само когато е необходимо, модулна система за третиране на отработените газове, т.е. все мерки, които целят по-добър разход на гориво и повече надеждност. Същевременно двигателите D26 се предлагат в нови варианти на мощности - 430, 470 и 510 к.с., като максималните въртящи моменти са със 100 Нм по-високи.
Нови системи в помощ на водача
По време на драйв теста можахме да изпробваме и трите нови системи в помощ на водача.
Комфортно управление
Първата е т.нар. Комфортно управление (Comfort Steering) - тя се предлага за сериите TGM, TGS и TGX с двигатели Евро 6. Електродвигател усилва леко въртящият момент при управлението, зададен от водача, в зависимост от конкретната ситуация на пътя. В резултат на това камионът се управлява по-леко, по-прецизно и по-удобно за водача. Благодарение на системата Комфортно управление усещането за управлението на камиона се променя в зависимост от скоростта и пътя. Например, когато сме на магистралата с 85 км/ч управлението се усеща по-твърдо и стабилно, докато при преминаването по междуградски пътища със завои кормилото е много "по-реагиращо" на подаваното въздействие от водача.
Система за активно поддържане лентата на движение
MAN, както и други производители, вече предлага Система за активно поддържане лентата на движение - LRA (Lane Return Assist). При нея, когато камионът се доближи плътно до маркировката на лентата на движение, без да има включен мигач, воланът автоматично леко се завърта, така че да се коригира посоката на движение на камиона и да се предотврати нежеланото напускане на лентата на движение и евентуален инцидент. Водачът усеща леко това движение в кормилото и автоматично предприема необходимото действие.
Активен круиз контрол със Stop-and-Go
Третата система, която тествахме с камиона за дистрибуция в натоварен градски трафик, беше ACC Stop-and-Go. При нея, когато е включена системата за активен круиз контрол, т.е. с поддържане и на постоянна дистанция от предното превозно средство, камионът спира автоматично, когато предното превозно средство спре, и потегля автоматично, ако до 2 секунди, предното превозно средство отново се придвижи. Ако спирането продължи повече от две секунди, водачът трябва сам да стартира камиона, като натисне педала на газта. Тази система е полезна в натоварено градско движение и действа до скорост на движение 25 км/ч. Предлага се с 12-степенните предавателни кутии MAN TipMatic.
В заключение
Публична тайна е, че MAN разработва нов модел и всички почитатели на немската марка, а и конкурентите й, вече го очакват с голям интерес. Междувременно обаче производителят от Мюнхен добавя нови характеристики и възможности към настоящите си модели, което определено е от полза за клиентите.
Снежина БАДЖЕВА
Мюнхен - София