Световна премиера на Mercedes-Benz еCitaro
Daimler представи в аванс автобусното си участие на IAA 2018 в Хановер
Първият електрически автобус в гамата на Mercedes-Benz направи своята световна премиера. Градският Mercedes-Benz еCitaro бе представен официално в пълния му блясък в Майнц, Германия, пред журналисти от цяла Европа, сред които и редактор от списание КАМИОНИ.
Премиерата на 12-метровия еCitaro бе част от предварителното представяне на участието на Daimler Buses в най-голямото международно изложение на автомобили за работа, IAA 2018, което ще се проведе през септември в Хановер.
еCitaro бе показан за пръв път, покрит с камуфлаж, в началото на март 2018 г. по време на специално организираното от Daimler Buses събитие eWorkshop в Carl Benz Arena в Щутгарт. Сега камуфлажът падна, за да разкрие модерния дизайн на автобуса, в който се долавят голяма част от елементите на представения преди 2 години концептуален модел Mercedes-Benz Future Bus.
Производителят обяви, че новият електрически автобус може да изминава до 250 км с едно зареждане или до 150 км в реални условия. Тяговите батерии са литиево-йони тип NMC (никел - манган - кобалт) с капацитет до 243 кВтч и с течно охлаждане. Гаранцията им е 5 години. Разположени са в до 10 клъстера на покрива и в задната част на автобуса. Позволяват както бавно - plug-in, зареждане с конектор Combo 2 в депото, така и бързо зареждане - с пантограф по трасето за работа.
Следващото поколение батерии от типа NMC с капацитет 330 кВтч ще бъде въведено през 2020 г., като с тях се очаква реалният пробег да достигне 200 км. През същата година ще започне предлагането и на още един тип батерии - солид стейт с много висока енергийна плътност и капацитет 400 кВтч, и възможност за реален пробег от 250 км. Те обаче ще могат да се зареждат само по бавния способ. Двата типа батерии ще се предлагат паралелно, според нуждите на всеки оператор. От 2020 г. на пазара ще се появи и съчленена версия eCitaro G с батерии NMC или солид стейт като опция. През 2022 г. eCitaro ще се предлага серийно и като автобус с водородни горивни клетки, което ще позволи удължен пробег с едно зареждане от 400 км или 100% покритие на нуждите на операторите.
еCitaro идва с целия комплекс от услуги и консултации, свързани с електрическата мобилност и предлагани от Mercedes-Benz. Това включва анализ на терена за движение и на транспортната задача, планиране на маршрутите и графиците за движение, изчисляване и изграждане на инфраструктурата за зареждането, обучение на персонала и следене на представянето на водачите, сервиз и поддръжка... За това от немския производител подчертават, че eCitaro е изцяло базиран на градския бестселър, от който до момента са продадени над 50 000 броя, но на практика ще се произвежда по мярка на клиента.
Предлагат се мобилни зарядни станции с мощност до 80 кВт и стационарни - 150 кВт. Зареждането на напълно празните батерии от типа, използван сега, става за 3 до 8 часа с изходяща мощност на зарядното устройство от 20 до 80 кВт.
Електродвигателите при eCitaro са два, разположени в близост до главините на колелата на задния мост, който е добре познатият ZF AVE 130, използван и при хибридните и водородни модели на Mercedes-Benz. Двигателите работят с напрежение 400 В и всеки от тях е с пикова мощност 125 кВт и максимален въртящ момент 485 Нм, като крайното предаване осигурява на всяко от двигателните колела по 11 000 Нм въртящ момент.
Според тестове по цикъла на SORT 2 на 200 км Electric Citaro е показал разход на енергия от 2 кВтч/км при включено отопление, около 1,3 кВтч/км - при включен климатик и под 1 кВтч/км, ако батериите се използват само за придвижване. За ефективността допринасят прецизното управление на енергията и ефективната рекуперация на енергията от спиране, както и иновативният термален мениджмънт, включително термопомпа за отопление и охлаждане, работеща с въглероден диоксид като агент. За екстремни климатични условия може да бъде поръчан и допълнителен отоплител, работещ на течно гориво.
Автобусът е изцяло нископодов с две или три врати на салона. На покрива, освен батерии, са разположени пантографът за зареждане, който е опция, климатичната система, група вентилатори и термо помпата.
Салонът на автобуса не се отличава много от този на дизеловата версия. Разчетен е за превоз на 80 до 85 пътника, в зависимост от броя на батериите на покрива. Кормилното управление е електрическо, а предният мост се предлага стандартно с товароносимост 7,5 т и като опция с 8 т. Собственото тегло на Electric Citaro е 13,7 т, а допустимата максимална маса - 19,5 т.
На практика eCiaro e вече в продажба а първите поръчки за него вече са дошли от операторите Hamburger Hochbahn, BVG Berlin и Rhein Neckar Verkehrsbetriebe. Цената на електрическия модел, в зависимост от оборудването ще бъде около 2-2,5 пъти по-висока от тази на конвенционалния дизелов автобус.
Другата голяма новост в Хановер ще се казва Mercrdes-Benz Sprinter City 75. Популярният градски минибус на Mercedes-Benz вече е изграден на базата на новия Sprinter и бе представен в Майнц. Той е с предно предаване и е изцяло нископодов. Съвсем скоро от производствените линии на Sprinter Minibuses в Дортмунд заедно с него ще започнат за слизат и междуградската версия Sprinter Transfer, и луксозното туристическо изпълнение Travler.
В Хановер, разбира се, Daimler Buses ще покаже още много новости, както и почти пълните гами на автобусните си марки Mercedes-Benz и Setra.
Подробности за събитието в Майнц - в септемврийския брой на списание КАМИОНИ