Първи тестове на Volvo I-Shift Dual Clutch

24.10.2014

Първи тестове на Volvo I-Shift Dual Clutch

След като по време на IAA Volvo Trucks обяви предавателната си кутия със система от два съединителя, производителят организира и първите тестове за пресата по предизвикателните пътища в Южна Испания в района между Малага и Гранада. Там имаше възможност и за първи път да седнем зад волана на флагмана FH16 с новия Евро 6 двигател 750 к.с.

[✕]

След като по време на IAA Volvo Trucks обяви предавателната си кутия със система от два съединителя, производителят организира и първите тестове за пресата по предизвикателните пътища в Южна Испания в района между Малага и Гранада. Там имаше възможност и за първи път да седнем зад волана на флагмана FH16 с новия Евро 6 двигател 750 к.с.

Принципът на предавателният механизъм с два съединителя идва от състезателните автомобили и целта му е максимално бързо превключване на предавките, но Volvo Trucks са първите в света, които предлагат подобно решение за серийно произведени тежки автомобили. I-Shift Dual Clutch е трансмисия, която има два входни вала и два съединителя. Когато камионът е на една предавка, следващата се селектира от другия вал и другия съединител и в резултат превключването става супер бързо. Тези, които познават I-Shift, знаят, че тя от години е еталон в бранша за автоматизирана предавателна кутия и колко плавно и сравнително бързо се превключват предавките с нея.

Е, сега с новата I-Shift Dual Clutch превключването става наистина почти незабележимо. Водачът може да го разпознае, слушайки шума на двигателя при повишаването на оборотите или гледайки на таблото с инструментите, но физически превключването почти не се усеща. Така накратко могат да се обобщят впечатленията от теста. Тайната не е толкова във физическото изпълнение на новата предавателна кутия - тя е малко по-дълга и по-тежка, но в добрия софтуер за нейното управление. И това може да се постигне само, ако се прави заедно с целия двигателен тракт, както е случая с Volvo. I-Shift Dual Clutch е налична за продажби и се предлага за Volvo FH с двигатели Euro 6 D13 и с мощности 460, 500 и 540 к.с. Днес такава трансмисия с два съединителя ни изглежда доста екзотично, но според специалистите от Volvo след десетина години I-Shift Dual Clutch ще е това, което днес е I-Shift. А днес 95% от всички продавани камиони с марката Volvo са с I-Shift.

Другата много „мощна” новост, представена от производителя от Гьотеборг, беше новият FH16 с новия Евро 6 двигател с максимална мощност 750 к.с. Накратко новостите при него са двустепенно турбопълнене, като вторият турбокомпресор е с променлива геометрия (в предния модел FH16 двигателят е с един турбокомпресор) и се използва система EGR, при която рециркулираните отработени газове се охлаждат. В резултат на тези новости мощната моторна спирачка VEB (Volvo Engine Brake) става още по-мощна и тя може да осигури 470 кВт максимално спирачно усилие (налично при 2200 оборота на двигателя). Естествено с този мощен двигател, който по време на тестовете задвижваше стандартна 40-тонна композиция, не беше никакъв проблем да се изпреварят при изкачването както другите колеги от теста, така и повечето товарни автомобили, които в този момент бяха по пътя от Малага до Гранада. Удоволствието е огромно, усещането за мощност и сила е очевидно. Да, превозвачите в България едва ли ще си купят толкова мощен камион, но за Volvo Trucks той е важен, тъй като във Финландия вече са разрешени композиции от 76 тона, а от следващата година и по определени пътища в Швеция допустимата максимална маса на композицията ще бъде 74 тона.
 


Подробно описание на новостите от Volvo и личните впечатления от теста - в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ.

 

<< Обратно към новините

Галерия