VDL Citea е Bus of The Year 2011
Лека конструкция, икономичност и екологичност са част от достойнствата на холандския автобус Градският нископодов 12-метров автобус VDL Citea е избран за Автобус на годината 2011, съобщиха от централата на VDL Bus&Coach. Тестовете на петте кандидати бяха проведени от международното жури Bus of The Year в началото на юни в Букурещ. Оценката на 19-членното жури е, че Citea e балансиран и хармоничен градски автобус, който предоставя комфорт на пътниците и водача и има характеристики на високо ниво. При избора си членовете на журито са се концентрирали върху практическата използваемост на кандидатите и тяхната ефективност...
Лека конструкция, икономичност и екологичност са част от достойнствата на холандския автобус
Градският нископодов 12-метров автобус VDL Citea е избран за Автобус на годината 2011, съобщиха от централата на VDL Bus&Coach. Тестовете на петте кандидати бяха проведени от международното жури Bus of The Year в началото на юни в Букурещ. Оценката на 19-членното жури е, че Citea e балансиран и хармоничен градски автобус, който предоставя комфорт на пътниците и водача и има характеристики на високо ниво. При избора си членовете на журито са се концентрирали върху практическата използваемост на кандидатите и тяхната ефективност.
Номинирани за наградата бяха още 4 нископодови градски автобуса - Volvo 7700 Hybrid, Temsa Avenue LF, Mercedes-Benz Citaro и Otokar Kent 290 LF. През година в надпреварата се редуват градски и туристически версии, а присъжданият приз е съответно Bus of The Year или Coach of The Year. По традиция победителят получава наградата си по време на голямото международно изложение за комерсиални автомобили в Хановер IAA 2010 през последната десетдневка на септември. Но още след обявяването на приза във Валкеснвард, Холандия, където е централата на VDL Bus&Coach, можеше да се види автобусът експонат за изложението, окичен със стикери Bus Of The Year 2011.
Първа победа
Това е първи приз в съревнованието за VDL, след като продукти на холандския производител са били номинирани пет пъти през годините, но никога не са заставили на най-високото стъпало.
VDL Citea безспорно е шлагерният модел при градските автобуси на VDL Bus&Coach. Изцяло или частично нископодовият автобус, който се произвежда в заводите на VDL Jonckheere с двигател DAF, покрива емисионните норми Евро-5 и EEV. Моделът е продаван както в Западна Европа, така и на Арабския полуостров, но производителите му не пропускат да подчертаят, че това е автобус, разработен специално за Европа. Затова той покрива най-строгите екологични и ергономични европейски норми и изисквания за сигурност и безопасност и заема специално място в гамата на VDL. Това е първото превозно средство на VDL, пуснато в производство, след като компанията става собственик и на трите холандски марки – Bova, Berkhof и Jonckheere. Citea за кратко време се превръща в шлагер и печели клиенти с ергономичността, екологичността и икономичността си. Вече близо 500 автобуса от модела се движат по пътищата. Реми Хайнкеманс, директор на VDL Bus&Coach, подчертава, че е горд с продукта. Според него Citea показва, че компанията има продукти от европейска класа, а наградата е доказателство за уменията на екипа на VDL. Показателно е, че занапред всички градски автобуси на VDL ще се продават под марката Citea.
Концепцията на VDL Citеa е, че това е иновационен автобус с нисък под. При проектирането е заложено на лека конструкция, която позволява при максимален капацитет да се намалят разходът на гориво и отделяните вредни емисии.
Достойните опоненти
Оспорвана бе през тази година надпреварата за приза Bus Of The Year 2011. Международното жури, съставено от журналисти от водещи европейски издания в областта на автобусите, проведе тридневен Bus Euro Test 2010 в началото на юни в румънската столица Букурещ. При прегледа на номинираните прави впечатление зелената ориентация на тазгодишната надпревара. Характерното за всичките претенденти бе, че те са съвременни нископодови градски автобуси, ориентирани към екологичен и икономичен градски транспорт. Претендентите вече бяха показани и впечатлиха публиката на няколко международни изложения.
Volvo 7700 Hybrid дебютира по време на IAA’08 в Хановер. Тогава моделът бе обявен за първи търговско приложим хибриден автобус, малко по-късно започна експлоатацията му в реални условия в шведския град Гьотеборг.
Турският производител Temsa Global представи първия си градски нископодов 12-метров автобус Temsa Avenue LF също по време на IAA’08. Оттогава досега моделът методично бе доразвиван и освен дизеловата версия, покриваща стандартите Евро-5 и EEV, в производство бяха пуснати CNG версия с двигател на сгъстен природен газ, както и сериен хибрид.
За Mercedes-Benz Citaro спокойно може да се каже, че е вечният флагман на градските автобуси на тривърхата звезда. За 12 години в производство моделът е счупил всички рекорди и по целия свят от него са продадени 30 000 броя. Освен в дизелов вариант Citaro се произвежда като хибрид и като водороден хибрид. Автобусът с нисък вход Citaro LE печели приза Bus Of The Year 2007.
12-метровият нископодов градски автобус Otokar Kent 290 LF е сред най-новите модели на утвърдения турски производител Otokar. Беше показан през миналата година по време на най-голямото международно автобусно изложение Busworld Kortrijk 2009, а след това и по време на Busworld Turkey 2010.