Начало на дебата за цената на тол таксите

02.04.2019

Начало на дебата за цената на тол таксите

На 1 април бе дадено началото на дебата между Министерството на регионалното развитие и благоустройството, АПИ и Национално тол управление от една страна и превозвачите от друга за цената на тол таксите. Показано беше и проектопредложението на държавата за цените на км по платената пътна мрежа.

[✕]

„Цените на тол таксите, заложени в предложението на Световната банка за автомобилите с тегло между 3,5 и 12 тона, които се използват основно при вътрешни превози в България, са най-ниските в Европа.“ Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по повод започналите разговори с превозвачи за цената на пътните такси. Тарифата за автомобили над 12 тона е средна за Европа. За автобусите е предвидена ниска тарифа, като приходите от тях ще са в същия размер както получаваните досега от винетна такса, посочи регионалната министърка.


Петя Аврамова, министър на регионалното развитие и благоустройството.

Аврамова допълни, че в обхвата на тол системата ще бъдат включени 10 800 км от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа. Тя ще обхваща магистрали и първокласни пътища, както и някои пътища от втори и трети клас, които са в добро експлоатационно състояние.

„Приемаме превозвачите в България като наши партньори, на които трябва да предоставим добри пътища с оглед изпълнението на тяхната дейност и заради търсената пътна безопасност. Търсим конструктивен диалог с бранша“, подчерта Аврамова.

„Въвеждането на тол системата е тежка и трудна, но безкрайно необходима реформа в пътния сектор в България. Близо 70% от българите смятат, че е по-справедливо тежкотоварните камиони да плащат повече за пътуване по републиканската пътна мрежа. За да строим и ремонтираме пътища, са ни необходими средства. Изчисленията показват, че за да може Агенция „Пътна инфраструктура“ да изпълнява своите задължения и ние да се движим по добра пътна мрежа, са необходими около 1 млрд. лв. годишно“, изложи своето виждане по въпроса регионалната министърка.

„България ще бъде с една от най-евтините като издръжка тол системи. За тази цел ще се изразходват около 15% от общия размер на приходите“, заяви още Аврамова.



Тя коментира, че очаква множество спекулации относно повишение на цените. Затова Световната банка е изготвила сравнителна таблица за влиянието на новата пътна тарифа върху цената на основни хранителни продукти от потребителската кошница. Министър Аврамова даде пример с Германия, където при въвеждането на тол системата също е имало спекулации за увеличение на цените на продуктите с 7-8%, но реалното поскъпване е било с 0,15%.

„С тол системата няма да се превърнем в „убийци“ на транспортния бранш“, заяви заместник-министър Николай Нанков. Той съобщи, че очакваните приходи от тол системата са в размер на 1,160 млрд. лв. годишно. Заместник-министърът подчерта, че общо около 30 000 км - 10 000 км републиканска пътна мрежа и 20 000 км общински пътища, ще бъдат безплатни за тежкотоварния трафик.

„Предстоят нови срещи, включително на експертно ниво, на които да обменим информация, цифри и ключови параметри, да видим тяхното влияние върху формирането на тарифите. На база този обмен на информация очакваме да сближим позициите“, заяви проф. Олег Асенов, изпълняващ длъжността директор на Националното тол управление.

<< Обратно към новините