Bus Euro Test 2018 в Загреб

29.05.2018

Дизелов апогей vs електрическо бъдеще

Bus Euro Test 2018 в Загреб

Кой ще е Автобус на годината 2019? Отговорът на този въпрос даде Bus Euro Test 2018, който се проведе от 21 до 24 май в хърватската столица Загреб. Победителят ще стане известен на 19 септември, по време на международното изложение IAA Nutzfahrzeuge 2018 в Хановер, когато ще получи наградата си Bus of The Year 2019.

[✕]

Макар и само с трима участници поредният европейски автобусен тест в Загреб бе повече от интересен и оспорван. Защото надпреварата противопостави от една страна апогеят на дизеловата технология, а от друга - все по-агресивно навлизащото електрическо задвижване. Съперници в теста и кандидати за престижната награда бяха Heuliez GX Elec, Irizar ie-tram и Mercedes-Benz Citaro Light Hybrid - модерни градски автобуси, оборудвани с последните иновации и достижения на автобусната индустрия.

Heuliez GX Elec е 12-метров напълно електрически автобус, като марката е част от концерна CNH Industrial Group. Така този френски производител черпи от богатия опит на Iveco Bus. Електрическият Heuliez GX Elec, който е част от електрическата програма на CNH Industrial Group, може да помогне на операторите в обществения транспорт и на градските управи да покрият изискванията на ЕС и правителствата в отговор на Споразумението за климата от Париж 2015 г.

С напълно електрическо задвижване е и футуристично изглеждащият 19-метров Irizar ie-Tram. Неотдавна, базираният в страната на баските производител откри новия си завод e-mobility, където освен градски електрически автобуси, започва производство и на електрически камион за градски приложения. Електрическия Irizar ie-tram пък е решение за масов градски транспорт на пътници по силно натоварени автобусни линии, като по капацитет и ефективност е сравними с трамвай. Вариантите за конфигурация при ie-tram предполагат широка сфера на приложния от страна на транспортните оператори или общините. Моделът, например, може да бъде оборудван с общо осем плъзгащи врати от двете страни, което го прави идеален за BRT-трасета (Bus Rapid Transit) дори и в по-малки градове с транспортни проблеми.

Третият участник в теста – 12-метровият Mercedes-Benz Citaro Hybrid използва хибридна дизел-електрическа технология на задвижване и е олицетворение на върховите достижения при дизеловите решения, като към това добавя качеството, стандартите при производство на Mercedes-Benz и традициите - Citaro е най-продаваният градски автобус в света за всички времена. Mercedes-Benz Citaro Hybrid е олекотен хибриден градски автобус, подходящ за екологична употреба и отговарящ на екоограниченията в градовете.

И трите автобуса бяха представени за пръв път пред широката публика по време на Busworld Kortrijk 2017, като Busworld е основен спонсор на европейските автобусни тестове от самото им начало. Производителят на възли агрегати и оборудване за автобусната промишленост ZF Friedrichshafen e другият основен и редовен спонсор на европейските автобусни тестове, провеждани всяка година. Тестът в Загреб бе подкрепен и от Goodyear, а домакин беше загребската компания за градски транспорт ZET. Стартът на теста бе даден от кмета на Загреб Милан Бандич.

Трите градски автобуса бяха тествани в Загреб от 21 професионални журналисти - специализирани в автобусите и автобусните превози. Журналистите, сред които и Лъчезар Апостолов - главен редактор на списание КАМИОНИ, членуват в международното жури Автобус на годината и са представители на 21 водещи и специализирани в сферата на автобусния транспорт печатни издания от 21 държави от Европа.

Участващите в надпреварата автобуси бяха подложени на обстойни тестове по улиците на хърватската столица. Маршрутът с дължина около 30 км тръгваше от депото на ZET, преминаваше по двупосочни улици, градски магистрали, широкия център на града и отново по двупосочни улици приключваше в депото. Журналистите от теста изпробваха кандидатите за славата като водачи и пътници, а ден преди началото на пътните тестове автобусите бяха подложени на сериозни измервания за време за ускорение, спирачен път и ниво на шум в салона. Това са показатели, които помагат на членовете на журито да получат по-пълни впечатления за възможностите на автобусите. След това дойде ред на обстойните презентации и тридневни пътни тестове по маршрута, който бе сравним с обичайна автобусна линия в Загреб. Така членовете на журито имаха възможност да усетят управляемостта, пътното поведение, достъпа до обслужване и поддръжка, комфорта за пътниците, достъпността за инвалидни и бебешки колички, осветеността и обезшумеността на салона, возията...



Международното жури Автобус на годината е независима, демократична организация с нестопанска цел, създадена от група водещи списания за автобуси от Европа. На всеки две години – в четна година журито на Автобус на годината организира тест за градски автобуси – Bus Euro Test. В нечетни години тестът Coach Euro Test e за туристически автобуси. Членове на журито участват в тестовете доброволно и при много строги правила за запазване на безпристрастност.
Bus Euro Test 2018 бе организиран от Бощян Паусър (член на журито за Хърватия и редактор в Kamion & Bus) и Горан Кекич
(член на журито за Словения от Transport & Logistika).

По едно водещо издание от всяка държава бе поканено да се присъедини към журито и теста. За България, това бе списание КАМИОНИ. През последните десет години журито нарасна, а членовете му се увеличиха от 12 до 21, както е сега. Допуска се членство само на едно издание от държава.

На общо събрание, което се проведе в последния ден от автобусния тест, след гласуване и представяне на мотивацията от всеки член на журито, бе избран Автобус на годината 2019. При избора на победител членовете на журито отчитат влиянието върху околната среда, екологичността, както и обслужването на потребностите на транспортните оператори и пътниците по отношение на ефективност и комфорт. Връчването на трофея ще бъде по време на IAA Nutzfahrzeuge в Хановер.



Пътуването на представителя на списание КАМИОНИ до Загреб и обратно стана възможно и с помощта на Moto-Pfohe и новият Ford Tourneo Custom. 1580-километров пътен тест по маршрут София - Загреб - София на пътническия лекотоварен бестселър на Ford ще прочетете в следващ брой на списание КАМИОНИ.

Членове на международното жури Автобус на годината:
ÖPV Österreichischer Personenverkehr (Австрия); Transporama (Белгия); Камиони (България); Kamion & Bus (Хърватия); Danske Busvorgnmand (Дания); Auto, tekniikka ja kuljetus (Финландия); Bus & Car Connexion Transports Territoires (Франция); Omnibusrevue (Грмания); Bus & Coach Buyer (Великбритания); Camion Truck & Bus Magazin (Унгария); Fleet Management Magazine (Ирландия); Tuttotrasporti (Италия); Touringcar & Bus (Холандия); Buss-Magasinet (Норвегия); Autobusy (Полша); Tranzit (Румъния); Autobuses & Autocares (Испания); Res och Trafikforum (Швеция); TIR transNews (Швейцария); Transport & Logistika (Slovenia); Transport a Logistika (Чехия).

Подробно за Bus Euro Test 2018 - в юлския брой на списание КАМИОНИ

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините