borsa.kamioni.bg - обяви само за автомобили за работа. Вижте ги!  Публикувайте вашата сега!

Първи драйв тестове на новите DAF CF и XF

19.05.2017

Първи драйв тестове на новите DAF CF и XF

Новостите са навсякъде – в двигателния тракт, във външния вид, в софтуерните системи за управление и безопасност, в климатичната инсталация, вътре в кабината. И тези новости ще ви изненадат много приятно.

[✕]

DAF представи премиерно новите си модели CF и XF на изложението CV Show в Бърнингам. Веднага след това холандският производител даде възможност за драйв тест на журналисти, сред които беше и редактор от списание КАМИОНИ. Тестът се проведе в близост до Маастрихт, Холандия.

Двигателният тракт

Най-много са промените в силовата линия на новите DAF XF и CF – нови двигатели, нова скоростна кутия, нови задни мостове с нови предавателни отношения.

Нека започнем от двигателите. Цялата гама 11- и 13-литрови агрегати са с повишена мощност. Досега 13-литровите мотори MX-13 се предлагаха с мощности 410, 460 и 510 к.с., а максималните въртящи моменти се движеха в интервала от 2000 до 2500 Нм и се постигаха при 1000 оборота в минута. Новите двигатели осигуряват съответно 430, 480 и 530 к.с. и увеличени максимални въртящи моменти – от 2150 до 2500 Нм. И това не е всичко – специално на най-високата 12-а предавка въртящите моменти са увеличени с около 5% и така стават 2300 Нм за 430 к.с. и 2600 Нм за 530 к.с. Доста цифри, но какво се крие зад всички тях? Резултатът е, че двигателите са конструирани така, че да работят при достатъчно висока скорост на по-ниски обороти, което осигурява икономия на гориво, а по-високите въртящи моменти гарантират доброто усещане на пътя. Допълнителният въртящ момент на 12-а предавка позволява камионът да се задържи максимално на тази предавка, което също се отразява благоприятно на разхода.

Според специалисти от DAF фактът, че като цяло новите превозни средства работят с по-ниски обороти е най-важната и най-съществената промяна.

По време на драйв теста карах композиция с общо тегло 36 тона, теглена от влекач 4х2 с двигател с мощност 480 к.с. В кабината е значително по-тихо, поведението на пътя и много добро и запасът от мощност и въртящ момент се усеща приятно.
Вижте преки впечатления от драйв теста във видеото:
 

 

Какво е променено по двигателите? В горивната система има нови бутала, нови дюзи и инжектори, както и е увеличен коефициентът на компресия от 1:17,5 преди до 1:18 в новите модели. Въздушните компресори са нови и връщането на отработените газове в EGR системата е само на един клон. Специално при 13-литровите агрегати има и нов турбокомпресор, конструиран така че да е ефективен при ниски обороти, както и нов разпределителен вал.

Моторната спирачка е с един клапан (в предните модели – с два клапана едновременно) и наличната спирачна мощност е увеличена значително. При по-малките мотори с обем 11 л максималното спирачно действие е увеличено от 320 на 340 кВт, като то е налично в по-широк интервал – от 1000 до 1500 об./мин. с 20%. А за 13-литровите двигатели спирачната мощност във важния интервал от 1200 до 1500 об./мин. е увеличена с 30%.

Само промените по двигателите нямаше да доведат до добрия краен резултат, ако не беше и новата скоростна кутия – в новите модели CF и XF като стандарт е вграден най-новият предавателен механизъм на ZF – TraXon. Тя е с директна 12-а предавка и това, което се забелязва при карането, е по-бърза и плавна смяна на предавките и превключване при по-ниски обороти, възможност за „пълзене“ до 5-а предавка и 4 предавки за заден ход. Също така благодарение на нея сега скоростта при маневриране на композицията е по-ниска (2,5-2,7 км/ч) и маневрирането може да е по-прецизно. Благодарение на новата скоростна кутия и на подобреното софтуерно управление сега вече функцията за движение по инерция EcoRoll се включва много повече, което води до спестяване на ценни капки гориво.

Новостите в двигателния тракт се допълват и с нови задни мостове. Те предлагат много по-бързи предавателни отношения – от 2,05 (за нископодови платформи) до 2,47 (за тежкотоварни приложения). Новото поколение диференциали на задния мост включва нов дизайн на пиньона и короната и този нов дизайн е една от най-големите инвестиции, направени за новите модели. Резултатът е по-голяма издръжливост и по-ниски нива на шума. Използват се масла с по-нисък вискозитет, а също така е намалено и нивото на маслото, т.е. е необходимо по-малко масло.

Външният вид

Промените по външния вид са малки, но съществени. Всички те целят подобряване на аеродинамичността и според DAF благодарение на тях разходът се намалява с 0,5%. Промените включват нова форма на сенника на предното стъкло и променена предна решетка, която хем осигурява добра пропускливост на въздуха за охлаждане, хем е със заоблени форми, заради които въздушният поток се завихря по по-добър начин. За по-добрата аеродинамика допринася и оформянето на пространството над предните колела.

Има промени, благодарение на които се акцентира по-добре имиджа на марката производител. Логото на DAF отпред на кабината е уголемено, а също така е добавено и лого на стъпалата към кабината.

Софтуерът

Новият софтуер за управление на двигателния тракт отлично интегрира работата на цялата силова линия, като всичко е обединено в едно устройство. При драйв теста бяха видим две неща. От една страна, по-добрата работа на системата PCC (Predictive Cruise Control), като наблюдението на терена напред е вече на 2,5 км, увеличено е включването на EcoRoll (включително и при изкачване системата се включва преди достигане на най-високата част на наклона). Като цяло композицията се движи доста повече, използвайки кинетичната енергия.

Новости има и при системата за круиз контрол, която работи доста по-интелигентно – например определя подаването на гориво в зависимост от степента на наклона. Когато наклонът не е толкова стръмен, се подава по-малко газ и така ускоряването и изкачването се извършва по-плавно. Когато обаче е необходимо и наклонът е стръмен, тогава подаването на гориво е на макс. Целта отново е пестене на гориво.

Вътре в кабината

Като цяло интериорът на кабината не е променен, но има възможност за поръчване на по-луксозно изпълнение. Същественото, което е променено, e подобряване на климатичната инсталация и нови възможности за управлението н осветлението в кабината. Също така управлението на системите PCC и круиз контрол от бутони, разположени вдясно на волана, е улеснено и много логично.

Резултатите

В крайна сметка какви са резултатите от всички тези промени. Както каза по време на презентацията си Раул Винандс, мениджър на тестовия отдел, „когато решавахме дали да направим дадена промяна, първо си отговаряхме на въпроса „ще доведе ли тази промяна до намаляване на разхода на гориво и ще увеличи ли ефективността на нашите превозни средства?“ И ако отговорът беше да, съответната промяна се приемаше.“ Т.е. целта на всички тези промени е ясно очертана – по-нисък разход на гориво и по-ефективен камион. От DAF обещават с новите модели средно със 7% по-нисък разход и това не е само обещание, а може да бъде реалност. За да се изпълни обаче то, трябва водачите да се запознаят с промените и новостите и да бъдат обучени как да използват оптимално възможностите на камионите. Но при всички случаи DAF сега прави най-голямата си стъпка към намаляване на разхода за последните 12 години. Добавете към това и 100 кг повече полезен товар и сервизни интервали от 200 000 км, както и иновативната система за флийт мениджмънт DAF Connect и ще си създадете представа колко много работа е свършил холандският производител, за да може да ви представи по-добри и по-ефективни превозни средства.

Снежина Баджева

<< Обратно към новините