С Iveco Daily 4x4, Евро-6 към покрива на Европа
Денивелация от над 1200 м, черни пътища, виещи се към планинските върхове, стръмни изкачвания и спускания по каменни сипеи, почти обратни завои, кал, прах, много адреналин… И един автомобил, за който това не са препятствия.
Така накратко може да се опише офроуд тестът на Daily Евро-6 4х4, организиран от Iveco в началото на юни в италианските Алпи.
В първите тестове на Iveco Daily 4x4, Евро-6 участва и редактор на списание КАМИОНИ. Екстремното офроуд изживяване пък бе част от представяне на Iveco Daily Евро-6 и на последните достижения на италианската компания в областта на устойчивата мобилност при лекотоварната гама, организирано специално за членовете на Международното жури Ван на годината.
Мястото на действието беше познато. Това бяха алпийските склонове над долината на италианския курорт Кормайор, точно под европейския първенец Монблан (4810 м). От Iveco избраха района неслучайно. Тук е изградена най-екологичната въжена линия в света – Skyway. Тя свързва курорта Курмайо с връх Пол Хелброннер (3462 м), откъдето се открива величествена гледка към Монблан, долината на Курмайо и околните четирихилядници. За това, още в края на април 2016 г., Iveco представи новия Daily, Евро-6, точно тук на покрива на Европа.
Сега възможностите на бестселъра на Iveco бяха доказани нагледно. На разположение за офроуд тестът бяха 5 високопроходими автомобила от модификацията 55-180 - във вариант шаси кабина с алуминиеви самосвални надстройки и мощност на трилитровите дизелови двигатели 180 к.с. Автомобилите бяха натоварени до допустимата максимална маса от 5,5 тона. Пълноприводното предаване при Daily 4x4 е класическо – постоянно включено (с 40 % от въртящия момент към предния мост и 60 % – към задния), механично, с раздатъчна кутия, двустъпален мултипликатор и блокажи и на трите диференциала. Когато всичко това се прибави към 6-степенната предавателна кутия възможните комбинации за движение извън пътя дават до 42 варианта на крайно предавателно число.
Офроуд тестът започна от Кормайор и след над 3 часа и половина каране само извън пътя приключи на над 2300 м надморска на склона над левия бряг на алпийската долина. Изводът от теста е само един – възможностите на Iveco Daily 4x4, Евро-6 не спират до тук. Това се доказва от увереността с която лекотоварният автомобил преодоля и най-стръмните, и най-дълбоките оврази и стабилността, с която слизаше по склоновете. Окачването също работи перфектно, като на моменти четирите колела можеха да се видят в диаметрално противоположни позиции.
Представянето в Курмайо включваше и тестове, но вече на пътя, на още три от най-иновативните продукти на Iveco. Естествено, че в този списък бе Iveco Daily Hi-Matic. Шофирането на оборудвания с уникалната за сегмента автоматична предавателна кутия лекотоварен автомобил по тесните асфалтови пътища на Алпите си беше истинско удоволствие.
След това пък участниците в теста имаха възможност да тестват два продукта от съвсем близкото бъдеще. Новата версия на Daily Electric впечатлява с динамиката и поведението си на пътя. А новият Daily Dual Energy обединява и поставя в услуга на клиента най-силните черти на класическата дизелова технология с предимствата на електрическите автомобили. На практика това е паралелен хибрид от ново поколение. Особеното е че водачът има избор на режим на работа – движение като хибриден автомобил, когато дизеловият и електрическият двигател работят заедно или като чист електрически автомобил, когато е отнета възможността на дизелът да се стартира. Този електромобил на практика не може да остане „без батерии“.
В Курмайо бе представена и разработената от Iveco система за управление и оптимизране на работата на лекотоварните автопаркове система Iveco Business Up. Освен, че осигурява постоянна свързаност и богата функционалност тя позволява, чрез едноименното приложение за смартустройства да се комуникира с автомобила и дори да се управлява самосвалната надстройка.
Повече за събитието в Кормайор – в броя на списание КАМИОНИ от септември 2016