2013 г. бе добра за пазара на ремаркета, а 2014-а?

сп. Камиони, 2014, Бр. 1
05.02.2014

Вносителите на все повече марки търсят варианти за сглобяване на полуремаркета и надстройки в България

Списание КАМИОНИ разговаря с вносителите на основните марки ремаркета, полуремаркета и надстройки в България. Зададохме няколко въпроса на управителите и на търговските отдели на фирмите вносители - за пазара през 2013 г. и за очакванията им за 2014 г. За почти всички тях миналата година е била по-добра от предишната...

[✕]

Списание КАМИОНИ разговаря с вносителите на основните марки ремаркета, полуремаркета и надстройки в България. Зададохме няколко въпроса на управителите и на търговските отдели на фирмите вносители - за пазара през 2013 г. и за очакванията им за 2014 г. За почти всички тях миналата година е била по-добра от предишната. А очакванията за 2014 г. са разнообразни - от ръст на пазара през запазване на положението до спад от 20-30 на сто.

Георги Цветков, Шмитц Каргобул България (Schmitz Cargobull):
2013 г. беше като цяло една добра година. Пазарите в Европа останаха стабилни, което несъмнено повлия положително и на пазара в България - главно имам предвид международния транспорт, защото там е основната част от нашите продажби. За цялата компания Schmitz Cargobull 2013 г. беше също една добра година, като компанията отново запази водеща позиция на пазарите в Европа и също така отбеляза ръст в продажбите спрямо 2012 г. За Шмиц Каргобул България ЕООД 2013 г. бе една много добра година, като успяхме да запазим водещата позиция на пазара в България и дори имаме ръст в продажбите с около 50% спрямо 2012 г. Завършваме годината с издадени 604 бройки нови полуремаркета, като за сравнение през 2012 г. приключихме с 332 бройки издадени полуремаркета.
Очакванията ни са 2014 г. да бъде стабилна година за пазарите в Европа, което ще доведе до стабилност и на нашия пазар, както и до неголям ръст на продажбите. Надяваме се да останем стабилни и да задържим позициите си като през 2013 г.
Търсене на употребявана техника е имало и винаги ще има. Шмиц Каргобул България ЕООД ще продължава да развива своето подразделение за продажба на употребявани полуремаркета, защото според нас този пазар в България има голям потенциал. Разбира се, продължаваме да налагаме и разработваме обратното изкупуване, като според нас по този начин ще бъдем от голяма полза на нашите клиенти при подмяната на старата им техника.
Както винаги разчитаме на техническа компетентност на нашия екип, индивидуален и гъвкав подход към клиента. Постоянен личен контакт и специално отношение, към всеки един клиент. Запазването на доверието на клиента е приоритет и основна цел на нашата дейност.
Имаме много идеи и работим по различни проекти, като основно ще развиваме нашето подразделение за употребявани полуремаркета и продажбата на оригинални резервни части.
На всяка една нова технология ѝ е необходимо определено време за налагането и на пазара, това важи и за Евро-6. Това е неизбежен процес в развитието на техническия прогрес. Може би ще има лек спад в продажбите през първите няколко месеца на годината, но като цяло това е бъдещето и то постепенно вече се налага.
Естествено пазарът на влекачи влияе и се отразява върху пазара на полуремаркета, защото двете неща са взаимосвързани. Надяваме се това да не създаде особени сътресения на пазара на нова техника.

[✕]


Николай Бонев, Кроне БГ (Krone):
За пазара на ремаркета 2013 г. в България беше подобна на 2012 г. Въпреки че имаше раздвижване, аз очаквах по-добра година. Хубавото е, че пазарът се прочисти от транспортни фирми, влезли на него случайно. В нашия бизнес без точен план и екип професионалисти, само с един банков кредит, инвестиран в камиони и полуремаркета, не става. Това бяха хора, които нямаха представа за приходите и разходите си и те отпаднаха от пазара на транспортни услуги. Останаха фирми, които инвестират целенасочено с визия за бизнеса си.
Пазарът през 2013 г. е с около 20-30 на сто нагоре в сравнение с 2012 г. Пазарът у нас се дели на два типа клиенти. Корпоративни клиенти - с над 100-150 поръчки наведнъж, и останалите. 50 на сто от заявките идват от корпоративните клиенти, които са 5-6 големи фирми у нас. Те формират половината от заявките - било то камиони или полуремаркета. Другите 50 на сто от заявките идват от всички останали фирми. Не казвам малки и големи, защото не ги деля на такива. За мен всеки, който е инвестирал и работи правилно в нашия бизнес, е достоен за уважение.
Нещата на пазара са бурни и динамични. При Krone като структура сривове и сътресения няма, вървим спокойно напред. За 2014 г. очаквам пазарът на Krone да върви нагоре. Съдя по януари, който по принцип е слаб месец, но сега заявките са 3-4 пъти повече от миналия януари. Дължи се и на това, че са купени камиони в края на миналата година, но не само. Другата причина е, че ние провеждаме много силна информационна кампания за Krone сред нашите партньори и на картата на България почти няма бели петна за нашата марка. Малко са фирмите в България, с които нямаме някакви отношения.
Камиони в края на 2013 г. се купиха доста. Бих казал, че 30 на сто от ръста за януари при ремаркетата се дължи на еуфорията от Евро-5 към Евро-6. 30 на сто се дължи на нашата информационна кампания от последните години. И да не забравяме последните 30 на сто, които се дължат на това, че много полуремаркета се подменят без влекачите. Подменя се остаряла техника, която не отговаря на изискванията на логистичните и спедиторски компании. В Европа се въвеждат постоянно нови изисквания за обезопасяване на товара и за безопасност по пътищата. Това е добре, защото иначе ще си караме камиони на по 40 години. От друга страна, не е толкова добре, защото е свързано с нови инвестиции за превозвачите.
При работата с клиентите наблягаме на информацията. В офиса 2 души са свързани пряко с търговската дейност. Всеки въпрос, който влезе в офиса, получава отговор - по електронна поща, по телефона или с изпращане на каталог. Независимо дали запитването е за техника, технически проблем, обратно изкупуване, финансиранеЕ 90 на сто от въпросите, влезли при нас, имат отговор, а 80-90 на сто от проблемите на партньорите ни, защото в едно голямо производство винаги има технически проблеми, се решават - голяма част много бързо. Крайният резултат е винаги в полза на клиента. Аз съм по принцип притеснен за бизнес климата у нас след 4-5 години, защото България върви надолу. Хубавото е, че голяма част от фирмите в нашия бранш реално вече нямат вземане-даване с България.
Пазарът на употребявани ремаркета продължава да е важен. Нещата позамряха, защото свършиха бройките иззети ремаркета от банки и лизинги. Лошо няма, защото фирма, която не е имала пари да плаща лизинг, не е плащала и поддръжката. Виждал съм такива ремаркета на година и половина, докарани в такова състояние, което е невъзможно да се постигне. Този парк се поизчисти. Втората употреба не е рискова крачка, но въпросът е от кого купуваш. При Krone запитвания за втора употреба има, но няма налични ремаркета. Запитванията за втора употреба са около 10 на сто спрямо новите. Krone втора употреба е хубаво да продаваш, защото държи цена, но не е хубаво да купуваш.
Крайният потребител у нас вече не се ориентира само от цената. Слага една, две, три точки преди цената и като тегли чертата, се ориентира към това, което ще му изкара 7, 8, 10 годиниЕ Гледа технология на производство, надеждност, вторичен пазар, имидж, мнение на колеги.
За в бъдеще имаме идея, свързана с новия завод на Krone в Турция, който работи перфектно по съвременни технологии. Полуремаркетата да идват разглобени по 4 и тук да се сглобяват. Krone прави това в Унгария и Полша от много време. Имам разговори с два сервиза у нас по въпроса. От Тире, където е заводът, дотук са 900 км. Има фирми, които си взимат камионите оттук, и вместо да им доставяме ремарке от Германия, ще го сглобим тук.

Денко Атанасов, Елиа Транс (Kogel, Humbaur, Meiller):
Търсенето на нови полуремаркета през първата половина на 2013 г. беше на нивото на предходната 2012 г. През втората половина се наблюдаваше повишаване на интереса към нова прикачна техника, обусловен от очакваното влизане в сила на изискването за Евро-6 при товарните автомобили, и паралелно със закупуването на нови влекачи се увеличи и броят на поръчаните полуремаркета. Очакваме запазване на нивото на търсене на употребявани полуремаркета и през 2014 г.
Както и досега, стремежът ни е да бъдем в постоянен контакт с нашите клиенти с цел максимално удовлетворяване на изискванията им.
Логично промяната на нивата на продажбите на влекачи влияе пряко върху тези на прикачна техника. Въпреки това, за разлика от рязкото спадане на търсенето след въвеждането на Евро-5 през 2008 г., от началото на 2014 г. не се наблюдава намаляване на запитванията и поръчките за ремаркета спрямо последните месеци на 2013 г.

Ивайло Якимов, Шварцмюлер България (Schwarzmuller):
Изминалата 2013 г. беше интересна и динамична година, изпълнена с доста обрати, политически противоречия и вълни на недоволство. Като цяло пазарът на ремаркета беше добър и стабилен и успяхме да постигнем около 20% ръст в продажбите спрямо 2012 г. Очакванията ни за 2014 г. са по-скоро оптимистични и вярваме, че положителната тенденция в развитието на пазара ще се запази и през настоящата година.
Интересът към употребявани полуремаркета през 2013 г. беше значителен поради несигурността, намаления обем на работа, забавените плащания, затрудненото финансиране и други отрицателни фактори, които изпитват особено по-малките транспортни фирми. Схемата на Schwarzmu"ller за обратно изкупуване работи ефикасно от дълги години в Европа и дава възможност непрекъснато да се предлага употребявана техника в заводите ни в Австрия и Унгария. Смятаме, че и през 2014 г. интересът ще се запази.
И през настоящата година ще продължим да залагаме на високото качество на продукцията ни, широката производствена гама, близостта с клиентите ни, богатата складова наличност от резервни части в България, увеличаване на възможностите за гаранционно и извънгаранционно обслужване в България и в Европа. Всяка година предлагаме иновации и подобрения по превозните ни средства, за да отговарят изцяло на нуждите на клиентите ни. Ново на пазара са олекотените ни брезентови полуремаркета - серия ULTRALIGHT, със собствено тегло около 5 т. За всички превозни средства е валидна двегодишна гаранция, която може да бъде и удължавана. Създаваме единна информационна система с база данни, която ще улеснява сервизното обслужване в Европа. За цистерните ни, превозващи опасни товари, предлагаме интегриране на система (SOS-EMERGENCY-SYSTEM) за предаване и обмен на информация за превозното средство и товара. Информацията постъпва в спешен оперативен паневропейски център, който определя местоположението, осъществява контакт с шофьора и представител на фирмата и изпраща перфектно подготвен професионален екип на място при възникване на проблемна ситуация или инцидент.
Очакваният спад на пазара на влекачи при навлизането на Евро-6 определено ще се отрази и на пазара на прикачна техника. До голяма степен нещата са свързани. Ръстът в продажбите на влекачи и полуремаркета през последните месеци на 2013 г. доведе до определено насищане и презапасяване с нова техника, което логично води до намалени продажби поне в началото на тази година.

Калин Цветков, Wielton:
2013 г. не беше силна, но беше добра година като цяло. Имаше още много какво да се желае. 2014 г. се очаква да бъде много по-добра на пазара на нови полуремаркета. Предполага се, че продажбите на нови полуремаркета през 2014 г. биха достигнали до над 1000 броя на българския пазар.
Търсенето на употребявани полуремаркета винаги е актуално при малки и средни транспортни компании, които оперират основно на вътрешния пазар, но за съжаление, точна статистика за него няма. Предполагам, че търсенето на употребявана техника ще остане актуално и през 2014 г.
Wielton e един от основните европейски производители на полуремаркета, ремаркета, надстройки. През 2014 г. ще предлагаме на транспортните компании и новите ни модели полуремаркета от типовете тристранна щора и хладилни полуремаркета, както и надстройки и ремаркета (хенгери), самосвални надстройки, фургонни полуремаркета с панели за транспортиране на дрехи, както и новите ни модели самосвални полуремаркета от серията СУПЕРЛЕКИ.
Поради влизането в сила на Евро-6 се очаква повишаване търсенето на употребявани влекачи Евро-5. Вероятно това би повлияло и на пазара на нови полуремаркета.

Димитър Илчев, Агри М (Stas, Magyar, Fliegl):
Като цяло продажбите на нова прикачна техника през 2013 г. не бяха по-различни от предишната година. В края на годината се увеличиха запитванията и поръчките за нова прикачна техника, като се надяваме продажбите през 2014 г. да бъдат значително повече от 2013 г. За това би ни помогнал и стартиралият през есента на 2013 г. нов съвместен проект на Агри-М с LeciTrailer и Сертрак България за сглобяване и продажба на бордови полуремаркета.
През 2013 г. търсенето на употребявани полуремаркета беше увеличено спрямо предходната година. Най-голямо увеличение отбелязахме в продажбата на употребявани самосвални полуремаркета STAS. През 2014 г. не очаквам съществено увеличение спрямо 2013 г.
През 2014 г. ще продължим да предлагаме, но в по-големи обеми, обратно изкупуване от нашите клиенти на употребявана прикачна техника и замяната ѝ с нова. Ще разширим гамата от предлаганата прикачна техника на испанския производител LeciTrailer. В традиционно представяните от нас досега марки ще представим подобренията в моделите на всеки един от производителите STAS, FLIEGL и MAGYAR.
Началото на тази година не дава признаци на спад в търсенето на нова прикачна техника, още повече, че и в момента се продават нови влекачи с еконорма, по-ниска от Евро-6.

Христо Иванов, Сертрак България (LeciTrailer):
LeciTrailer затваря 2013 г., като един от водещите производители на полуремаркета в Европа, с много положителни резултати. Пазарът показва признаци на възстановяване и стабилизиране. Въпреки това продължаваме да усещаме в пазара несигурност, но вярваме, че 2014 г. ще бъде година на подновяване на превозните средства. Ние сме се посветили на българския пазар, като започнахме да сглобяваме нашите ремаркета в България. Също така предлагаме оригинални резервни части и следпродажбено обслужване в България. Нашите клиенти могат да закупят своето полуремарке, което директно се доставя в България, без допълнителни транспортни разходи. Цялата гама от брезенти, които произвежда LeciTrailer, също се счита като надежден продукт за пазара. Брезентите са здрави, леки и сигурни и се приемат добре от клиентите.
Сегментът на хладилните полуремаркета също е важен двигател на пазара. За LeciTrailer това е първата пълна година, в която предлагахме хладилни полуремаркета, изцяло изработени от нас. Резултатите и доверието на клиентите досега са повече от задоволителни. LeciTrailer и през 2014 г. ще продължи да въвежда технически подобрения и нови материали в цялата си продуктова гама. Като големи иновации освен продължаващото лансиране на хладилни полуремаркета се планира да започне предлагане на пълна гама от хладилни надстройки за камиони. Това е голяма инвестиция, но тя ще ни позволи да предлагаме още по-разнообразни видове надстройки.

Кирил Михайлов, Orten Fahrzeugbau:
2013 г. е по-добра за пазара на ремаркета от 2012 г. Това се вижда и по статистиката. Но да не забравяме, че големият брой продажби се дължи и на големите поръчки от няколко ключови клиенти - големи фирми. Все пак увеличението в продажбите се дължи и на това, че през 2013 г. се купуваха нови камиони Евро-5 заради наближаването на изискването за Евро-6 и много от клиентите закачиха на тези камиони и нови ремаркета. Друга причина за добрите продажби през 2012 г. е това, че през 2007 и 2008 г. пазарът бе пренаситен с нови ремаркета, които вече остаряха и трябва да се подменят. За 2014 г. обаче очаквам при ремаркетата пазарът да спадне с около 20 до 30 на сто. Втората употреба при ремаркетата върви много добре. Ние също предлагаме употребявани ремаркета от различни марки - през 2013 г. сме продавали предимно бордови и 3 хладилни. Но там има такъв момент, че сега цените на нови ремаркета понякога падат до цени на добри употребявани ремаркета и продажбите стават трудни. Но аз мисля, че през тази година пазарът на употребявани ще дръпне нагоре.
2012 г. беше годината, през която Orten се появи на българския пазар, но да не забравяме, че ние работим тук едва от няколко месеца. Все пак имаме първите си доставки и доста запитвания. Предлагаме бордови полуремаркета, от които вече имаме две доставени. Нашите продукти обаче са в по-висок ценови клас и са по-скъпи, така да се каже бутикови, ние нямаме серийност. Те обаче са изключително качествени, например осите са BPW. Силата на Orten е в специализираните надстройки, за които ползва шасита както на Krone, Kogel, така и собствено производство.
Плановете ни включват в бъдеще да направим в България цех за монтаж. Идеята ни е, че в България трябва да се раздвижи пазарът на по-специализирани надстройки, каквито може да предложи Orten, и смятаме да се насочим натам - към надстройки за превоз на напитки, дрехарки, хенгери. Планираме също да стартираме изкупуваме на употребявана прикачна техника.
Очаквам влиянието на Евро-6 при пазара на нови камиони да продължи да въздейства и на пазара.

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините

Галерия