Новият Iveco Eurocargo

сп. Камиони, 2015, бр. 8
12.10.2015

Новият Iveco Eurocargo

В средата на септември Iveco обяви новата си гама Eurocargo. Нови двигатели, специални функции Ecoroll и Ecoswitch, нов по-аеродинамичен външен вид, обновен и по-функционален вътрешен дизайн, нови системи за безопасност. Благодарение на всичко това производителят обещава до 8% по-нисък разход на дизелово гориво при работа в градски условия.

Представител на сп. КАМИОНИ беше зад волана на 7,5-тонен модел с новия двигател Tector 5 със 190 к.с. в градския трафик на Бреша, Италия.

При разработването на новия Eurocargo Iveco се е съобразил с мегатенденциите, които движат промяната в световната икономика. На първо място това е урбанизацията, защото населението в световен мащаб продължава да расте и движението на стоки в рамките на градските райони ще продължава да бъде основен фактор за поддържане както на търговията, така и стандарта на живот. Затова и слоганът, с който новия Eurocargo се появява на пазара, е „камионът, който градът харесва“. Другите тенденции, съобразно които е разработен новия модел, са: опазването на околната среда, ефикасността на бизнеса и повишена безопасност.

Нов дизайн
С новия си дизайн Eurocargo подчертава както близостта си с Daily, така и с градската среда. Елементите, които са препроектирани, включват предната решетка, страничните обтекатели, бронята, в която са вградени датчиците на усъвършенстваната система за аварийно спиране (AEBS), фаровете с вградени LED дневни светлини и ксенонови светлини.

Всичко това позволява на Iveco да подобри коефициента на аеродинамично съпротивление с 2%, което допринася за намаляване на разхода на гориво.

Вътрешно също доста неща са променени. Тунелът над двигателя е нисък и проходимостта в кабината е добра. Воланът е с изцяло нова ергономична конструкция, нови омекотени материали, както и нови лостове за управление. Новост е и вградената във волана въздушна възглавница.

Арматурното табло е оформено според модерните нужди за свързаност: в центъра на предното стъкло, в близост до камерата на системата за предупреждение при напускане на пътната лента (LDWS) може да се постави стойка за смартфон. В същата тази зона са разположени и USB портове за зареждане. Подвижен дисплей може да бъде монтиран допълнително за телематичната система, която е на разположение за новия Eurocargo като допълнително оборудване. Интериорът на кабината включва множество отделения и джобове за съхранение на вещи и документи.

Телематика
Новият Eurocargo е фабрично конфигуриран за лесна интеграция с повечето смартфони, таблети и GPS навигационни системи. Новото предложение за телематика е модулно и може да бъде надграждано до различни нива с опцията Iveco UTP Telematics Box, която позволява събиране и анализиране на данни за базови услуги за управление на автопаркове, или с усъвършенствани услуги, предоставени от Iveco чрез партньорството с един от световните лидери в сектора.



Един вариант например е да се инсталира системата Iveco DriverLinc, с която се подобряват функциите за управление на автомобилния парк. DriverLinc позволява структурирана комуникация между водача и основния офис, подаване на навременна информация за бърза реакция. DriverLinc добавя и инструменти за подобряване на горивната ефективност, като например „бордови инструктор“, който помага на водача да подобрява работата си в реално време.

Нивото на услуги Advanced включва най-съвременни функции за подпомагане на водача както в кабината, така и извън нея: като например мобилен таблет, който изпълнява различни функции – от навигация до приемане на поръчки и полагане на подписи.

Функцията Driver Coach помага за намаляване на разхода на гориво, като дава съвети как да се пести гориво. Функцията постига това, като съпоставя реалните резултати с поставените цели и дава информация в реално време въз основа на набор от 13 различни показателя за стила на шофиране.

Безопасност
На фокус при обновяването на Eurocargo е безопасността. Система за предупреждение при напускане на лентата за движение (LDWS) е част от стандартното оборудване. Усъвършенствана система за контрол на стабилността на автомобила (EVSC) е част от стандартното оборудване за всички версии от 12 до 19 тона. В допълнение към нея новият Eurocargo разполага и със система за аварийно спиране (AEBS), която е съвместима с нормативните изисквания, влизащи в сила от ноември 2015 г. Тази система измерва разстоянието до автомобила отпред, изчислява времето за потенциален сблъсък и задейства двоен предупредителен сигнал, преди автоматично да „скочи“ на спирачките. В новия Eurocargo вечеу е налична и функция за адаптивен круиз контрол (ACC).

Технологията Iveco HI-SCR
Регенерация? Не, благодаря. Това е темата на европейската медийна кампания на Iveco, целяща да разясни ефективността на технологията Iveco HI-SCR за последваща обработка на изгорелите газове. Решението на Iveco без рециркулация на отработените газове (EGR) предлага някои предимства като например намален разход на гориво, удължен експлоатационен живот на филтъра за твърди частици (DPF) и повишена безопасност. Филтърът за твърдите частици се регенерира пасивно и от водача не се изискват допълнителни действия.

Технологията HI-SCR има няколко патента. Ползите за клиента включват също по-висока ефективност и по-нисък разход на гориво благодарение на оптимизирания горивен процес без EGR и коефициента на ефективност на SCR системата, достигащ 97%. Няма нужда от впръскване на допълнително гориво за изгаряне на частиците. По този начин се ограничават и разходът на гориво и термичното напрежение върху системата за последваща обработка.

Една компактна система вместо две означава и по-малко компоненти, по-малко сложност и по-малко тегло, водещи до увеличение на полезния товар. Цялата HI-SCR система е оптимално разположена върху шасито, за да осигури максимална гъвкавост за конфигуриране на надстройките.

Ефективност
Производителят от Торино обещава, че благодарение на всички иновации разходът на дизелово гориво в 7,5-тонните модели при работа в градски условия може да бъде намален с до 8%. Във връзка с това Iveco е разработил за новия Eurocargo два нови 4-цилиндрови двигателя с мощности 160 и 190 к.с., специално проектирани за работа в града. Благодарение на новите бутала, новите инжектори и по-бързата реакция на новия турбокомпресор степента на сгъстяване е повишена от 17 към 1 до 18 към 1. Това подобрява въртящия момент с 8% в типични градски условия на работа – тоест в диапазона малко над 1200 об./мин. Максималният въртящ момент на двата двигателя вече е съответно 680 Нм и 700 Нм, а максималната мощност се постига при 2200 об./мин вместо при 2500 об./мин.

Водачите могат да използват по-успешно по-високия въртящ момент на двигателя при по-ниски обороти, което води до повече пъргавост при ускорение и потегляне.

Наред с това новият Eurocargo предлага и други иновативни решения: „интелигентен вентилатор“, използващ електромагнитен съединител, който изключва вентилатора, когато не е необходимо охлаждане, и масла с нисък вискозитет за двигатели и мостове, които намаляват триенето. Двигателното масло, което се препоръчва за новия Eurocargo, е PETRONAS Urania FE LS 5W-30.



За автоматизираните трансмисии Iveco въвежда нови специални функции: системата EcoSwitch, която задържа 6-та предавка по-дълго и ограничава превключването до 4-та предавка (вместо до 3-та, както е в стандартната конфигурация), и (при 12-степенните трансмисии) функцията EcoRoll, която използва инерцията на автомобила при спускане.

Алтернативно гориво
Новият Eurocargo се предлага също и във вариант с алтернативно гориво с версия на 6-литровия двигател Tector с 210 к.с., работещ със сгъстен природен газ (CNG). Природният газ е гориво, което според италианския производител е много перспективно от гледна точка на околната среда, наличността му и мрежата за разпространение. По отношение на емисиите природният газ е „чисто“ гориво благодарение на 10% по-малко CO2, 35% по-малко NOx емисии в сравнение с дизела и 95% по-малко прахови частици. Освен това моделите Eurocargo с природен газ са много тихи и с това са подходящи за работа в градски условия през нощта.

Снежина Баджева
Бреша – София

<< Обратно към новините