125 години Irizar

сп. Камиони, 2014, Бр. 2
11.03.2014

125 години Irizar

Големият испански автобусен производител Irizar отбелязва своята 125-та годишнина. Irizar започва своята история през 1889 г. с производството на карети. Днес групата Irizar, базирана в баския град Ормайстехи, има 5 завода на 4 континента – Европа, Африка, Азия и Америка...

[✕]

Големият испански автобусен производител Irizar отбелязва своята 125-та годишнина. Irizar започва своята история през 1889 г. с производството на карети. Днес групата Irizar, базирана в баския град Ормайстехи, има 5 завода на 4 континента – Европа, Африка, Азия и Америка.

Истинското автобусно производство на Irizar започва през 1920 г. Тогава във фирмата стартира изграждането на каросерии за автобуси. След 74 години като семейна фирма, собственост на фамилията Иризар, през 1963 г. Irizar се трансформира в кооперативна компания, каквато е и досега. В портфолиото на марката има десетки модели автобуси – туристически, междуградски, а вече и електрически.
Хосе Франсиско Иризар прави първата стъпка преди повече от 125 г., когато отваря ковашка работилница в Ормайстехи. Градът е бил малък, разположен в селски регион, но разполагал с добри връзки с близките населени места.
Хосе Франсиско започва да пътува из региона, за да ремонтира каруците на селяните и да им предлага колела за тях.
През 1889 г. двамата синове на Хосе Франсиско – Хосе Лоренцо и Сесилио, основават фирмата Irizar. Те продължават да произвеждат метални фитинги и колела, но започват да предлагат и ремонти на превозни средства.
През 1928 г. Irizar произвежда автобус за 22 пътници върху шаси, предоставено от клиент на фирмата. Първият автобус с Irizar е построен през 1929 г. Хосе Франсиско умира малко преди това, без дори да подозира, че наследниците му ще превърната малката фирма в един от световните еталони в автобусното производство.
1938 г. поставя началото на производството на каросерии за пътнически превозни средства. Изграждат се автобуси върху шасита Ford с четирицилиндрови двигатели.
През 1948 г. братята Иризар започват да влагат метал в каросериите. Пускат на пазара първият автобус отчасти метално боди. Година по-късно е създаден автобус върху шаси Bedford, последван от първия двуетажен автобус през 1951 г.
През 1954 г. автобусите Irizar започват да се произвеждат изцяло с метални конструкции и обшивки. Две години по-късно Irizar установява контакт с италианската фирма Orlandi, която по онова време произвежда най-добрите автобуси в Европа. Така през 1956 г. са произведени първите автобуси Pegaso върху шаси. През 1962 г. е усвоено производството на автобус Leyland.
По това време автобусите, произведени в Ормайстехи, започнат да се появяват в Мадрид , Севиля , Барселона, Малага…
На 30 май 1962 г. 48 учредители партньори се споразумяват да създадат производствена кооперацията, известна като Irizar Sociedad Cooperative Industrial. Тя е регистрирана като кооперация официално през 1963 г.
Периодът 1970 – 1990 г. е характерен за Irirzar с непрекъснати иновации. Благодарение на това и въпреки силната конкуренция в сектора, Irizar се утвърждава като един от най-добрите производители на междуградски и туристически автобуси в Испания.
Важен момент през 1989 г. е пускането на революционния модел Century, което съвпада със стогодишнината на компанията. Малцина тогава подозират какъв ще е успехът на създадения за превози на средни и дълги разстояния автобус. За малко повече от 20 години в производство Century става най-продаваният модел на Irizar с над 20 000 доставени единици.
През 1990 г. е възприета нова стратегия и започва международната експанзия на Irizar, като е създадена групата Irizar.
През 1993 г., една година преди влизането в сила на регламента за защита при преобръщане, Irizar разработва нова боди структура и марката се превръща в еталон за безопасност в сектора.
Международната експанзия на Irizar се засилва в периода 1995–2009 г. Първо е открит завод в Тянжин (Китай), следва друг в Мароко, после – през 1998 г. в Бразилия. Година по-късно стартира фабриката в Мексико, щата Керетаро. През 2001 г. Irizar открива завод в Индия заедно с TVS и Ashok Leyland , а три години по-късно – и в Южна Африка.
През 2001 г. марката стартира производството на РВ – флагман на Irizar и до днес. Моделът веднага става Автобус на годината в Европа и Испания.
През 2007 г. продуктовата линия е разширена с модела i4 Irizar, автобус за средни разстояния. През 2009 г. е показана версията с нисък вход Irizar i4 LE. 2010 г. дава началото на новия туристически модел i6, който се позиционира във високия клас – след флагмана PB. Тогава Irizar обявява, че работи по желание на клиента и изгражда автобуси на база и с двигатели от всички европейски производители. Irizar обаче представи и собствена разработка на интегрален автобус със самоносеща конструкция. Той е с двигател DAF и предавателна кутия ZF. В България испанската марка се продава като Scania Irizar през мрежата на Скания България и с двигатели на шведската марка.
През 2012 г. Irizar разшири гамата си с модела i3. Може да се каже, че това е първият автобус, който е по-близо до градския сегмент. Основните му характеристики са достъпност, капацитет и лесно адаптиране към специфични конфигурации. По същото време компанията сменя логото си и обновява имиджа си, за да подчерта е, че автобусите ѝ са близо до хората и клиентите.

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините

Галерия