Електрическият Yutong E12 идва с още по-мощна батерия

12.07.2019

Международна конференция в София представи достиженията на китайския производител при електробусите

Електрическият Yutong E12 идва с още по-мощна батерия

Новият модел на електрическия градски автобус Yutong E12 ще разполага с още по-мощни батерии, с капацитет 374 кВтч. Най-големият автобусен производител в света – китайската компания Yutong Bus ще започне предлагането на хомологирания си за Европа модел и във вариант с два тягови електродвигателя, монтирани в главините на задните колела.

[✕]

Това стана ясно по време на международната годишна конференция Екологични транспортни решения за по-чисто бъдеще, проведена в София и организирана от Zhengzhou Yutong Bus и официалния вносител на китайската марка у нас – Българска автомобилна индустрия. Опитът си пред форума, минал под мото Зелен автобус за по-зелено бъдеще, освен представителите на Yutong Bus споделиха и специалисти от общинската компания Столичен автотранспорт, която вече повече от 6 месеца експлоатира 20 електрически Yutong E12. Събитието премина при голям интерес от страна на български транспортни фирми.


[✕]


Пред гостите на конференцията Кент Чанг, заместник главен мениджър на Yitong Bus по въпросите на международния бизнес представи компанията и дейността й за по-зелено бъдеще. Yutong има 4 производствени бази – две за автобуси, една за компоненти и една за специализирани превозни средства. Гамата от автобуси - с дължина от 5 до 18 м, включва градски, междуградски и туристически модели. Дневното производство на автобуси Yutong е 445 броя, от които 375 броя са т. нар. New Energy Buses, в които влизат електрическите. Електрификация, интелигентни решения, свързаност и споделеност са насоките, в които работи Yutong при градската мобилност. В Боао Форум в Китай вече работи експериментално напълно автономен минибус от ниво на автономност 4, произведен от китайския гигант.

Хърбът Хе, регионален мениджър на Yutong Bus представи новости от производството и търговската политика на компанията. Дизелови, електрически, газови, хибридни автобуси оформят портфолиото на производителя. Акцентът, обаче все повече е върху електрическите превозни средства. Yutong вече са осъществили доставка във Франция и на 60 междуградски електрически автобуса. На финалната права пък е пускането на пазара на 18-метров съчленен градски електрически автобус с два двигателни моста. По данни на производителя консумацията на енергия при електрическите автобуси Yutong е под 1 кВт на км. А освен електрически превозни средства китайците предлагат цялостни решения – от зарядни станции с мощност 60, 70, 90, 120 или 150 кВт, до облачно базирана телематична система за управление на парка и разходите. Предлаганите гаранции пък са 2 години или 150 000 км за цялото превозно, 5 години или 300 000 км за силовата линия и 7 години или 500 000 км за батерията. Всички новости от Yutong Bus ще бъдат представени официално по време на най-голямото международно автобусно изложение в света Busworld Europe 2019 през октомври в Брюксел.



Тодор Стойков, търговски директор на Българска Автомобилна индустрия изнесе по-подробни данни за модела E12, който се експлоатира в София и за представянето му в реални експлоатационни условия, както и за дейността на БАИ. Оперативни данни за модела добави и Павлин Василев, началник на експлоатацията в столичен Автотранспорт, който представи и дейността на общинската компания.

Първата поява на градските автобуси Yutong е през 2016 г., когато марката спечели конкурса за 110 дизелови автобуса, които работят в София. През 2017 г. започна тестова експлоатация на един електрически автобус E12, с батерии с капацитет 290 кВтч, в столицата. За 4 месеца той измина 23 194 км и показа среден разход на електроенергия от около 100 кВт за 100 км, при време за зареждане на батерията от 4 часа. През 2017 г. бе направена първата доставка на електробус в България и Е12 заработи в курортния комплекс Албена. Така се стигна до доставката на 20 броя Е12 за София през декември 2018 г. През 2019 г. пък в столицата бяха пуснати и 22 газови градски автобуса от китайската марка.



Работещите в София по линии 9 и 109 електрически, 12-меторви Yutong E12 са изцяло нископодови, с три врати на салона, 34 седящи и 36 правостоящи места. Литиево-йонните батерии са разположени на покрива, в задната част и под пода и са с общ капацитет 324 кВтч. Централно разположеният електродвигател е с мощност 350 кВт и максимален въртящ момент от 1200 Нм. Зареждането на батериите при мощност на зарядното от 120 кВт става за до 3,5 часа. Данните от представянето в София на електрическите автобуси Yutong Е12 показват, че най-тежък е бил януари 2019, когато разходът, с включено отопление е достигнал 127 кВт на 100 км. През май – когато в повечето случаи не са били използвани климатикът и отоплението – консумацията на енергия е паднала на 74 кВт на 100 км. Това показва, че теоретично пробегът с едно зареждане е минимум 250 км при неблагоприятни условия.



Гостите на международния форум имаха възможност да направят и кратък пътен тест с един от, работещите в София Yutong E12, както и да посетят гараж Земляне на Столичен Автотранспорт и да видят как на практика става зареждането на електрическите автобуси. Общинската компания разполага с 10 зарядни станции с мощност 120 кВт, които могат да зареждат по два автобуса едновременно, както и с 5 единични зарядни станции с мощност 60 кВт, монтирани в няколко от гаражите. Така на практика в Столичен Автотранспорт едновременно могат да се зареждат до 25 електрически автобуса.

В момента общинската фирма оперира по 76 линии, обслужвани от 465 автобуса. 42 от линиите са градски, а 34 – крайградски. Отделно от Великден тази година в София работят и 4 нощни линии. Годишния пробег на автобусите на Столичен Автотранспорт е 36 млн. км, а общия брой на автобусите с тези в резерв – 665. В последните години паркът на компанията бе ударно обновен, като в момента 67% от автобусите са Евро-6, а вече 4% - електрически. Плановете предвиждат обновяването да продължи, като идеята е да бъдат закупени и малки електробуси, които да служат като довеждащ транспорт до столичното метро.

Повече - в броя на списание КАМИОНИ от септември 2019 година

Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините