Jest Electric дойде и в София

16.07.2019

Jest Electric дойде и в София

Компактният електрически минибус Jest Electric ще бъде тестван в столицата като довеждащ транспорт.

[✕]

Компактният изцяло електрически минибус Jest Elektric на Karsan ще бъде първият, който ще премине едноседнични тестове в София като довеждащ транспорт на метрото. 6-метровият автобус със силова линия от BMW ще се включи в пилотен проект в столичния квартал Овча Купел. Концепцията за довеждащ транспорт означава, че минибусите ще събират пътници от по-тесните квартални улици, там където конвенционалните градски автобуси не могат да преминат, и ще ги транспортират до спирките на метрото. Столична община ще закупи общо 30 такива минибуса с финансиране по ОП "Околна среда". Кметът на София Йорданка Фандъкова лично седна зад волана на Jest Elektric, за да се увери в качествата му и след тестовата обиколка го описа като "наистина много маневрен".

"Една от най-важните задачи на Столична община е подобряване качеството на атмосферния въздух. Това до голяма степен зависи от използването на градския транспорт. През последните години направихме огромни инвестиции, подобрихме и модернизирахме 90% от автобусите, 50% от тролейбусите, започнахме закупуването на новите трамваи. Изграждаме и 3-тата линия на метрото, но е много важно на хората да им е удобно да го използват. Затова в момента правим концепцията за довеждащ транспорт за новите линии на метрото. Район "Овча Купел" ни е пилотен, там повечето улици не са достатъчно широки, затова ще тестваме там малките, 6-метрови автобуси. Можем да получим финансиране по ОП "Околна среда" по мярка за по-чист въздух за такива 30 автобуси и сега за първи път тестваме такъв - напълно електрическият Jest Electric", каза Фандъкова.

Столична община ще кандидатства за общо 82 автобуса, 52 от тях, включително 30-те по-малки, ще бъдат поръчани от Столичен Автотранспорт, останалите 30 ще отидат в Столичен Електротранспорт. По график минибусите трябва да тръгнат до средата на 2020-а заедно с третия лъч на метрото. До 2 месеца се очаква да бъде подготвена документацията и ще бъде обявена обществена поръчка.



Jest Electric направи европейския си дебют в края на 2018 г. в BMW Driving Academy край Мюнхен, а половин година по-късно за първи път стъпи и в София. Електрическият симпатяга, носещ "позитивната енергия на града", има автономен пробег с едно зареждане от 80 до 210 км, благодарение на пакета от батерии от BMW. Той се предлага с високоволтови (360 В) тягови акумулатори с капацитет 33, 44, 66 или 88 кВтч. Пакетите с литево-йонни батерии са един (33 и 44 кВтч) или два (66 и 88 кВтч) и са разположени над задния мост на нископодовия градски модел.

Електрическият двигател с мощност 125 кВт (170 к.с.) е разположен зад предния мост и предлага максимален въртящ момент от 290 к.с. С цел пестене на енергията максималната скорост е ограничена на 70 км/ч, като водачът може да зададе и лимит и от 50 км/ч. Степента на рекуперация на спирачна енергия може да се регулира на две нива, като при избор на икономично ниво, минибусът на практика се кара само с педала на "газта", тъй като при отнемането й спира без използване на работната спирачка. В този случай системата за енергиен мениджмънт връща в батериите чрез рекуперация до 25 на сто от изразходваната енергия.

Jest electric притежава всички предимства на градски минибус. Компактните външни размери - дължина 5845 мм, при колесна база 3750 мм, ширина - 2520 мм с огледалата, височина - 2800 мм с климатик, преден надвес - 1200 мм и заден надвес - 895 мм осигуряват радиус на завой от само 6800 мм. В същото време вътрешното пространство е предостатъчно, като максималната височина в салона е 2185 мм, а минималната - в задната част - 1945 мм. Допустимата максимална маса е 5000 кг.

Вратата на салона за пътниците е с ширина 1200 мм, като може да бъде двукрила или еднокрила и е оборудвана с рампа за инвалидни колички. В зависимост от конфигурацията седящите места в салона могат да бъдат от 8 до 10, плюс 2 или 3 сгъваеми седалки и едно място за инвалиден стол. Правостоящите пътници са от 10 до 17, а общият капацитет на минибуса е от 20 до 26 пасажери.

Салонът е светъл, с приятен дизайн и добро качество на използваните материали и сглобките. Пътниците и водачът разполагат с отделна климатизация и отопление с електрическо захранване, както и с USB-портове се зареждане на мобилни устройство и безжичен интернет. Водачът разполага с отделна врата от лявата страна на минибуса, а мястото му е ергономично с перфектна видимост във всички посоки. На централната конзола е разположен 10,1-инчов сензорен екран, извеждащ пълна информация за всички системи на превозното средство. Напълно дигитален е и приборният панел пред водача, информиращ за скоростта, заряда на батериите, степента на рекуперация на енергията...

Електробусът е без предавателна кутия, а ръчната спирачка е електрическа и се активира и деактивира с бутон вдясно от волана. Кормилното управление е електрохидравлично. Jest electric e оборудван стандартно с всички системи за сигурност - ABS, ESP, EBD, ATC, DTC, BAS, HAS. Моделът е със самоносеща конструкция и независимо окачване на четирите колела, като размерът на гумите му е 215/75 R 16C.

Цената на Jest Еlectric ще бъде около 200-210 000 евро, а официален представител за България на Karsan e Булавто.

<< Обратно към новините