MAN показа електрически Lion’s City и Cityliner без огледала

08.07.2019

MAN показа електрически Lion’s City и Cityliner без огледала

Напълно електрическият градски автобус MAN Lion’s City 12 E и туристическият Neoplan Cityliner без странични огледала станаха основните звезди по време на предварителното представяне на участието на MAN Truck and Bus в Busworld Europe 2019. Тазгодишното издание на най-голямото автобусно изложение в света ще се проведе от 18 до 23 октомври в Брюксел.

[✕]

MAN Truck and Bus представи пред журналисти от цяла Европа, Корея и Южна Африка идеите и експонатите си за участието в Busworld Europe 2019. Място на действието бяха залите и пространството около футболното бижу Алианц Арена в Мюнхен. Домът на баварския колос Байерн Мюнхен не бе избран случайно за сцена. MAN е лидер на пазара на клубни автобуси. От лукса, надеждността и качеството на MAN и Neoplan, освен 29-кратните шампиони на Германия, се ползват националният тим и футболният съюз на страната, както и тимове като Бенфика (Лисабон), Пари сен Жермен, Базел и не само те.

Стратегията
Освен това, както бе подчертано по време на представянето между футбола и автобусите има много общо. Както за всеки мач трябва да адаптираш стратегията си на игра към съответния противник, така и при производството на автобуси трябва да адаптираш стратегията си за развитие и изработката на всеки продукт според пазара, на който се предлага и условията, при които се използва.

[✕]


За това MAN Truck and Bus залага на автобуси с високотехнологично оборудване, ефективни двигатели, прецизна изработка, качествени материали. Част от тази стратегия е и фактът, че вече всички автобуси MAN и Neoplan за ЕС, Норвегия и Швейцария се оборудват с телематичната система на компанията – Rio и ще могат да ползват услугите за свързаност на MAN Digital Services.

Освен представяне на стратегията за развитие на немската компания и на продуктите и услугите, предлагани от нея, и на експонатите за Брюксел, домакините дадоха възможност и за кратки пътни тестове на голяма част от портфолиото си. На разположение за тестове бяха девет превозни средства, оборудвани с последните технологии, използвани от мюнхенския производител.

Lion’s City 12 E
Разбира се най-голям интерес предизвика първият напълно електрически автобус на мюнхенския лъв - MAN Lion’s City 12 E. Анонсиран преди около 2 години, той вече е факт. До края на годината ще тръгнат първите тестови модели, като 15 автобуса ще се изпробват в реална експлоатация, а пазарния старт на модела ще е през 2020 година. В края на следващата годна ще станат реалност първите доставки, които вече са договорени за Хамбург.



Както показва означението 12 E автобусът е 12-метров, като габаритната дължина е 12,2 м, а допустимата максимална маса 19 500 кг. Салонът е с изцяло нисък под, с две или три врати, като капацитетът му е за 25 седящи и 63 правостоящи пътници. Батериите са NMC, разположени са на покрива и са с капацитет 480 кВтч. В реални условия осигуряват пробег с едно зареждане до 200 км, а при идеални условия – до 270 км, твърди производителят. За сега се предвижда зареждането от 0 до 100 % им да става в депото за около 3 часа, чрез стандартен конектор CCS и постояннотоков източник с мощност 150 кВт.

Електродвигателят е един, централно разположен в задната частна автобуса. Максималната му мощност е 160 кВт, а пиковата – 270 кВт. Движението от него към задния задвижващ мост се предава чрез едностъпален редуктор. Салонът на автобуса е климатизиран, а за отопление се предлага термопомпа или отоплител на алтернативно гориво – биодизел или HVO.

В програмата на MAN е залегнал и съчленен вариант на модела с три или четири врати на салона. MAN Lion’s City 18 E е с дължина 18,1 и побира до 43 седящи и 77 правостоящи пътници при допустима максимална маса 29 900 кг. При него батерията е с капацитет 640 кВтч, а пълното й зареждане отнема до 4 часа. Максималната мощност на електродвигателя вече е 320 кВт, а пиковата - 540 кВт.

При тестовете в Мюнхен можеше да се усети, че модерно изглеждащият MAN Lion’s City 12 E предлага достатъчно мощност. Автобусът ускорява добре, ходът е плавен, а салонът е светъл и отлично обезшумен.

Двата електрическия варианта допълват гамата на новия MAN Lion’s City. На практика моделът се предлага с дължина 12,2 м, 18,1 м и 18,75 м. Трите дължини са достъпни с новия дизелов двигател D15 или със силовия агрегат D18, работещ на природен газ. И в двата варианта – дизел или газ се предлага и версията Efficient Hybrid, която е с вграден в силовата линия електродвигател-генератор, който намалява разхода на гориво и повишава ефективността на автобуса. За това в Мюнхен на разположение за тест бяха и хибридният Lion’s City 12C и газовият Lion’s City 18G. Всичките варианти на Lion’s City ще се предлагат и с електрическо задвижване.



В Мюнхен производителят предостави за тест и електрическият минибус MAN eTGE. А представянето на електрическата гама трябваше да покаже, че при електрическата мобилност MAN Truck and Bus предлага цялостни решения за пренастройване на автобусните паркове на ток – от планиране на инфраструктурата в депото, през избор на превозните средства според задачите, до организиране на режима на работа и поддръжката на парка.

MAN OptiView
Другата вълнуваща новост в Мюнхен беше туристическия флагман Neoplan Cityliner L, при който страничните огледала за обратно виждане са заменени от камери. Изображението от тях се визуализира на екрани, монтирани върху лявата и дясната А-колони на автобуса. Нещо повече – единият от двата налични край Алианц Арена триосни Cityliner L бе оборудван с още 4 камери, по две от двете страни на покрива на автобуса, които визуализират пред водача на отделен екран над централната конзола птичи поглед върху автобуса с детайлно изображение на околното пространство.



От само себе си се разбира, че тестването на Cityliner L бе сред най-интересните моменти в Мюнхен. Картината на двата дисплея, заместващи страничните огледала е кристална и перфектна. Екраните са разделени на две – точно както при конвенционалните огледала има горно основно огледало и долно, допълнително.



С високотехнологичната новост се свиква за броени секунди. Предимствата й са много – повече видимост навън заради липсата на огромните огледала, по-ясно и чисто изображение, по-широк обзор, липса на заслепяване и отблясъци. Също така заскрежаването и дъждовните капки вече не са проблем, а не на последно място – преминаването през тесни пространства е далеч по-лесно и безопасно. При тестовете на новата система MAN OptiView работата на цифровите огледала е изпробвана и съпоставяна с тази на нормалните при различни условия – от студа на крайния север, до горещините на юга. Камерите са заледявани или мокрени, като от това изображението на екраните не влошава качеството си. А на тъмно екранът дава несравнимо по-ясна и изчистена картина от конвенционалните огледала.



Системата MAN BirdView пък е допълнителна опция към OptiView и ползите от нея при 14-метров триосен автобус са неоспорими. Тук трябва да добавим, че при скорост над 30 км/ч екранът с изображението от птичи поглед угасва, за да не разсейва излишно водача. В допълнение OptiView предлага и асистент за сляпата зона на видимост.



При включване на десен мигач и когато скоростта е под 20 км/ч на дисплея на централната конзола се появява панорамно изображение на пространството около цялата дясна страна на автобуса, което позволява на водача да види дали в опасната зона има подвижни или неподвижни обекти. OptiView за сега е налична при Cityliner. От началото на 2020 година ще се предлага и при дабълдекера Neoplan Skyliner.

TurnAssist
От третата четвърт на 2020 година пък при туристическите автобуси MAN и Neoplan ще се предлага система за предупреждение на водача за наличие на обекти в сляпата зона на видимост - TurnAssist. Всеки, който е управлявал автобус или камион знае колко важно е това, особено при десни завои под пръв ъгъл в градско движение, когато често пешеходци или велосипедисти остават „невидими“ за водача и са застрашени от удар.



В Мюнхен TurnAssist можеше да се изпробва вградена в туристическият MAN Lion’s Coach С. Двуосният 13-метров автобус бе оборудван с всички познати системи за сигурност и в помощ на водача – адаптивен круиз контрол, авариен спирачен асистент, електронна програма за стабилност, асистент за следене на умората във водача и още ред други.



Две камери, монтирани на най-задните странични панели от двете страни на автобуса допълват списъка и осигуряват работата на TurnAssist. При ляв или десен завой, ако в сляпата зона на видимост има подвижен обект, който е застрашен съответно на лявата или дясна А-колона върху черен екран светва оранжева фигурка на човек. Ако водачът продължи маневрата и положението стане критично, фигурката става червена.

Автоматикът ZF EcoLife
При представянето в Мюнхен за пръв път можеше да се тества туристическият Neoplan Tourliner C, оборудван с напълно автоматичната 6-степенна предавателна кутия ZF EcoLife, която обикновено се използва при градски автобуси. Двуосният Tourliner C с дължина 13,103 м е оборудван с 6-цилиндров редови дизелов двигател MAN D2676 LOH с работен обем 12,4 л с мощност 470 к.с. при 1800 об./мин и максимален въртящ момент 2400 Нм в диапазона 930-1350 об./мин, а предавателното число на главното предаване е 3,73.



Краткият тест показа, че съчетанието на силовия агрегат с пълния автоматик е перфектно. Превключването на предавките е навременно, бързо и неусетно, а ходът на автобуса е много плавен. Всичко това се отразява благоприятно на комфорта на пътниците. Не че обичайно използваната при тоз тип автобуси 12-степенна роботизирана трансмисия MAN TipMatic, зад която стои ZF Traxon работи по-лошо. Но, ако MAN TipMatic е високоефективна по магистрала и при продължително извънградско движение, то ZF EcoLife е незаменима при автобуси, на които се налага да влизат по-често в града, където скоростите са ниски, а спиранията - чести. Това е и причината MAN да я предлага при туристически автобуси, отделно, че някои пазари като Австралия, например, я предпочитат отдавна.

Още от представянето на Алианц Арена – в броя на списание КАМИОНИ от юли-август 2019 г.

Мюнхен – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините