Пламен Иванов – световен шампион

19.10.2017

Българинът спечели първо място на финала в състезанието Optifuel Challenge, организирано от Renault Trucks

Пламен Иванов – световен шампион

Невероятно и неочаквано (за по-скептичните) и изключително вълнуващо и емоционално! Фактът обаче е факт – Пламен Иванов от Плевен спечели надпреварата за най-добро шофиране на световния финал, който се проведе на 18 октомври 2017 г. в Толедо. Битката беше между финалистите – победители в състезанията на 29 различни държави от цял свят.

[✕]


 


Не, не мислете, че е лесно. Просто Пламен беше много добър и буквално отвя конкурентите си с общ резултат 92,9 от максимално възможните, но напълно недостижими 100 точки. На второ място се класира румънският водач Адриан Тинтеа с резултат 83,3, т.е. с почти 10 точки по-малко, а трети е Йохен Бекер от Люксембург.

[✕]

Не, не мислете, че е случайно. Пламен е редовен участник във всички състезания, организирани от Волво Груп Бълария. Но не е само това. Той носи в кръвта си идеята за икономичното и ефективно шофиране, познава камиона си по-добре от десетте пръста на ръцете си, непрекъснато опитва, прави стратегии… Пламен Иванов стигна до финала на Optifuel Challenge в България за първи път и за първи път беше на световен финал.

Иска ми се да можехте да видите колегите му шофьори, които той изпревари в битката, как идваха да го поздравят и молеха да видят резултатите от неговото шофиране и те леко скептични и невярващи. И как се променяха лицата им, когато видеха 96,8% от времето каране в зелената зона на оборотомера и само 3 натискания на спирачката за цялото трасе. Особено бурна беше реакцията на финландския състезател, който гледаше листа с резултатите на Пламен и само повтаряше: Уау, браво, уау… Накрая го прегърна и му каза: Е, наистина си много добър.

Пламен спечели нов влекач T 480 13L Optifuel и 6000 евро. Символичният ключ от новия влекач му бе връчен от самия главен изпълнителен директор на Renault Trucks – Бруно Блан. Но дори и това не беше толкова впечатляващо, колкото удовлетворението, което се излъчваше от очите на Пламен, когато беше обявено, че той е шампионът.

Кой е Пламен Иванов


Собственик на фирма Съни и Ко от Плевен и заклет фен на марката
Renault. През 90-те години той е първият в България, закупил легендарния Magnum. Днес паркът на фирмата му е от 22 автомобила всички марката Renault от новата гама Т. Казва, че избира Renault, защото е напълно убеден от опита си през годините, че тази марка предлага най-доброто съотношение цена/качество. Пламен сам обучава шофьорите си на икономично шофиране. Вече като собственик на фирмата не кара редовни курсове, но през уикендите сяда зад волана, за да поддържа форма. Много усилия и мисъл е вложил през годините, докато постигне днес това, което отстрани изглежда лесно и логично. И да, Пламен Иванов е световният шампион за 2017 година в състезанието за ефективно шофиране Optifuel Challenge.

Състезанието

Световният финал на Optifuel Challenge тази година се проведе в околностите на Толедо, Испания. Всеки, който е карал или е бил там, знае колко хълмист е теренът около известния испански град. Състезанието се проведе в реален трафик, като трасето беше дълго 33 км и обхващаше магистрала и национален път, а изкачванията и спусканията бяха нон стоп. Така че водачът трябваше да има отлична преценка и отлично познаване на камиона, за да отговори на изискванията за добро класиране, тъй като трасето беше обявено непосредствено преди старта на състезанието и никой не можеше да тренира предварително.

Състезателите бяха разделени на 8 групи по три или четири държави в група. Чрез жребий се изтегли коя група кога ще стартира. България беше в една група с Хърватска, Словакия и Словения. Имаше подготвени 9 композиции, разбира се, с еднакви конфигурации, еднакво калибрирани и всичките с обща маса 32 тона. 8-те композиции се караха от състезателите, а 9-ата беше т.нар. референтен камион. Той се управляваше от най-добрите водачи от Renault Trucks и целта беше резултатите на всички да се калибрират спрямо референтния камион – например ако е имало различен по-натоварен трафик или времето е било различно… , така че всички състезатели да се оценяват напълно справедливо. Има ли нужда да казвам, че резултатите на Пламен бяха по-добри от този на референтия камион?

Как се оценяват състезателите?

Надпреварата започва с теоретичен тест. Състезателите трябва да отговорят на 20 въпроса за 20 минути и резултатите от теста – максимум 10 точки, образуват 10% от крайната оценка. Останалите 90% идват от резултатите от шофирането, като те също са разделени на три – 30% от оценката зависи от показания разход на гориво, 30% от постигнатата средна скорост и останалите 30% - от т.нар. рационално шофиране, което включва и колко пъти се използва спирачката на 100 км, какъв процент от времето двигателят работи в зелената зона на оборотомера и в какъв процент от времето се кара с натиснат педал на газта, колко се използва функцията за движение по инерция Optiroll. Резултатите се свалят от системата Infomax. Идеята е, че се търси не просто най-нисък разход на гориво, а най-ефективно шофиране – с достатъчно висока средна скорост, с грижливо отношение към камиона.

Как кара Пламен?

Стратегията на Пламен беше да заложи на сравнително висока средна скорост – тя беше над 58,6 км/ч. Той кара изцяло в ръчен режим на превключване на предавките, като от време на време превключва на автоматичен, когато прецени, че е необходим Optiroll. Два всъщност бяха решаващите фактори, които го направиха шампион – през 96,8 % от времето той поддържаше двигателя в зелената зона и за цялото трасе натисна само 3 пъти спирачката. Неговата стойност за брой натискания на спирачките на 100 км беше 8,7. За сравнение същият показател при референтния камион беше 49,4. Сериозна разлика.

Организаторите Renault Trucks

Optifuel Challenge 2017 e четвъртото издание на състезанието, организирано от Renault Trucks. Тази година в него се включиха 29 държави, които излъчиха свои национални първенци и точно те премериха уменията си на 18 октомври в Испания. До този забележителен финал се стигна след 80 локални състезания, в които се вкючиха 3000 водача от 2300 компании.

С организирането на това състезание Renault Trucks иска да подчертае важната роля на водачите в транспортната екосистема, да спомогне повече млади хора да избират шофьорската професия, а и да демонстрира на живо най-доброто от своите камиони.

Финалът на Optifuel Challenge в Толедо не беше място единствено за състезание и конкуренция, а също и за създаване на нови приятелства, срещи със стари приятели, място на забава, място на научаване на много новости, свързани с френската марка.

Наградата Renault T 480 13L OPTIFUEL



Renault T 480 13L OPTIFUEL е проектиран с основна цел намаляване на разхода на гориво, което е основно перо в разходите на транспортните фирми. Двигателят е 13-литров Евро 6, степен C, с инжекционна система
common rail. Камионът е снабден серийно и с набор от интелигентни технологии: забранен режим „power“, функция Eco cruise control с режим на контролирано движение по инерция Optiroll, изключващ се въздушен компресор, сервоусилвател с променлив дебит и функция за автоматично изключване на двигателя. Разполага и с иновативния регулатор на скоростта Optivision, който използва GPS свързаност, за да следи топографията на пътя и да съобрази изборът на предавки, ускорението и скоростта с конкретните условия.

За да се оптимизира теглото, Renault Trucks Optifuel T има няколко алуминиеви компонента (въздушни резервоари, резервоари за гориво, джанти, DFR рамка на устройството за спиране на ремаркето). И накрая, автомобилът е оборудван с гуми с ниско съпротивление при търкаляне.

Снежина Баджева

<< Обратно към новините