Тол такса за 82% от пътищата у нас, а в Германия само за 7%

17.04.2019

Тол такса за 82% от пътищата у нас, а в Германия само за 7%

Очакваме поскъпване на стоките и хаос, защото системата за пътните такси все още не е изградена. Затова искаме да се отложи въвеждането на толсистемата у нас. Това казаха Миролюб Столарски и Илиян Филипов от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт.

[✕]

„От 18 филийки в хляба - три ще отиват за толтакса, а четири - за ДДС. Останалото за разходи и печалба на производителя.“ Така обясниха нагледно ситуацията с предстоящото въвеждане на системата за плащане на пътните такси в България двамата превозвачи Столарски и Филипов в ефира на Нова телевизия.

Толсистемата трябва да започне да функционира на 16 август тази година за товарните автомобили над 3,5 т. От Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) също излязоха с призив тя да се въведе от 2020 г. Причината да се реагира по този начин сега е, че превозвачите са получили информация за цените на толсистемата едва в началото на април, когато Министерството на регионалното развитие и благоустройството, АПИ и Национално тол управление дадоха начало на дебата за цените на пътните такси.

Очакваме хаос, защото системата все още не е изградена. По договор трябва да има 6-месечен тестов период, който да покаже, че тя работи и отчита коректно”, обясни Илиян Филипов, председател на БАСАТ.

„По договор системата за отчитане на пътните такси е собственост на държавата, тоест на АПИ. Трябваше да бъдат създадени около 100 чисто нови пунктове. Не е направена връзката между митниците и АПИ, както и между НАП и АПИ. Ще стане така, че транзитният трафик ще минава безплатно. На митницата няма как да ги контролират. Системата изобщо не е изградена. В момента с една винетка минават 3 турски камиона”, заяви Столарски.

„Всички сме „за” системата. Но нито една държава не таксува втори и трети клас пътища”, заяви Столарски. В същото време едва 7% от пътищата в Германия са обложени с толтакса, а в България те са 82%, допълни Филипов.

„Всички тези пари ще бъдат платени от българския потребител, а те никак не са малко. Това е разход, който ще вземем от нашия клиент, а той ще я вземе от вас, от стоката, която си купувате”, заяви Филипов и даде пример със собствения си бизнес. „Аз имам 50 камиона, с които зареждам две големи фирми. Сега те ми плащат 68 000 лв. за винетки. След като влезе толсистемата, тази сума ще нарастне до 4,120 млн. лв.“

Филипов каза още, че са разговаряли с АПИ и са предупредили, че с тези такси няма да се съгласят и ако трябва, ще преминат към протестни действия.

<< Обратно към новините