Общината отне трамвая на Лозенец

06.12.2018

Общината отне трамвая на Лозенец

Преди да е завършил скандалният ремонт на трасето на трамвай № 10 по улиците „Алабин“ и „Граф Игнатиев“, който трябваше да приключи в началото на октомври, Столична община пристъпи към разрушаването на трамвайна линия № 6 в участъка от последната й спирка при басейна „Спартак“ до подлеза на НДК.

[✕]

След като от средата на март 2016 година преустановиха движението на трамвай № 6 от НДК до Лозенец и го пренасочиха към кв. „Иван Вазов“, заблуждавайки жителите на Лозенец, че това е временно решение, наложено от строителството на метродиаметър 3, в общината избраха доста скъпото решение да премахнат съществуващо и работещо трамвайно трасе и контактна мрежа, за да ги заменят с тролейбусно и нова контактна мрежа.


[✕]


За новата тролейбусна линия бе обявено, че ще има маршрут от кв. „Манастирски ливади“ по булевардите „Арсеналски“, „Черни връх“, „Фритьоф Нансен", наляво по бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Скобелев“ до V градска болница и обратно - по бул. „Скобелев“, тунела при НДК, бул. „Фритьоф Нансен“.


Вместо безопасно влизащия в тунела трамвай - тролейбус в претовареното дясно платно.

Такъв маршрут създава допълнителни конфликтни точки между потока от автомобили и автобуси и тролейбусите. Като най-тежка се очертава ситуацията в тесния участък на бул. „Фритьоф Нансен“ между булевардите „Евлоги Георгиев“ и „Васил Левски“, а и в частта му до бул. „Патриарх Евтимий“, която е еднопосочна и в нея тролейбусът ще се движи срещу автомобилния поток. На столичани тази тролейбусна линия ще донесе нови солидни разходи, по-натоварен и изнервящ трафик, отколкото с трамвай № 6, и по-скоро отрицателен ефект върху чистотата на въздуха.



Противно на оптимистичното мнение на общинския съветник от ГЕРБ Зафир Зарков обявеният срок за ремонта е 4 месеца: афишираното начало на ремонта е 7 ноември 2018, а обещаната му продължителност – 120 дни. Т.е. ако срокът бъде спазен (?!), за празника на жените може и да има нова работеща тролейбусна линия!

Решението „временният“ маршрут на трамвай № 6 до квартал „Иван Вазов“ да стане постоянен не подобрява с нищо и абсурдната ситуация с трамваи № 1 и № 7, които минават по „козята пътечка“ по бул. „Скобелев“ между „Петте кьошета“ и бул. „Витоша“. Демонтирането на релсовия път по бул. „Витоша“ от НДК до „Алабин“ лиши тези две доста натоварени линии от нормалния им път за отиване в посока Витоша и ги превърна в заложници на идеята „пешеходна зона на всяка цена“. И поради липсата на алтернатива всяка по-сериозна катастрофа по релсовия път на бул. „Хр. Ботев“ и особено на „Петте кьошета“ блокира трамвайното движение в споменатата посока. И кой се интересува, че № 7 е основен превоз за живеещите около бул. „България“ западно от НДК?
Според общинарите вариантът да се пробие тунел, който да извежда трамваи № 1 и № 7 на бул. „Витоша“, е скъп. Ставаше въпрос за 20 млн. лева - по-малко, отколкото трябваше да струва скандалният ремонт на ул. „Граф Игнатиев“. Но входът на тунела към НДК откъм „Петте кьошета“, строен преди 40 години, е в тежко състояние и то допълнително се влошава от минаването на трамваите отгоре, по бул. „Скобелев“. Преди две зими се чу, че ще бъде ремонтиран, но за общината бе къде по-важно да оправи фонтана пред НДК и да лъсне фасадата за европредседателството. Да, ама въпросният ремонт става все по-наложителен, за да не се стигне до авариен ремонт! Че за него никой не може да каже колко милиона ще са нужни, колко време ще продължи? И какви последствия за градския транспорт и за въздуха в София ще има?



Враждебността, която Столична община показва в последното десетилетие към трамвайния транспорт (ликвидиране на линия № 9 и на трамвайното трасе по бул. „Витоша“, възпрепятстването на продължаването на трамвайната линия по „Ботевградско шосе“ в посока Враждебна, мълчанието по въпроса за изграждане на линия към кв. Дървеница) поражда въпроса кой какви икономически интереси прокарва там. Дали не се ликвидират работещи линии и подвижен състав, които съвсем не са изчерпали ресурса си и в които са направени сериозни инвестиции, за да се отвори място за нови „обществени“ поръчки и работа на „удобни“ фирми?

Радослав Гешов

<< Обратно към новините