Първи тестове на Mercedes-Benz eSprinter и еVito
Mercedes-Benz Vans представи официално напълно електрическата версии на новия Sprinter и на средния ван Vito. Това стана по време на специално организираното събитие eDrive@VANs next level.
Съвсем тематично събитието се проведе в Хамбург, на територията на Grosmarket, една от най-големите борси за всякакви стоки в Европа. Присъстващите журналисти от международното жури ван на годината, сред които и редактор от списание КАМИОНИ, имаха възможност да тестват двата електрически модела, както и различни дизелови версии на новия Sprinter.
Тестовете на eSprinter бяха на затворен полигон, докато за дизеловия вариант и eVito бяха подготвени реални маршрути до пристанището на Хамбург и обратно. На полигона журналистите от журито можаха като водачи и пътници да изпробват голяма част от системите за сигурност и безопасност, вложени при новия Mercedes-Benz Sprinter с конвенционален дизелов двигател, някои, от които се прилагат за пръв път в сегмента на големите ванове.
Особено интересно бе упражнението, при което трябваше да се преодолява тясно трасе с много остри завои, както и да се маневрира със напълно закрити огледала за обратно виждане. В този случай водачът разчита на система от камери и датчици. На дисплея на централната конзола се вижда автомобилът от птичи поглед, като жълти линии трасират маршрута на автомобила при съответния ъгъл на завъртане на волана.Демонстрирани бяха и автономни системи за аварийно спиране за предпазване от челен удар и от страничен трафик при излизане от паркинг на заден ход.
С eSprinter и eVito можеше да се усети прекрасната динамика на електродвигателя, както и да се изпробват трите режима на работа на електрическото задвижване - нормален, за повече мощност и за по-дълъг пробег. Силовата линия позволява и четири нива на интензивност на рекуперацията на енергия, които водачът може да задава по всяко време от лостове на кормилото, коeто също позволява дозиране на разхода на енергия.
eSprinter ще се предлага в два варианта. При батерии с капацитет 55 кВтч максималният пробег с едно зареждане е 150 км, а полезният товар - 900 кг. При пакет от батерии с 41 кВтч пробегът е 115 км, но полезният товар достига 1040 кг. При eVito вариантът на батерии е само 41 кВтч, а пробегът е 150 км. Максималната скорост може да бъде ограничена на 80, 100 или 120 км/ч и за двата вана. Термопомпа се грижи за охлаждането и отоплението на електромобилите.
Разбира се и двата автомобила идват със система от холистични решения - както за големи компании, така и за малък бизнес. Това включва свързаност, поддръжка и планиране на системата за зареждане. Mercedes-Benz предлага и зарядно устройство еBox за двата електрически модела. Те могат да се дозареждат бързо по врме на работа. Бавното зареждане от 0 до 100 % в зависимост от батериите е 6 или 8 часа. eVito ще е достъпен на пазара от септември 2018 г., като първите бройки вече са поръчани. eSprinter излиза през 2019 г.
По време на събитието в Хамбург бе представен и концептуалният Mercedes-Benz F-Cell. Той се задвижва от водородни горивни клетки и също е с нулеви емисии. Във вариант на борда има бутилка за 7,7 кг водород и батерия. Когато те са напълно заредени гарантираният пробег е 500 км. Любопитно е, че липсва обичайната бутилка за кислород. Вместо това мощен турбокомпресор нагнетява атмосферен въздух, необходим за работата на горивната клетка.
Повече - в броя на списание КАМИОНИ от септември - 2018 г.