borsa.kamioni.bg - обяви само за автомобили за работа. Вижте ги!  Публикувайте вашата сега!  Абонирайте се още сега за 2019 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

Busworld Asia 2011: Китайска икономика плюс електрификация

сп. Автобуси, 2011, Бр. 4
10.05.2011

Единадесетото издание на Busworld Asia се проведе от 30 март до 2 април по традиция в китайския мегаполис Шанхай. През тази година за първи път арена на най-голямото азиатско автобусно изложение стана SAEC – изложбен център, специализиран за автомобили. Двете зали на центъра събраха 7 от големите китайски автобусни производители, както и множество производители на възли, агрегати, компоненти и системи за автобуси от целия свят...

[✕]

 

Най-голямото азиатско автобусно изложение с фокус върху екологията.

 

Единадесетото издание на Busworld Asia се проведе от 30 март до 2 април по традиция в китайския мегаполис Шанхай. През тази година за първи път арена на най-голямото азиатско автобусно изложение стана SAEC – изложбен център, специализиран за автомобили. Двете зали на центъра събраха 7 от големите китайски автобусни производители, както и множество производители на възли, агрегати, компоненти и системи за автобуси от целия свят.

Пак по традиция в навечерието на Busworld Asia бяха връчени наградите на Asian Coach Week BAAV (Азиатска автобусна седмица). През тази година те бяха 12 – по 6 в двете категории – за туристически автобуси и за градски автобуси, като сред тях имаше и две за производители на годината при градските и при туристическите автобуси. Акцентът при определянето на победителите беше върху сигурността, екологичността, икономичността и комфорта на кандидатстващите автобуси. Наградите бяха присъдени след едноседмични тестове, проведени от специализираното жури на BAAV.

Наградените 
Голямата награда при туристическите автобуси отиде при Bonluck JXK6128CLN. 12-метровият модел на Bonluck според журито съчетава лукс и сигурност. Заради здравата си структура същият модел бе отличен и с наградата за най-сигурен туристически автобус. Подчертано бе, че Bonluck JXK6128CLN покрива европейските изисквания ECE 66.
С награда за комфорт бе отличен Ankai HFF6903KZ-8. Деветметровият автобус предлага свръхлуксозен интериор – масажиращи седалки, масички за лаптоп, контакти 240 В, интернет. Наградата за екология при туристическите автобуси отиде при Ankai HFF6127K46EV. Това е уникален 12-метров туристически автобус с изцяло електрическо задвижване и гарантиран пробег без зареждане от 150 км. Zonda YCK6126BEVL получи награда за иновации. 12-метровият електробус комбинира лукса на Zonda с електрическото задвижване от Hunan CSR Times.
Специалната награда на журито при туристическите автобуси бе за FAW CA6120CRD1. Според журито 12-метровият автобус е най-добрият модел, произведен изцяло с китайски компоненти.
Голямата награда при градските автобуси получи Hengtong CKZ6127HBEV. За оценката на журито основна роля са изиграли внедрените в 12-метровия електробус иновации. За пример се посочват бързозареждащите се литиево-титаниеви батерии. Bonluck JXK 6113BEV бе отличен като най-сигурен градски автобус. Jiangsu Alfa Bus YS6120DG получи награда за комфорт заради изключителното си окачване. Наградата за екология, естествено, отиде при Hengtong CKZ6127HBEV, който бе отличен и с още една трета награда – за иновации.
Тематичната награда през тази година бе за градски автобуси с алтернативно гориво. Получи я FAW CA6120CRH2. 12-метровият градски автобус е с хибридно задвижване, съчетаващо електродвигател и двигател на сгъстен природен газ.
Голямата награда за производител на годината при туристическите автобуси получи Anhui Ankai, от чийто завод годишно излизат около 10 000 автобуса. При градските производител номер едно стана Hengtong.
Отделно DAF получи специална награда за цялостен принос към китайското автобусостроене и за лансирането на китайския пазар на двигатели за автобуси, покриващи еконормите Евро-4. Много китайски производители получиха и допълнителни награди за разработени и приложени от тях системи в автобусите. 

Изложителите
Вече стана дума, че по време на Busworld Asia 2011 свои продукти представиха 7 от китайските производители на автобуси. Направи впечатление отсъствието на някои от най-големите: Yutong Bus, Higer и King Long. Въпреки това двете зали на SAEC бяха изпълнени до краен предел. Защото освен автобусните производители свои щандове на най-голямото азиатско автобусно изложение имаха редица производители на системи, възли, компоненти и агрегати за автобуси от Китай, Азия, Европа и Америка – сред които ZF, Allison Transmission, Hino, DAF... Това, което обаче правеше впечатление от пръв поглед, е, че в Шанхай трудно можеше да се открие щанд на автобусен производител без един или няколко изцяло електрически автобуса – от градски мидибуси до 12-метрови туристически и градски автобуси. 

Anhui Ankai 
Сред най-големите щандове на Busworld Asia 2011 беше този на Ankai Bus. С произвежданите около 10 000 автобуса на година Ankai Bus е третият производител в Китай. Сред експонатите на Ankai се открояваше туристическият 12-метров електробус HFF6127K46EV. Моделът вече е изпробван като сервизен автобус по време на Олимпийските игри в Пекин през 2008 г., а след това и по време на икономическия форум в Давос през 2009 г., и на World Expo 2010 в Шанхай. Той е важен момент от развитието на Ankai. Притежава самоносеща конструкция и здрава структура. Сред предимствата му са опростената конструкция на акумулаторния блок, който е съставен от литиева батерия и ултракондензатори, които се зареждат от енергията, рекуперирана при спиране на автобуса. Пробегът с едно зареждане е около 150 км. Характерно за този производител е, че предлага почти цялата си гама от туристически, междуградски и градски автобуси и във вариант с изцяло електрическо задвижване, реализирайки програмата си New Energy Bus&Coach.
На щанда на Ankai можеше да се види и дизелова версия на 12-метрови туристически автобус – модел HFF6124K40. Както и вече споменатият награден за комфорт HFF6903KZ-8 и още няколко експоната от богатата гама на производителя. 

Bonluck 
Един от най-големите щандове на изложението беше този на Bonluck. И точно на него бе една от премиерите, отново свързана с уникален автобус с електрическо задвижване. Когато завесата се вдигна, пред посетителите се откри компактен градски мидибус. А новината е, че моделът JXK6600 ще се продава в САЩ под името eShuttle в сътрудничество с American Electric Vehicles, откъдето идва електрическото задвижване без акумулаторите, кои­то са произведени в Китай. Автобусът е дълъг 6 м и с колесна база от 4,5 м. Собствената маса без батерия е 4 т, а допустимата максимална маса – 8 т. Електродвигателят е с мощност 150 кВт и въртящ момент 300 Н.м. Автобусът е снабден и с генератор конвертор DC-DC за напрежение 28 В, 100 А. Батериите са две с работно напрежение по 12 В и капацитет по 200 Ач. Окачването отпред и отзад е пневматично, максималната скорост на автобуса е 80 км/ч. Местата за сядане са 18, а пробегът с едно зареждане – 133 км.
JXK6113BEV бе друг електрически експонат на щанда на Bonluck. Той вече е 11-метров, с 200-киловатов електродвигател и изминава без зареждане пробег от 150 км. 

Zonda Bus 
От всеобщата електрификация не изостана и Zonda Bus. Моделът YCK6126BEVL бе представен като нов електрически многофункционален 12-метров автобус. Той е част от второто поколение електробуси на производителя. Може да се използва както за градски, така и за крайградски, междуградски и туристически пътувания. Електродвигателят му е с номинална мощност 100 кВт и максимална мощност от 150 кВт. И внимание – обявеният пробег с едно зареждане е около 400 км! Zonda, естествено, представи голяма част от гамата си луксозни туристически автобуси и градски модели. В гамата си всъщност Zonda предлага три електробуса – градски, междуградски и споменатия туристически модел. Всичките те разчитат за съхранение на електроенергията на акумулатори и на произвежданите от Zonda ултракондензатори, които също бяха показани в Шанхай. Моделът ZDLFP13078238-160 е с капацитет 160 Ач, номинално напрежение 3,3 В, съпротивление под 0,4 ома при габаритни размери 130х78х238 мм и тегло 4,5 кг. Температурният им диапазон за работа е от – 20°С до 50°С.

FAW 
CA6120URBEV21 – 12-метров градски автобус бе електрическото предложение от FAW в Шанхай. Той е оборудван с електродвигател с мощност 110 кВт, захранван от акумулатори с общ капацитет 300 Ач. Максималната му скорост е 82 км/ч, а пробегът с едно зареждане – 180 км.
В гамата си FAW има и 10-метров градски автобус, а на базата на 12-метровия модел, който бе показан като електробус, се произвеждат и два паралелни хибрида – CA6120URН1 и CA6120URH2, съчетаващи дизелово и електрическо задвижване. В Шанхай FAW показа и 11-метровия си градски модел CA6110URD80, който с външността си поразително напомня Citaro – флагмана при градските модели на Mercedes-Benz.

Hengtong Bus 
Електрическата звезда на щанда на Hengtong CKZ6127HBEV, който бе отличен с 3 награди – за градски автобус, за екология и за иновации. Основното при него е, че е обявен за първия бързозареждащ се китайски електрически автобус. Той е изграден на базата на луксозния нископодов градски автобус Mighty Dragon Series. Местата за сядане в автобуса са 30+1, а вратите са две. Бързото запълване на акумулаторите се постига чрез използването на двупътно зареждане. Задвижването и системата за бързо зареждане Clean City Transit (CCT) са разработени от Microvast innovative.
Сред останалите експонати на Hengtong интереса привличаше и триосният 13,7-метров градски автобус CKZ6146 от New Man Series на производителя.

Jiangsu Alfa Bus 
Градският 12-метров нископодов Alfa Bus YS6120DG, както се каза, бе награден за комфорт заради изключителното си окачване. Това е изцяло електрически автобус, чийто електродвигател се захранва от комбинация между литиево-йонни батерии и ултракондензатори. Тази технология може да предложи мощност и достатъчно енергия за ускорение на автобуса. При спиране зареждането на ултракондензаторите от рекуперираната енергия е бързо. Забележително е, че YS6120DG ускорява от 0 до 50 км/ч за по-малко от 25 сек, което според производителя е по-бързо от аналогичните продукти на конкурентите. В същото време батерията може да бъде заредена до 80% за половин час. Автобусът може да измине 200 км без зареждане при консумация от 1,17 кВтч за км. На щанда на Alfa Bus можеха да се видят още няколко експоната от богата гама на този производител, включваща от 6-метрови минибуси до метробуси при градските модели и всякакви дължини при туристическите версии.

Shuchi Bus
Луксозният туристически 12-метров YTK6129H бе най-интересният експонат на щанда на Shuchi Bus. Моделът е луксозен, от най-висок клас и приликата му със свръхлуксозните версии на Neoplan e очевидна. Двигателят WP10.336N с мощност 336 к.с. е 6-цилиндров със система на впръскване Common rail.
Минибусът YTK660H, който е поразително копие на Toyota Coaster, бе другият експонат на щанда на Shuchi Bus. Възможно е моделът да бъде предложен с хибридно задвижване.
Всеобщата електрификация по време на Busworld Asia 2011 започна ден преди официалното откриване на изложението с енергиен форум на високо равнище E-Bus, свързан с новите енергийни източници при автобусите. Темата бе устойчивото развитие на новите енергийни източници, средства, конкурентни стратегии и възможности – с акцент върху развитието на пазара на превозни средства с алтернативно задвижване. 
Целта на форума бе да се засилят международният обмен и диалог, за консолидиране на най-добрите постижения в индустрията и иновациите при пътническите превозни средства. Организатор и домакин на проявата беше Busworld Asia съвместно с UITP (Международния съюз за обществен транспорт) и Дружеството за обществен транспорт в Китай. На конференциите по време на E-Bus срещата на високо равнище присъстваха експерти от Китай, които споделиха опит в експлоатацията на електрически превозни средства. Делът на такива автобуси в страната, в частност в Шанхай, нарасна много след проведеното преди година в китайския мегаполис Световно изложение Shanghai World Expo.
В Busworld Asia E-Bus конгресът участваха и експерти от Лондон и Барселона – градове с опит и знания в обществения електротранспорт.

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините