borsa.kamioni.bg - обяви само за автомобили за работа. Вижте ги!  Публикувайте вашата сега!  Абонирайте се още сега за 2019 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

DAF XF Евро-5 е калѐн в боя

сп. Камиони, 2014, Бр. 8
24.10.2014

Сашо Стойков, управител на Класик 2000 ООД:

DAF XF Евро-5 е калѐн в боя

Транспортната фирма Класик 2000 ООД е базирана в Дунавци – малък град, недалеч от Видин, край пътя за София. Дружеството е типичен пример за семейна фирма. Управител и собственик на Класик 2000 ООД е Сашо Стойков. Съпругата му Маринела Стойкова е съдружник във фирмата и отговаря за счетоводството. Списание КАМИОНИ разговаря с г-н Стойков за нелекия транспортен бизнес и ситуацията в бранша

[✕]

– Представете накратко фирмата – кога е създадена, откога е на пазара, с какъв транспорт се занимава…
– Фирмата е създадена през 2000 г., но с транспорт се занимаваме от 2004 г. Първоначално купихме два употребявани соло камиона MAN 81.63 L с максимално допустима маса 7,5 т, оборудвани с фургони дрехарки. Разбира се, в началото изобщо не бяхме в час, но се учехме в движение. Аз съм завършил Висшия институт по хранително-вкусова промишленост в Пловдив, инженер съм по образование, но специалността ми е далеч от автомобилите и транспорта. Но на мен камионите винаги са ми били като хоби и съм имал желание да се занимавам с това. Впоследствие, през 2007 г., закупихме и инвестирахме в собствена база в град Дунавци. Там изградихме собствен сервиз с две халета, в който следим всичко и правим регулярни огледи и прегледи на камионите и ремаркетата. Основният ни офис е в град Видин.

– Как започнахте да си осигурявате товари?
– Първоначално всичко стана малко случайно – свързахме се с една немска фирма, която работеше в Монтана на ишлеме. Занимаваха се с текстил и дрехи. Започнахме да возим готовата им продукция, допаднахме си и така навлязохме в бранша, като се специализирахме в превозите на дрехи и текстил. В началото започнахме работа основно по дестинацията България – Германия.
Дейността ни се разшири и трябваше да инвестираме в още автомобили. През 2005 г. купихме един Mercedes-Benz Atego 818 с надстройка фургон и един влекач Mercedes-Benz Actros с полуремарке Stas също за транспорт на дрехи. След това на лизинг взехме още един Atego с фургон, който сам оборудвах с профили като дрехарка, тъй като вече знаех как се реди товарът. Продадох го през миналата година.

– Има ли специфика в транспорта на дрехи?
– Превозните средства за транспорт на дрехи и текстил са високообемни, товарните помещения трябва да са чисти и да нямат течове, а максималната товароносимост на автомобилите не се достига никога. Въпреки че използваме типични композиции от влекачи и полуремарке, за нас са много важни и леките камиони с максимално допустима маса до 7,49 т. С тях в почивни дни и в дни, когато е забранено движението на тежкотоварни автомобили, изпълняваме експресни поръчки на клиенти, защото забраните не ги хващат. Всички поръчки са със срок на доставка, който трябва да бъде стриктно спазван.

– С колко и какви автомобили и ремаркета оперирате в момента?
– В момента в парка имаме 22 камиона. Към тях трябва да прибавим и още 3 нови DAF, които очакваме до края на месеца. 16 от автомобилите ни са влекачи DAF, като първите два от тях са купени нови през 2008 г. Моделът е XF105 с мощност на двигателя 460 к.с., Евро-5. Кабините са Space Cab и Super Space Cab. Тези кабини предлагат изключителен комфорт и са много добре приети от шофьорите. Останалите автомобили са Mercedes-Benz Atego 818.
Ремаркетата са Krone, основно от модела SDK. Най-старите са от 2002 г. Здрави и стабилни са, нямат течове, таванът е от плътна ламарина. По-новите, след 2006 г., са с още по-добра конструкция.

– Значи когато сте започнали да купувате нови камиони, сте се ориентирали основно към DAF…
– През 2008 г. не бях много ориентиран какво да купувам. Направих си проучване за три марки и DAF тогава ни даде най-добра цена. С течение на времето оцених тази марка като здрава и надеждна, въпреки че при Евро-5 в началото имаше проблеми с по-голям разход на масло. За късмет нашите нямаха подобни проблеми. DAF например нямат проблеми с електрониката. Първите DAF-ове от нашия автопарк са на около 800 000 км пробег към момента. Не сме имали сериозни проблеми, дори задни спирачни дискове не сме сменяли още. Резервните части са в добро съотношения цена – качество – наличност. Наистина при нас товарите най-често са между 5 и 10 т – рядко повече, защото продължаваме да возим текстил и дрехи и по-рядко мебели.
През 2014 г. закупихме общо 7 нови влекача DAF, Евро-5. Стремим се да унифицираме парка заради частите на склад, които държим. Също така мрежата от сервизи в Европа е добре развита и достъпна. Поръчвам камионите със собствена спецификация – 460 к.с., без ретардер заради ниските тонажи, с резервоари 1500 л – защото зареждаме само в България, с 2 легла, хладилник, климатик… Досега предпочитах ръчни скорости, но вече пробвам автоматизираната предавателна кутия ZF AStronic. За мен не е проблем, че повечето са с механични скорости. При нас текучество на кадри няма. Повечето от водачите са от самото начало и са много опитни, така че дават по-добър разход от автоматика.
При нас камионите се карат до около милион километра и след това ги продаваме. Идеята ми е, че те се изплащат за около 3 години, когато са на около 450 000 км и след това трябва да поработят и за нас.

– И през 2014 г. продължавате да купувате Евро-5. Защо?
– Предпочитам Евро-5, защото тези камиони са калени в боя. И при тях са хващани слабости, но вече са изчистени. А и ако купуваш Евро-6, плащаш по-висока цена, а нямаш почти никакви облекчения за това, че си по-екологичен.

– Ползвате ли система за управление на парка и как контролирате разхода на гориво?
– Ползвам GPS само за проследяване, който ми помага и за онлайн плащане на пътните такси в Унгария. Камионите ни нямат разходна норма. Резервоарите са големи, с едно зареждане в България – отиват до Европа и се връщат. Знам колко гори всеки камион. Най-новите DAF, които са на възраст до 2 години, дават 23 до 25 л на 100 км комбиниран разход. По-старите са на 24 до 26 л на 100 км. Става дума за товари от 5 до 10 т. При 20 т товар обаче разходът ни не надминава 30 л на 100 км. Тяхната икономичност е и една от причините DAF да са предпочитаната марка.


– Закъде возите в момента и как си осигурявате товари?
– Основно до Германия, Белгия, Холандия, Англия, понякога Франция… Натам возим готова продукция – дрехи на закачалки, а на обратно текстил и палетизирани товари. Работим с големи спедиции и с немски клиенти, от които си осигуряваме товари. Имаме постоянни такива, с които сме изградили добри и изпитани в работата взаимоотношения. Предимство при немските клиенти е, че плащанията стават за най-къс период от време. Най-коректно и точно се работи с големите спедиции.

– С колко персонал е фирмата?
– Към момента имаме трима души в офиса, двама монтьори, общ работник, ние със съпругата ми и 30 шофьори, до Нова година предстои да назначим още четирима души или общо персоналът ще наброява 42 служители. Водачите много често са на двойна езда, защото ишлемето обикновено закъснява и доставките на готовата продукция са спешни. Но имаме, разбира се, и курсове на единична езда.

– Как се отрази на превозвачите пускането на Дунав мост-2?
– На нашата фирма – много добре. Проблемът обаче си остава довеждащата инфраструктура до моста. Пътищата, водещи към Дунав мост-2, не са предназначени за камиони. Пътят до Видин през Димово е много тежък като маршрут и е тесен. Маршрутът през Арчар е по-равен, но пътят не издържа и бързо се руши. По едно време минавахме през Лом, но и там не става. За сметка на това на румънска територия пътищата се ремонтират, разширяват и подобряват.

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините