Печатайте изгодно документи в движение с мобилните принтери на Brother.

Iveco Stralis NP 460 к.с. – един дзен камион

08.11.2017

Дойде ли време за газовата революция

Iveco Stralis NP 460 к.с. – един дзен камион

Не, това с дзен камиона не съм го измислила аз, за да напиша интересно заглавие. Пиер Лают, президент за марката Iveco, го нарече така по време на официалното му представяне в края на октомври в Улм, Германия. Защо? Защото новият Stralis NP 460 е мощен и силен и същевременно тих и спокоен. Ето какво се крие зад този нов камион, както и впечатленията ми от кратък драйв тест на новия Stralis NP – ка

[✕]

Дори и да сте скептични към камионите, задвижвани от природен газ и биометан, трябва да признаем, че в момента това е единствената реална и достатъчно зряла алтернатива на дизеловото гориво. Алтернатива, която може да ни помогне още днес да намалим вредните CO2 емисии и да направим крачка към един по-устойчив и опазващ околната среда транспорт. И нещата вече са стигнали до граница, откъдето не можем да отлагаме повече това важно решение.

Ето защо Iveco влага през последните години изключително много усилия и инвестиции и вече предлага пълна гама от автомобили на природен газ – от 3,5 тона до над 40-тонни композиции за транспорт на дълги разстояния, с двигатели от 100 до 460 к.с.

Характеристиките на новия Stralis NP 460 са ниски CO2 емисии, добра мощност и производителност и голяма автономност, т.е. може да измине дълго разстояние с едно зареждане. Как постига тези характеристики?

Новият двигател Cursor 13 NP 460


Сърцето на новия
Stralis NP е новият двигател. Това е Cursor 13 NP 460, т.е. той е 12,9-литров, мощността му е 460 к.с. и работи изцяло и само на газ – компресиран или втечнен природен газ или биометан. Въртящият момент, който предлага, е 2000 Нм, налични в интервала от 1200 до 1600 оборота.

Производителността му е като на дизелов двигател, но принципът на работа е на Ото двигател. Той е с искрово запалване и стехиометрично изгаряне. Стехиометричното или теоретичното изгаряне е идеален процес, при който горивото изгаря напълно. Тайната да се постигне това е в точното съотношение в сместа между подаваните гориво и въздух. В случая с новия Cursor NP съотношението между горивото и въздуха е 1, а коефициентът на компресиране е 12:1. Този нисък коефициент на компресиране (при дизеловите двигатели обикновено това съотношение е 17:1) прави и шумът от двигателя значително по-нисък. Агрегатът е разработен от FPT Industrial и при разработката му е използван над 20-годишния опит на фирмата в разработване на мощни Ото двигатели, включително и тези за автомобилите Ферари.

Iveco е единственият производител, който използва тази технология в камионите, задвижвани от газ. Конкурентите на италианския производител, които предлагат подобни камиони, използват дизелови двигатели. Предимствата на решението от Iveco са няколко. Първо, използва се само един вид гориво – природен газ (компресиран или втечнен) или биометан, т.е. това означава, че няма два вида резервоари – за дизел и за AdBlue. Второ, не е необходим филтър за твърдите частици, а екологичните норми Евро 6 се постигат с 3-степенен катализатор. Трето, конструкцията на двигателя е по-проста – няма EGR. Четвърто, качеството на използвания газ не е така фатално, както при дизеловите варианти. Пето, поддръжката и ремонтите са значително по-лесни.

Разбира се, в двигателя има и редица промени в сравнение с предишния Cursor 9 NP, както и технологични тънкости, като например нов турбокомпресор с изцяло метален корпус и лагери с водно охлаждане, компактна цилиндрова глава от графитно желязо, специална технология за предпазване на двигателя от детонация, без да се използва сензор. Технологията за контрол на детонацията е разработена от FPT Industrial и в момента е в процес на получаване на патент.

Вторият патент е за системата на FPT Industrial за реактивен контрол на въздушния дебит – нова логика за контрол на стехиометричното съотношение, която се прилага при превключване на предавките. Това осигурява запазване на въртящия момент при смяна на предавките. FPT Industrial е подал заявление за патентоване и на тази система

Нов предавателен механизъл Hi-Tronix

Новият Stralis NP 460 има и нова скоростна кутия – Hi Tronix (с предавателно число 16,7 : 1), която допълнително подобрява превключването на предавките и добавя нови функции, като например GPS-базираната система за шофиране с предвиждане на терена HI-CRUISE. Тази нова трансмисия съкращава времето за смяна на предавките с 10% спрямо предходния модел и предлага допълнителни функции, като например режим люлеене, четири задни предавки и нови варианти за силоотводни валове. HI-TRONIX е оборудван със стандартен вграден хидравличен ретардер и функция за помощ при потегляне по наклон. Системата за управление на въздушния дебит, за която е подадено искане за патентна защита, осигурява перфектна интеграция на двигателя и скоростната кутия в Stralis NP 460.

Впечатления от драйв теста



Краткият ни драйв тест на
Stralis NP 460 к.с. с 32-тонна композиция по пътищата около Улм потвърди това, което Iveco представя. Камионът е достатъчно мощен и има необходимия въртящ момент и по изкачванията (нещо, което беше значително по-трудно за предния модел Stralis NP с Cursor 9 400 к.с.). Превключването на предавките е отлично както като бързина, така и като усещане за плавност. Двигателят работи изключително тихо.

И да се върна към началото на тази статия. Обявявайки новия Stralis NP 460, Пиер Лают, президент за марката Iveco, заяви: „Газовата революция е вече факт. Днес реалната битка е да се намалят CO2 емисиите. И въпросът не е за повече мощност, а за точната комбинация от мощност, скоростна кутия и вредни емисии. Ето защо ни е необходим един дзен камион, който е тих и мощен едновременно и който естествено стимулира шофьорите да карат по-внимателно.

Повече подробности за новия Stralis NP – можете да прочетете в декемврийския брой на списание КАМИОНИ

Снежина Баджева

<< Обратно към новините