Daily Blue Power – екологичното трио на Iveco
сп. Логистика, 2017, бр.10
10.01.2018
Daily Blue Power е новата лекотоварна фамилия на Iveco, която моментално получи световно признание, като бе избрана за Международен ван на годината 2018. Италианският гигант показа за пръв път синьото семейство на специално организирано събитие в завода за Daily в Судзара.
Daily Blue Power е новата лекотоварна фамилия на Iveco, която моментално получи световно признание, като бе избрана за Международен ван на годината 2018. Италианският гигант показа за пръв път синьото семейство на специално организирано събитие в завода за Daily в Судзара.
Максимално екологични, ефективни и икономични лекотоварни автомобили – това са характеристиките на фамилията Blue Power. В нея влизат три конфигурирани лекотоварни автомобила Iveco Daily. Принадлежността към семейството проличава веднага – предните решетки, колелата и арматурното табло на снежнобелите автомобили греят в ефектен син металик. Но трите автомобила не са само ефектен дизайн, каза при представянето Пиер Лают, бранд президент на Iveco.
Новото семейство е разработено, за да бъде устойчив бизнес партньор на транспортните фирми, работещи в градска среда, и да им отвори пътя към неограничени доставки, като ги освободи от екоограниченията за достъп в градските центрове.
Максимално екологични, ефективни и икономични лекотоварни автомобили – това са характеристиките на фамилията Blue Power. В нея влизат три конфигурирани лекотоварни автомобила Iveco Daily. Принадлежността към семейството проличава веднага – предните решетки, колелата и арматурното табло на снежнобелите автомобили греят в ефектен син металик. Но трите автомобила не са само ефектен дизайн, каза при представянето Пиер Лают, бранд президент на Iveco.
Новото семейство е разработено, за да бъде устойчив бизнес партньор на транспортните фирми, работещи в градска среда, и да им отвори пътя към неограничени доставки, като ги освободи от екоограниченията за достъп в градските центрове.
Първият от екотроицата на Iveco
Първият член на семейството е Daily Euro 6 RDE Ready. Както личи от името на модела, той е първият лекотоварен автомобил, който покрива изискванията на регулациите RDE (Real Driving Emissions), влизащи в сила в Европейския съюз от 2020 г. Това са правила за допустимите количества вредни емисии, които превозните средства изхвърлят в атмосферата при реални транспортни операции. Daily Euro 6 RDE Ready не само ги покрива, но и отива доста по-далеч. При граничен горен фактор на съответствие на NOx, отделяни от лекотоварни дизелови автомобили, от 2,1 моделът е показал резултат 1,2(!). Данните са от реални пътни тестове, извършени от холандската независима организация за приложни научни изследвания TNO. Daily Euro 6 RDE се предлага с познатия 2,3-литров дизелов двигател F1A, който беше надграден през 2016 г. Новото в случая е, че към изпускателната система е добавен SCR модул за третиране на отработилите газове, а EGR системата работи с високо налягане, т.е. взема газове преди турбокомпресора. Резултатите от всички подобрения и новите настройки са запазване на характеристиките на двигателя при работа на по-ниски обороти, по-ниска температура на изгаряне на сместа в цилиндрите и по-ниско ниво на азотни окиси от ауспуха. Нивото на CO2 в изгорелите газове и разходът на гориво в сравнение с досегашната версия на двигателя са понижени със 7%. За всичко това допринасят и енергоспестяващите гуми, системата старт-стоп, подходящото предавателно число на главното предаване и естествено, подходящите настройки на уникалната за сегмента автоматична предавателна кутия Hi-Matic. Daily Euro 6 RDE идва с две нива на мощност на 2,3-литровия двигател – 136 и 156 к.с., с въртящ момент съответно 350 и 380 Нм. Резервоарът за AdBlue е 35 л и в зависимост от режима на работа стига за около 12 000 км. Моделът се предлага във вариант фургон или шаси-кабина с допустима максимална маса 3,3 – 3,5 т.
Високо напрежение
Сред звездите в синьото семейство грее и Daily Electric – лекотоварен автомобил с нулеви емисии, който дава възможност за извършване на операции дори в градовете с най-строги екологични регулации. Сам по себе си Daily на ток не е новина. Италианският производител представи електрическа версия на модела още през 2009 г. След 8 години на надграждане и подобрения Daily Electric наистина впечатлява. Моделът се предлага с два варианта на електродвигателя – с мощност 60 или 80 кВт. По избор на клиента батериите, разположени под пода на вана, могат да са една, две или три. Те са натрий-металхидридни, напълно рециклируеми и капацитетът им не се влияе от температурата на околната среда. При пакет от три батерии пробегът с едно зареждане може да достигне 200 км. Бавното зареждане трае около 8 часа, но системата позволява и бързо дозареждане, което продължава минути и възстановява капацитета на батериите до 70%. Системата е пригодена за зареждане както от публични, така и от частни мрежи, като ползва един и същ конектор и в двата случая. Когато пакетът е от две или три батерии, е необходим трифазен ток. Daily Blue Power Electric се предлага като фургон, шаси-кабина и минибус с допустима максимална маса от 3,5 до 5,6 т, като може да бъде с единични или сдво-ени задни колела и така покрива всички варианти на приложение на модела.
На синьо гориво
Впечатляващ е третият член на фамилията – Daily Hi-Matic Natural Power. За първи път Iveco предлага метановата (CNG) версия на Daily, оборудвана с 8-степенната автоматична предавателна кутия Hi-Matic. Заедно с 3-литровия силов агрегат F1C тя предлага перфектната комбинация от ниско ниво на вредни емисии, предостатъчна динамика и перфектна управляе-мост в градска среда. Двигателят предлага максимална мощност от 136 к.с. и максимален въртящ момент от 350 Нм. Екологичните му показатели са впечатляващи: F1C покрива стандартите Euro 6D, като отделя със 76% по-малко твърди частици и има 12% по-ниски емисии на NOx от 3-литровия дизелов двигател Euro 6, който също вече впечатлява с изключително ниски нива на вредности. В реални условия на шофиране и в градска среда емисиите на СО2 на двигателя с природен газ са 3% по-ниски от емисиите на еквивалентната дизелова версия. Използването на Hi-Matic допълнително подобрява резултатите, а при работа на двигателя с биометан емисиите на CO2 могат да бъдат близки до нулата. Hi-Matic Natural осигурява с 2,5% икономия на гориво в реален градски цикъл в сравнение с версията CNG ръчна предавателна кутия. Daily Hi-Matic Natural Power се предлага с допустима максимална маса от 3,5 до 7,2 т като фургон, шаси-кабина и минибус.
Ъпдейт за BUSINESS UP
Фамилията Daily Blue Power идва с надграденото приложение BUSINESS UP. От информация и забавление към телематика – това е мотото на обновеното приложение. То вече включва освен мултимедия, функции в помощ и оценка на водача, връзка в реално време с транспортната компания, връзка със сервизната мрежа и възможност за планиране на обслужването, както и възможност за позициониране и проследяване на превозното средство, телеметрия на стила на шофиране и още редица телематични функции.
Тест и новости в Судзара
Домакините от Iveco използваха премиерата на новата фамилия, за да открият новия Daily Center, който се намира в района на завода в Судзара. Точно в него Пиер Лают представи екологичното трио. Центърът е с впечатляваща архитектура. Просторен, светъл, приветлив и екологичен е шоурумът в новия център, където моделът Daily е представен по най-добрия начин, подчертаващ дългогодишната му успешна история, изпълнена с иновации.
След представянето на новата фамилия от Iveco дадоха възможност на членовете на международното жури Ван на годината да тестват на пътя трите автомобила. Пресеченият терен на хълмовете над Модена бе идеалното място да се усетят силните страни на трите автомобила. Дизеловата и метановата версия демонстрираха типичната динамика за модела, а коравите двигатели, допълнени от автоматика Hi-Matic, правят шофирането наистина приятно. Особено се нрави тихата работа на CNG двигателя F1C. Нивото на шум от силовия агрегат е толкова ниско, че може да се чуе работата на вентилатора на предавателната кутия, когато се включи. Типично по електрически е динамична електрическата версия на Daily. Няма нужда да споменаваме, че е напълно безшумна, а за безопасност на пешеходците от бутон водачът може да включи съпътстващ звук, имитиращ работата на тих двигател.
Судзара – София