Протест в Брюксел обмислят от СМП

19.06.2018

Протест в Брюксел обмислят от СМП

Съюзът на международните превозвачи (СМП) обмисля организирането на многонационален протест в Брюксел, с участието на потърпевши превозвачи от други страни от Източна Европа, ако Европейският парламент отхвърли исканията на бранша в спорните текстове от пакет Мобилност 1.

[✕]

Това обяви на пресконференция Ангел Траков, председател на Управителния съвет на СМП. Той уточни, че това е крайна мярка, ако България не получи подкрепа в спорните текстове в пакета за Мобилност и аргументирано становище по тях от евродепутатите на заседанието на Европейския парламент на 2 юли. Преди тази крайна мярка от СМП ще призоват техните членове и семействата им да не участват във вота за членове на Европейския парламент следващата година. Освен това превозвачите ще предложат и референдум за излизане на страната от Европейския съюз, обявиха техните лидери.

„Причина за новите мерки е решението на евродепутатите от 14 юни да откажат мандат на Транспортната комисия на ЕП по текстовете, които за първи път допуснаха компромис по отношение на българските искания“, уточни Траков.

„Въпреки, че Транспортната комисия на ЕП гласува да отпадане задължението, водачът да се връща на всеки три седмици „у дома“, в документа се появява нов текст, със спорна правна обосновка, съгласно който транспортната фирма се задължава, всяко превозно средство, на всеки 3 седмици да има поне едно натоварване и разтоварване в държавата членка на регистрация. Това означава, че на всеки три седмици около 3000 български камиона трябва да бъдат извеждани от пазара на транспортни услуги в ЕС и да бъдат връщани в България“, обясни Мадлен Кавръкова, правен съветник на СМП. По думите й този текст е доказателство, че истинската цел на досега предлаганата регулация на всеки 3 седмици не е „грижа за правата на работниците“, а е насочена директно към ограничения в бизнеса на транспортните фирми. „Така, вместо да нареждат на работника къде да бъде всеки трети уикенд, разпореждат на бизнеса къде на територията на ЕС да предоставя услуги на иначе свободния европейски пазар“, коментира Кавръкова. Според нея това противоречи на договора за функциониране на ЕС, който забранява ограниченията на свободното предоставяне на услуги в рамките на Съюза.

Предвидените мерки ще направят неконкурентна услугата на страните от Източна Европа, които се намират на хиляди километри от развитите западни пазари и преминават граници, външни за ЕС. Ангел Траков каза още, че това засяга и държави като Полша, Унгария, Чехия, Словакия, Румъния, Хърватия, както и островните държави на ЕС, за които освен сухопътно, камионите се предвижват и с ферибот.

В коментар на приетите компромисни текстове от СМП заявиха, че напредък и нов подход в преговорите е имало, макар че са се появили и нови необсъждани досега текстове.



За да не бъдат предприемани крайни мерки като протести в Брюксел, от СМП настояват да бъде възприета обединената позиция на бранша, с предложени варианти на спорните текстове, като за основа се вземат компромисните текстове на Транспортната комисия на ЕП. Сдружението настоява още за пълна подкрепа от всичките 17 български евродепутати, които да привлекат през следващите три седмици съмишленици от останалите засегнати държави от Централна и Източна Европа. Парламентарно представените партии в НС да упражнят политическото си влияние в групите на ЕП, в които членуват, настояват още превозвачите.

От СМП припомниха, че в съюза членуват над 430 фирми, с автопарк от над 10 000 превозни средства. Общият размер на инвестициите само от членовете на съюза възлизат между 1 и 1,5 млрд. лв.

<< Обратно към новините