Iveco: Бъдещето е в камионите на газ

19.07.2016

Iveco: Бъдещето е в камионите на газ

Новият Iveco Stralis NP е първият влекач на газ наистина подходящ за международен транспорт.

[✕]

Успоредно с представянето на новия Stralis XP, който е с много обновена и подобрена силова линия, Iveco представи и нов Stralis NP (Natural Power), работещ със сгъстен и/или втечнен природен газ. Stralis NP не е просто нов модел, а част от дългосрочната стратегия на италианския производител за устойчив транспорт.

Лично Пиер Лают, президент за марката Iveco, се е ангажирал за каузата "Бъдещето е в камионите, задвижвани с газ". Той неуморно обяснява защо, как и кога камионите, задвижвани с газ, ще навлязат трайно в нашия живот, какви са предимствата им и защо производителят от Торино поема риска до момента да инвестира 36 млн. евро в новия Stralis NP.

Iveco Stralis NP

Stralis NP е първият влекач, задвижван от газ и предназначен за транспорт на дълги разстояния. Защо това е така?



Защото Stralis NP е оборудван с двигател с мощност 400 к.с., максимален въртящ моменти 1700 Нм и отговаря на нормите Евро 6. За тези, които се чудят дали тази мощност е достатъчна, ще споделя личния си опит - карах 34,6-тонна композиция, вярно в Холандия по сравнително равен терен, но камионът беше достатъчно мощен и пъргав при набиране на скорост и теглене на товара.

Защото Stralis NP е първият газов влекач, снабден с автоматизирана 12-степенна скоростна кутия, а автоматизираната трансмисия вече е стандарт в транспорта на дълги разстояния. Трансмисията е 12-степенната Eurotronic, произведена от ZF, но от Iveco обясниха, че в бъдеще ще използват и по-добрата Hi-Tronix.

Защото кабината на Stralis NP е най-голямата кабина Hi-Way, която Iveco предлага за международен транспорт.
Защото, ако Stralis NP е снабден с два резервоара за LNG (втечнен природен газ), той може да измине с едно зареждане 1500 км, т.е. той може да измине разстоянието от Мадрид до Франкфурт без зареждане. Stralis NP може да работи и само със CNG (сгъстен природен газ) и ако е снабден с два комплекта бутилки за CNG, той може да измине без зареждане 570 км. А в междинния случай - с един резервоар за LNG и един резервоар за CNG, разстоянието, изминато с едно зареждане, е малко над 1000 км.

Защо TCO2 шампион?
Iveco промотира Stralis NP като TCO2 шампион. Тази абревиатура се получава от комбинацията TCO (Total Cost of Ownership) и CO2. По данни на производителя Stralis NP има до 40% по-ниски разходи за гориво в сравнение със съответната дизелова версия. Тази стойност зависи от данъчните ставки в различните държави, но при всички случаи не пада под 15%. Освен това общите разходи за притежаването (TCO) на Stralis NP са с 6-8% по-ниски. Нека спомена само няколко причини за това - при Stralis NP няма разходи за AdBlue, няма сложна последваща обработка на изгорелите газове и не е необходима поддръжка на съответната система, няма филтър за твърдите частици и съответно няма активна регенерация на този филтър.



Важно предимство, разбира се, е и значително по-ниските стойности - с 15%, на емисиите от CO2 спрямо дизела. А ако в бъдеще започне да се използва и биометан, то тогава CO2 емисиите ще са с 95% по-ниски от същия камион, задвижван с дизел. Според Пиер Лают важният въпрос при търсенето на алтернативни горива е декарбонизацията, т.е. ниските емисии от въглероден диоксид, а точно тук камионите на газ имат реално предимство и могат сравнително лесно да навлязат на пазара.

Още един плюс за камионите на газ е, че те са значително по-тихи (изпълняват изискванията на т.нар. "тих режим" и нивото им на шум е под 72 dB(A)) и могат без проблем да бъдат използвани за доставки през нощта в центъра на градовете - разбира се, там, където има съответните изисквания. Но в повечето градове в Западна Европа вече има такива ограничения, а според Iveco към момента основните клиенти за такива камиони са фирми, които изпълняват доставките за големите вериги магазини.

Логичните въпроси
Въвеждането на алтернативно гориво задължително повдига два въпроса. Единият е доколко и как се изплаща едно превозно средство с въпросното алтернативно гориво, а вторият е налична ли е мрежа от зарядни станции.

Да, цената на Stralis NP е с около 40% по-висока от тази на съответната дизелова версия, което е логично, защото само един резервоар за LNG струва около 20 000 евро. Но от друга страна, като се вземат предвид спестяванията по отношение на цената на горивото и по-ниските общи разходи, сметката не е чак толкова лоша. Данните, които ни даде една холандска компания, бяха следните: ако пробегът е 80 000 км годишно и фирмата сама си построи зарядна станция (т.е. включва се и инвестицията за станцията), след 5 години този камион започва да носи печалби. При това данните са за Холандия, където данъците са доста високи.



Остава проблемът със зарядните станции. Към момента мрежата в Европа очевидно все още не е развита, но специалистите твърдят, че през следващите години в Европа ще се открива по една LNG станция на седмица, т.е. пазарът е назрял за това развитие. Отново пример от Холандия - фирмата Rolande (www.rolande.nl) вече е построила 5 LNG/CNG станции, като голяма част от тях са по европейски проекти TEN-T. Shell вече е отворила 4 станции за газ в Холандия, а плановете й са да построи още 3. Говорим за станции, специално построени и предназначени за товарни автомобили. Следователно по отношение на газостанциите може да се каже, че в момента е достигната т.нар. tipping point, т.е. достигнат е определен праг, от който нататък ситуацията достатъчно бързо може да се промени.

Повече подробности за Stralis NP и бъдещето на камионите на газ - в септемврийския брой на списание КАМИОНИ.

<< Обратно към новините