Първи драйв тестове на новата Scania

08.09.2016

Първи драйв тестове на новата Scania

След грандиозното представяне в Париж на новата гама на Scania дойде време и за първите драйв тестове. Те се състояха в началото на септември в родния град на новото поколение Scania - Сьодертале. Тестовете не само затвърдиха първите ни позитивни оценки на новата Scania, но и ги задълбочиха и всъщност ги направиха още по-позитивни.

[✕]

Защото когато седнеш зад волана на новата Scania, си даваш реална сметка за огромния труд и мисъл, които са вложени във всеки неин детайл. Имахме възможност да разговаряме лично с много специалисти от Scania, които по един или друг начин са участвали в нейната разработка. На експерт от отдела Research & Development зададох следния въпрос: кой беше най-трудният момент при дългия 10-годишен процес на разработката на новата Scania? Очаквах отговор, свързан с някакво сложно техническо решение, но се оказах изненадана - най-трудното е било изпипването на всички детайли в кабината - извивки, материали, съчетаване на всички части и цветове, на спалното пространство и мястото за работа, неизбежните компромиси, съобразяването с изискванията и забележките на превозвачи и шофьори..., защото целта е била всичко да е перфектно. Посланието е, че така както е изпипано всичко в кабината, така са изпипани във всяко отношение и във всяка подробност частите и системите, които не се виждат на пръв поглед. Прекрасно послание и най-важното реализирано. Драйв тестът, по време на който карах 4 различни комбинации, по 3 различни маршрута, определено показа, че да, работено е по този начин - с максимално внимание и перфектно изпълнение във всичко.

Модулност и разнообразие
Новото поколение на Scania ще бъде представяно на пазара постепенно. Сега първоначално се започва с превозните средства за транспорт на дълги разстояния - гамите R и S. S е новата топ кабина на производителя от Сьодертале с равен под и до която се достига по четири стъпала. Като говорим за детайлите - стъпалата във всички модели са с направени с покритие против плъзгане, най-горе извивката на пода не е права, а леко с формата на елипса (за да има предостатъчно място за краката на водача) и същевременно водачът спокойно може да остави обувките си на най-горното стъпало по време на движение - удобство, което водачите много ценят.
Едно от много характерните неща за новата Scania е, че тя е tailor-made - използвам английския термин, защото той много добре казва нещо, което на български трябва да обясня с повече думи, а именно, че конфигурирането на новите модели много точно може да бъде съобразено с конкретната работа, която ще върши съответния влекач. Когато цялата гама бъде пусната на пазара, клиентите ще имат избор между 24 варианта на кабини и 28 варианта камиони, специализирани за различни приложения.
Към момента се предлагат 11 варианта за различни приложения и с 6 различни нови двигателя най-вече за транспорт на дълги разстояния. По време на теста домакините се бяха постарали да ги покажат почти всичките - от стандартната композиция за общи товари с двигател с 410 к.с. през автовоз, дървовоз, цистерна, хладилник, зърновоз... до 50-60-тонни композиции с дължина 24 и 25,25 м и супермощният V730.


 

Като умна и красива жена
Първото нещо, което се вижда от един нов камион, е новият външен вид. В случая той е напълно различен - най-важното, което са целили дизайнерите му и според мен са го постигнали, е идеалната аеродинамична форма. По тази причина сенникът в горната част на стъклото е махнат - може да се поръча като опция. Пак с цел да се запази аеродинамиката и за да се избегне допълнителното слагане на горни прожектори, новата Scania има два горни фара. Предната решетка е със значително по-големи отвори, което е допринесло много за подобряване на охлаждането и оттам и до намаляване на разхода за гориво. Красивата форма на страничното стъкло също веднага хваща погледа.
Все пак възприемането на външния вид и дизайн е нещо много индивидуално. Разговарям с главния дизайнер и го питам не се ли опасява, че хората са очаквали от новия камион на Scania по-футуристичeн външен вид. В отговор той ми разказва нещо като притча. "Нали знаеш, как е с жените. Човек се влюбва страстно от пръв поглед в блондинка, но когато я опознае малко повече, се разочарова. Друг път срещаш жена, която ти прави добро впечатление, приятно ти е да разговаряш с нея, тя е умна и интелигентна и така постепенно откриваш нейната красота и чак тогава се влюбваш. Е, ние искаме нашите нови кабини да са от втория тип жени - откриваш ги постепенно, но се влюбваш в тях завинаги."


 

Тестовите композиции
Стартирам теста с композиция за превоз на дървен материал - 53,3 тона, 24 м. Избирам я, защото е задвижвана от новия 13-литров редови 6-цилиндров двигател с мощност 500 к.с. и 2550 Нм максимален въртящ момент. Наличната в момента гама двигатели - 13- и 16-литрови, с които могат да се оборудват новите R и S серии на Scania, са 6 на брой и обхващат от мощности от 410 к.с. до 730 к.с. и въртящи моменти от 2150Нм до 3500 Нм. Съществен момент е, че всички 13-литрови агрегати, т.е тези, които се използват най-много за международен транспорт, изпълняват нормите Евро 6 само чрез SCR технология, т.е. при двигателите няма рециркулация на отработените газове. Това се отнася, разбира се, и за новия мотор с 500 коня.
Сред промените при двигателите са и преработена горивна камера и нови инжектори, които също допринасят за по-ниския разход. Към това се добавя и по-високата работна температура и охлаждането на маслото с термостат заедно с факта, че охладителните вентилатори (които в някои случаи имат по-голям диаметър) сега се задвижват директно без енергоемка предавка. Много усилия са хвърлили инженерите от Scania и за подобрение на интелигентното управление работата на двигателя.
Следващите композиции, които карам, са хладилен камион 4х2 с най-голямата S кабина и с V-образен двигател с 580 к.с., контейнеровоз 6х2 с R450 и т.нар. композиция за генерални товари R 410. Маршрутите са разнообразни - комбинация от магистрала и междуградски пътища с доста завои и на места особено тесни. Камионите се държат перфектно - мощностите на двигателите са напълно достатъчни за различните композиции, шумът в кабината е нисък (специалистите от Scania твърдят, че е намален с 1 децибел), Opticruise сменя предавките бързо и плавно. Обещанието от Scania е, че средно предавките се сменят с 45% по-бързо благодарение на използваната спирачна система на междинния вал и на новото интелигентно управление на въртящия момент. Дали наистина е толкова бързо, не мога да преценя, но фактът е, че водачът се чувства много комфортно - бих казала като в лек автомобил. Оборотите при движение с 80 км/ч се задържат в интервала 1000-1100.
На тестовата писта в демоцентъра на Scania правим т.нар. Elk test, т.е. заобикаляне на рязко изникнало препятствие на пътя - композициите остават стабилни и заобикалят появилия се "елен", без да го наранят.


 

У дома в кабината
От пръв поглед се разбира, че си в кабината на Scania - не само по знака на волана, а и по цялостното излъчване. Едно от първите неща, които се забелязват, когато човек седне зад волана, е подобрената видимост. Тя се дължи на няколко неща - по-тънки A-колони, нови огледала, по-ниско контролно табло и отгоре на всичко - позицията на водача е изместена с 65 мм по-близо до предното стъкло и 20 мм по-близо до вратата. Последното решение дава много допълнителна добавена стойност - изследванията показват, че от тази позиция на водача видимостта е най-добра, тя е по-безопасна, пространството между двете седалки се увеличава, леглото може да се направи по-широко. Воланът е нов - много интуитивни и лесно за използване са бутоните за включване/изключване и регулиране на системата за круиз контрол. Вдясно има много удобен бутон, който извежда на екрана на дисплея най-често използваните опции от менюто.
Леглото е ново - по-широко (в S кабината с допълнително разтегляне леглото в най-широката му част става 1 м), дебелината на матрака е увеличена и се предлагат  различни като изпълнение матраци.
Контролното табло също е ново - като цяло то е по-малко и така остава и доста повече пространство в кабината. Дисплеят има два вида изпълнения, но особено в по-големия му вариант е особено добър с усещането, което създава за тримерност.
Огледалата са нови, те имат функция за разширен ъгъл и възможност за електрическа настройка, затопляне и ефективно заглушаване на вибрациите.

Очаквайте още впечатления от тестовете на новата Scania - в октомврийския брой на списание КАМИОНИ

Снежина БАДЖЕВА

<< Обратно към новините