Новият Actros – футуристичен и реален

сп. Логистика, 2018, бр.8
09.01.2019

Новият Actros – футуристичен и реален

Премиерата на новия Mercedes-Benz Actros, която беше фокусът на представянето на Mercedes-Benz Trucks на изложението в Хановер, слага началото на нова ера в развитието на камионите, а оттам и в логистиката. Новият Actros представя 4 световни премиери и общо 60 иновации.

[✕]

Премиерата на новия Mercedes-Benz Actros, която беше фокусът на представянето на Mercedes-Benz Trucks на изложението в Хановер, слага началото на нова ера в развитието на камионите, а оттам и в логистиката. Новият Actros представя 4 световни премиери и общо 60 иновации.

 

Новият Actros е най-модерният и най-съвременният влекач – футуристичен, функционален и същевременно в серийно производство от април следващата година. Това е камионът на бъдещето, който можете да си купите днес. 

Не бързайте с изводите си, когато го видите отвън. Новото в новия Actros не се вижда от пръв поглед. То е, така да се каже, под повърхността и е под формата на множество високотехнологични решения, които променят представата ни за традиционните камиони. 

 

MirrorCam – без странични огледала

Първата световна премиера за новия Actros е, че той ще се предлага стандартно без странични огледала. Те са заменени с камери и големи вертикални 15-инчови дисплеи, монтирани на A колоните вътре в кабината. Ето някои от предимствата на това решение. Видимостта с т.нар. система MirrorCam е много по-добра, защото камерите „виждат“ повече и по-добре от огледалата, особено нощно време. Системата от камери и дисплеи предлага много улеснения. Например на дисплея има жълта линия, която показва точно къде е краят на полуремаркето, което безспорно е удобство при маневриране към рампа например. Още три линии на дисплея показват, когато отстрани на камиона има друго превозно средство и точно на какво разстояние е то. Освен това при изпреварване водачът може точно да види кога да се прибере. Системата MirrorCam може да е полезна и при опити за набези върху камиона нощно време, когато водачът спи и са пуснати завесите. Той може да включи камерите отвътре в кабината, без да дърпа завесите и благодарение на тях дори и нощем може да види изцяло какво и кой е около камиона, като в същото време водачът е в безопасност. Същевременно липсата на странични огледала подобрява аеродинамичните показатели на камиона и това води до по-нисък разход на гориво.

Ако все пак сте привърженици на класическите странични огледала, можете да си ги поръчате, но те ще са опция, а стандартно Actros ще се доставя с MirrorCam.

 

Супермодерно контролно табло

Първото нещо, което се набива на очи, когато човек влезе в кабината на новия Actros, е супермодерното контролно табло – сякаш сме седнали в много луксозен лек автомобил. И това е втората световна премиера в новия Actros. 

Контролното табло на новия Actros се състои от два големи дисплея. Единият е панелът с инструменти, а другият е за всичко останало. Водачът може да избира как точно да му изглежда панелът с инструменти и каква информация да се вижда на него. Предлагат се три вида дизайн – Classic, Advanced и Interactive.

А от дисплея вдясно от волана могат да се управляват всички останали функции и настройки. Управлението е лесно и интуитивно и дори децата, които вече са свикнали със смартфоните си, ще се справят с него – различните функции се избират както на един смартфон. А функциите са много и разнообразни. 

Кормилото освен че е красиво и удобно, е и многофункционално. С лявата си ръка водачът управлява бутоните за панела с инструменти, а с бутоните отдясно – дисплеят вдясно. Всичко е много лесно.

Експертите от Mercedes-Benz не са решили ей така изведнъж новия модерен дизайн на контролното табло. Обсъждани са и други варианти, но в крайна сметка е избран най-съвременният и елегантен вариант, дори с идеята, че на фона на недостига на професионални водачи този дизайн би бил атрактивен за по-младите поколения водачи. И не си мислете, че това контролно табло е опция – не, от следващия април новият Actros ще бъде доставян в този си вид.

Удобствата за водача са много. Може да се включват чрез два Bluetooth сигнала два различни телефона, така че водачът ще може да използва едновременно и безопасно както личния си, така и служебния си телефон. Има място за безжично зареждане на телефона (опция). Включени са нови USB-C конектори и системите Apple CarPlay и Android Auto са предварително инсталирани.

Двигателят се стартира и изключва само с натискане на бутон от контролното табло, а ключът може да е в отделение за багаж или в джоба на водача. Паркинг спирачката е електронна, вградена е в контролното табло, освобождава се просто при подаване на газ и се включва автоматично след изключване на двигателя. В интелигентната паркинг спирачка са вградени и други допълнителни функции – функция HOLD за задържане на композицията в спряно състояние, например в задръстване, без да е необходимо водачът да държи крака си на педала на спирачката, и функция Trailer Stability Assist – за стабилизиране на полуремаркето и цялата композиция.

 

Active Drive Assist – автономно управление ниво 2

Това е третата световна премиера в новия Actros – началото на автономното управление в един серийно произвеждан камион. Всъщност Active Drive Assist е нещо като автопилот, комбиниращ няколко системи, благодарение на които се поддържа зададеното постоянно разстояние от предното превозно средство и активно се поддържа композицията в лентата на движение. Тук имаме не просто предупреждение, ако камионът тръгне да напуска непреднамерено лентата на движение, а активно автоматично управление, връщащо композицията в правилната посока. Когато Active Drive Assist е включен, това се вижда съвсем ясно на дисплея с инструменти под формата на две сини линии, очертаващи пътя. Говорим за автономно управление, но да не забравяме, че говорим за автономно управление ниво 2, т.е. водачът при всички случаи е отговорен, наблюдава пътната ситуация и се намесва с адекватни действия, ако е необходимо. С Active Drive Assist обаче дългите монотонни часове каране по магистрали могат да са много по-релаксиращи за водача.

Всичко това се постига със сложна система от радари, сензори и камери, всеки елемент от която „вижда“ и „отговаря“ за различни неща. Изглежда доста просто, когато човек е зад волана – просто системата действа, но зад нея стоят високи технологии и много, много тестове.

 

Active Brake Assist 5

Четвъртата световна премиера в новия Actros е системата Active Brake Assist 5. Числото 5 показва, че това е петото поколение на системата за аварийно спиране. Новото е, че тя прилага автоматично пълно спиране при разпознаване на движещи се пешеходци. Новостите в сравнение с предишното поколение са значителни. Системата се състои от камера и радар и два сензора (преди  се е използвал само радар и един сензор) и гарантира, че ще работи при всякакви ситуации, т.е. ще спасява човешки животи. Предната версия прилагаше само 50% спирачно усилие и работеше при скорост под 20 км/ч, докато сегашната версия работи при скорост от 50 км/ч и осигурява 100% спиране, като при това автоматично се включва и електронната паркинг спирачка. Камерата и радарът разпознават пешеходците на 60 м разстояние от камиона.

 

И още много новости…

Една от тях е PPC+ – усъвършенстваната система Predictive Powertrain Control, която благодарение на много подробни дигитализирани карти работи вече и по междуградски пътища, а не само по магистрали. Към нея е добавена и възможност за разпознаване на пътни знаци и светофари. Така например, както си кара, водачът получава информация на дисплея от типа: след 500 м ограничение на скоростта 50 км/ч и при включена PPC+ камионът автоматично намалява скоростта на 50 км/ч, достигайки до знака. 

Друга новост е вграденият интерфейс към новия Mercedes-Benz Truck App портал. Интерфейсът се осъществява чрез втория дисплей и могат да се ползват приложения от Mercedes-Benz и Fleetboard, както и приложения от други производители за дистанционно управление на камиона – врати, светлини… през смартфона на водача.

И още детайли като нови светлини, прецизно управление на осветлението в кабината, нови предавателни числа на главното предаване…, но нека да оставя и неща, които сами ще откриете при срещата си с новия Actros. 

 

Берлин – Хановер – София

Снежина Баджева

<< Обратно към новините