НОВО: Абонирайте се за електронна версия на сп. КАМИОНИ! Излезе 23. издание на КОЙ КАКЪВ Е в транспорта и спедицията в България 2020.

Това е Mercedes-Benz Electric Citaro

06.03.2018

Daimler Buses представи електрическа версия на градския бестселър

Това е Mercedes-Benz Electric Citaro

Електрическата версия на градския автобус Mercedes-Benz Citaro вече е факт. По време на специално организираното събитие eWorkshop от Daimler Buses в Carl Benz Arena в Щутгарт за пръв път бе показан напълно готовият за експлоатация Electric Citaro.

[✕]

Освен, че представи напълно електрическа версия на градския си бестселър Mercedes-Benz Citaro, в рамките на eWorkshop немският производител разкри вижданията си за близкото бъдеще на електрическата мобилност в градовете. А то обещава да е интересно, след като в играта вече е и най-големият автобусен производител в Европа, с най-продавания градски автобус в света. Стъпвайки на огромния си опит от Mercedes-Benz обявиха, че електрическият Citaro е крачка от нискоемисионите автобуси към автобус без вредни емисии.


[✕]


Electric Citaro идва като 12-метров нископодов електробус с две или три врати на салона. Конструкцията му е модулен тип и стъпва изцяло на базата на актуалния Mercedes-Benz Citaro, който се предлага във варианти с дизелов двигател, с двигател на сгъстен природен гази и като хибрид. В разработката на Electric Citaro от Daimler Buses са използвали натрупания през годините опит със Citaro FuelCell, версията с водородни горивни клетки. За това неслучайно визуално новият електробус прилича много на Citaro FuelCell, особено по покрива, на който са монтирани голяма част от електрическите компоненти.

Задният портален двигателен мост идва от ZF и е използван вече при водородния автобус. Мостът ZF AVE 130 разполага с два електродвигателя, монтирани в главините на колелата, работещи с напрежение 400 В, всеки с пикова мощност 125 кВт и максимален въртящ момент 485 Нм, като крайното предаване осигурява на всяко от двигателните колела по 11 000 Нм въртящ момент.

Високоволтовите тягови батерии са литиево-йонни. Групирани са в два клъстера с течностно охлаждане. Единият, който може да съдържа, според нуждите на клиента, от 2 до 6 блока е на покрива на автобуса, а другият - от 4 блока - в задната част, където обичайно е двигателят с вътрешно горене. Всеки блок съдържа 15 модула, а всеки модел - 12 елемента с висока плътност на заряда, идващи от Samsung. Общият капацитет на батериите е до 243 кВтч. Стандартно на покрива на автобуса ще се предлагат 4 блока.



На покрива на автобуса са разположени също пантограф за зареждане, който е опция, климатичната система, работеща с СО2, група вентилатори и високоефективна термо помпа, която пести разхода на електроенергия и се грижи за охлаждането или отоплението на салона. За екстремни климатични условия може да бъде поръчан и допълнителен отоплител, работещ на течно гориво.

Според тестове по цикъла на SORT 2 на 200 км Electric Citaro е показал разход на енергия от 2 кВтч/км при включено отопление, около 1,3 кВтч/км - при включен климатик и под 1 кВтч/км, ако батериите се използват само за придвижване. За ефективността допринасят и прецизното управление на енергията и ефективната рекуперация на енергията от спиране. Установено е, че при климатични условия, каквито има през пролетта, пробегът на автобуса с едно зареждане и пълен комплект от батерии може спокойно да достигне 150 км. 

Освен с пантограф, стандартно зареждането е възможно с конектор Combo 2, монтиран на страничния панел от дясно, след първата врата на салона.
Предлагат се мобилни зарядни станции с мощност 80 кВт и стационарни - 150 кВт. Зареждането на напълно празните батерии става за 3 до 8 часа с изходяща мощност на зарядното устройство от 20 до 80 кВт. В задната част на автобуса са монтирани също високоволтов въздушен компресор и система от 9 мощни вентилатора за охлаждане на батериите.

Салонът на автобуса не се отличава много от този на дизеловата версия. Разчетен е за превоз на 80 до 85 пътника, в зависимост от броя на батериите на покрива. Кормилното управление е електрическо, а предният мост се предлага стандартно с товароносимост 7,5 т и като опция с 8 т. Собственото тегло на Electric Citaro е 13,7 т, а допустимата максимална маса - 19,5 т.

Новият електробус на Daimler e тестван за пътно поведение и пробег при екстремални климатични условия - отвъд полярния кръг и през лятото в южна Испания. Наред с технологиите вложени в него и детайлите на концепцията му, по време на eWorkshop в Щутгарт бяха представени и допълнителните услуги за клиентите, които идват с новия модел и които са свързани със сервизирането му, обучението на персонала и управлението на автопарка.

Rhein Neckar Verkehr GmbH ще бъде първият клиент, който от края на 2018 г. ще има в парка си Electric Citaro. Електрическият автобус ще се включи в регулярни транспортни операции в региона Рейн-Некар.

Участниците в eWorkshop пък имаха възможност да изпробват като пътници новия автобус на тестовата писта на Mercedes-Benz в Щутгарт.

<< Обратно към новините