borsa.kamioni.bg - обяви само за автомобили за работа. Вижте ги!  Публикувайте вашата сега!  Абонирайте се още сега за 2019 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

Busworld Kortrijk 2013: Евро-6 плюс електрификация

сп. Автобуси, 2013, Бр. 9
07.11.2013

Повече от 32 200 души посетиха най-голямото международно изложение за автобуси в света в белгийския град Кортрийк в края на октомври. Това постижение е рекорд за 42-годишната история на Busworld Kortrijk.

Busworld Kortrijk 2013: Евро-6 плюс електрификация

32 228 е точната бройка на посетителите от цял свят, преминали през деветте зали на Busworld Kortrijk 2013. Изложението се проведе от 18 до 23 октомври 2013 г. в XpoKortrijk. Основните акценти през тази година в него бяха върху двигателите Евро-6 и … електробусите...

[✕]

32 228 е точната бройка на посетителите от цял свят, преминали през деветте зали на Busworld Kortrijk 2013. Изложението се проведе от 18 до 23 октомври 2013 г. в XpoKortrijk. Основните акценти през тази година в него бяха върху двигателите Евро-6 и … електробусите.

Изложението
Двадесет и второто издание на Busworld Kortrijk ще се запомни и с големия брой изложители. В деветте палати на XpoKortrijk си дадоха среща  производители на автобуси и на системи, възли, агрегати и резервни части за тях. През тази година в изложението участваха 340 изложители от 35 държави. Сред изложителите на Busworld Kortrijk 2013 72-ма бяха само производителите на автобуси.
Според организаторите от Busworld, въпреки че като обща площ изложението бе съизмеримо с последното издание от 2011 г., броят на участниците беше значително по-голям. Някои от традиционните участници бяха намалили площта на щандовете си, но това е позволило в освободените площи да бъдат настанени по-малки изложители.
В Кортрийк се представиха както винаги всички големи производители и бодибилдери на автобуси, на възли, агрегати и системи за автобусния бранш. Един от акцентите падна върху готовността за екостандарта Евро-6. Да, всички автобусни производители вече са готови да предложат пълната си гама, оборудвана с двигатели Евро-6. Тук ще се спрем на основните производители на автобуси и бодибилдери. В следващи броеве ще разкажем и за производителите на компоненти, възли и агрегати, представили се в Кортрийк.

Производителите на автобуси
По традиция с голям и впечатляващ щанд в Кортрийк отново бе гигантът Daimler Buses, където както винаги имаше премиери. В секцията на Mercedes-Benz Buses можеше да се види почти цялата гама на производителя. Най-новото тук бе туристическият Mercedes-Benz Tourismo K с дължина 10,32 м, 32+1 места и двигател OM 936, 354 к.с., представен за първи път през септември. За първи път на изложението с двигатели Евро-6 бяха показани туристически Travego, 12,18 м с двигател OM 470, 428 к.с., междуградски Intouro M, 12,64 м с двигател OM 936, 299 к.с. и градският Citaro LE, 12,17 м, оборудван с OM 936, 354 к.с. На внимание се радваше още една премиера – луксозният и нов дизайн Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 с  дължина 7,72 м, двигател OM 642, 190 к.с. и 15+1+1 места за сядане.
Бляскава беше и секцията на Setra, където грееше звездата на световната премиера – новият туристически TopClass 500. Моделът бе представен от Setra S 516 HDH с дължина 13,325 м и Setra S 517 HDH с дължина 14,165 м. Предното поколение на Setra също имаше Евро-6 представител – дабълдекерът Setra S 431 DT, 13,89 м,  с двигател с мощност 510 к.с. и 78+1+1 места за сядане. Автобус на годината 2014, който получи наградата си в Кортрийк – ComfortClass, бе представен от S 516 HD, 13,115 м.
На изложението Daimler наблегна и на три момента от допълнителните услуги за клиентите си – Fleetboard за автобуси, програмата за сервизно обслужване и обучение Omni Plus и развитието на мрежата за употребявани автобуси – Bus Store.
Щандът на MAN Truck and Bus също бе сред най-големите на изложението. Гигантът представи доста експонати и от двете си марки – MAN и Neoplan, всичките с двигатели Евро-6. Голямата новина тук бе, че туристическият автобус Neoplan Cityliner  е слязъл под 20-литровата бариера при превозите на дълги разстояния. Световната премиера на щанда бе Neoplan Jetliner, Евро-6. Всички автобуси на MAN Truck and Bus са с намалено собствено тегло и обновен интериор. При градските си модели концернът наблегна на почти 19-метровия MAN Lion’s City GL с пет врати на салона и на моделите си с двигатели на CNG.
С пълната си гама от автобуси с двигатели Евро-6 е готов и шведският производител Volvo Buses. Шведите показаха за първи път градския Volvo 7900 във вариант съчленен хибрид за 154 пътници. 12-метровата версия на модела пък вече е достъпна като Plug-in за зареждане на батерията от електрическата мрежа. На щанда можеха да се видят и обновените туристически модели Volvo 9700 и 9900. Една от големите промени при шведите са работните обеми на двигателите Евро-6 за автобуси. Силовите агрегати са с работен обем 5-, 8- и 11 л и покриват мощности от 240 до 460 к.с.
Четири бяха премиерите на щанда на VDL Bus & Coach. С навлизането на Евро-6 холандците продължават да разширяват гамата на успешния си градски модел Citea. В Кортрийк те представиха Citea SLFA, съчленен нископодов автобус с дължина 18,75 м. Новост бе и градски мидибус VDL Citea MLE, който се предлага с дължини 8,8, 9,5, 10,2 и 10,8 м. Туристическият Futura FMD2 пък е с дължина 12,2 и 12,9 м и е по-евтин вариант на луксозния Futura FHD. Ще излезе на пазара от средата на 2014 г. Сред експонатите бе и VDL Citea Electric, за който ще стане дума отделно.
Участието на испанския производител Irizar в Кортрийк също ще се запомни. Испанците представиха новото Евро-6 поколение на най-популярните си модели – туристическите PB и i6, междуградския i4с двигатели Paccar от DAF. Крайградският i3 пък бе оборудван със силов агрегат от Scania. Отделът за проучване и развитие на компанията е разработил съвместно с Datik (част от Irizar Group) интелигентна транспортна система за управление и повишаване безопасността на пътния транспорт, която също бе представен в Кортрийк.
На щанда на полския производител Solaris Bus and Coach бе една от малкото български връзки на изложението. В презентацията си поляците подчертаха, че през последните години българският пазар е един от най-успешните за тях. От Solaris подчертаха, че вече имат подписани договори за доставка на 70 градски автобуса за Варна и 50 съчленени тролейбуса за София. На щанда си поляците показаха Solaris съчленения Urbino 18 с двигател DAF MX-11, крайградския InterUrbino 12 с дизелов Cummins ISB6.7E6 и 12-метровия Urbino Electric. Готови сме за Евро-6, рапортуваха поляците и допълниха, че продължават да развиват и гамата си от автобуси с двигатели на природен и биогаз от Cummins. През тази година Solaris ще надмине рекорда си от 1205 автобуса, поставен през 2011 г.
На собствен терен белгийският производител VanHool имаше един от най-големите и колоритни щандове. Производителят показа цялата си гама от туристически автобуси, напълно екипирана с двигатели Евро-6 от DAF. Новост е, че от ноември TX ще се предлага и на пазара в САЩ, заедно с познатите там модели от линията CX. В градския сегмент за пръв път бе показан електрическият A308-E с дължина 9,5 м и ширина 2,35 м. Звезда на щанда бе естествено 24-метровият хибрид EXQUI.City.
Шведският производител Scania акцентира върху адаптирането на двигателите Евро-6 за автобуси. В гамата заедно с 9-литровите и 13-литровите силови агрегати вече е 7-литров дизелов двигател с мощност 280 к.с. Два от двигателите с обем 9 л и един от 13-литровите постигат Евро-6 само с използването на SCR. На щанда на Scania бяха представени градските модели Citywide LF с дължина 12 м и Citywide LE 6х2 с дължина 14,8 м, 13-метровият междуградски OmniExpress 3.40 и 12-метровият туристически Touring. Scania двигатели Евро-6 за автобуси, работещи на биодизел, биогаз и биоетанол. 
Три премиери белязаха участието на турския производител Anadolu Isuzu на изложението. Всяка от тях отразява по свой начин генералната концепция на производителя за 2014 г., наречена “Новата визия”. Напълно нови са 9-метровият туристически автобус Visigo и 9,5-метровият градски модел Citibus. Citibus във версия CNG също се лансира за първи път на европейския пазар. С фейслифт пък бе представен 7-метровият Novo Series. Другите експонати в Кортрийк бяха туристическият Turquoise и градският Novociti.
Друг голям турски производител Temsa демонстрира в Белгия пълна промяна на гамата си. Производителят стартира моделната линия LD - обща за всички сегменти и наследник на доказаните модели Tourmalin и Safari, от които са продадени над 3500 броя. Фокусът при Евро-6 LD е върху нуждите на операторите и стойността на притежание. Туристическият вариант  на LD ще се предлага с дължина 12 и 13м с двигатели DAF MX11 и предавателни кутии ZF. Междуградската версия LD IC заменя Tourmalin и Safari RD и ще има същите двигатели и трансмисии. Крайградският вариант LD SB с дължина 13 м пък ще има варианти като училищен автобус. Задвижването ще е поверено на двигател Cummins и трансмисия от Allison или ZF. В Белгия Temsa показа и позната гама мидибуси MD 9 в туристически и междуградски вариант и в градско изпълнение - MD 9 LE с двигатели Евро-6. Място на щанда имаше и градският Avenue, който вече се предлага и в 18-метров вариант.
Дебютно участие в Кортрийк имаше друг турски производител – Karsan. Мултибранд компанията се представи с минибусът JEST (5,845 м) и два прототипа с дължина 8,150 м – градския CXL и междуградския MPXL. Четвъртият експонат беше градски 18-метров BredaMenarinibus Avancity, произведен за Европа по лиценз на италианския производител.
Големите китайски производители също имаха своето място на Busworld Kortrijk 2013. Yutong Bus представи две световни премиери. 12-метровият междуградски модел EC 12 ще се предлага и като училищен автобус. Двигателят е DAF MX-11, Евро-6. Мидибусът IC 9 пък е достъпен в туристическо и междуградско изпълнение и има до 41 места за сядане. Двигателят е 6,7-литров Cummins, Евро-6. King Long показа три 12-метрови модела - XMQ6120BGD, XMQ6120C, XMQ6129 и 9-метровия XMQ6900.
Anhui Ankai представи 12-метров електробус и дабълдекер за градски обиколки с открит втори етаж. Четвъртият китайски производител беше BYD, който също подсили армадата от електробуси в Кортрийк. 

 

Електрификацията продължава
Електробусите са другата голяма новина от бъдещето, която дойде от Белгия. Busworld Kortrijk 2013 е изложението събрало досега най-голям брой напълно електрически автобуси.
Две години след 10-метровия Urbino Electric Solaris вече и 12-метров електробус. Доставчик на електрическото оборудване е Vossloh Kiepe GmbH. Батериите са литиево-йонни – 80 кВтч. Двигателният мост е с два колесни електромотора с мощност по 12- кВт. Местата за сядане в салона са 33+1.
VDL Bus and Coach излиза на пазара на електробуси с VDL Citea Electric. Това е напълно електрическа версия на 12-метровия нископодов Citea SLF. Предлага се различни електрозадвижвания и батерии, а производителят твърди, че пробегът с едно зареждане е до 200 км.
Познатият китайски производител BYD показа за пореден път 12-метровия eBus 12, който е познат от няколко години в Европа. 35 броя от модела вече оперират на амстердамското летище Схипсхол, а автобусът е изпробван в много европейски градове и столици. За две години eBus 12 е изминал над 20 млн. км по целия свят. За жалост, от представянето на BYD дойде и недобра вест за страната ни. Китайската компания продължава да търси европейски партньор за съвместно производство на автобуси. Но, поне засега, това няма да е в България, както обявиха преди около година точно от BYD, когато създадоха и съвместно дружество с българска фирма. Вероятно китайците са решили да се насочат към партньор с традиции в автобусостроенето.
Най-новият производител на електробуси, представил се в Кортрийк, беше Ebusco. Компанията е холандска, но производството е в Китай. Батерията на 12-метровия автобус YTP-1 се състои от 9 модула – всеки с отделно охлаждане. Ebusco дори спечели награда за екология от автобусната седмица. Електрически автобуси на Busworld Kortrijk 2013 показаха и чешкият производител SOR – 8-метровия модел ЕBN 8, и китайският Anhui Ankai – 12-метровия HFF6127K46EV, който е използван в Абу Даби.

Концепт и нова гама от Iveco Bus
Уникален 100% електрически концептуален автобус имаше премиера на щанда на Iveco Bus. ELLISUP Concept Bus е ръководен от Iveco Bus проект под контрола на Френската агенция за екология и управление на енергията. Участници в проекта са Michelin и още 9 френски технически организации и институти. ELLISUP е фокусиран върху разработката на нова концепция за електробус – лесен за обслужване и с бързо зареждане на батериите. Проектът трябва да има стойност на притежание между тези на конвенционалните дизелови автобуси и тролейбусите. Автобусът е 13-метров с два предни и два задни моста. Изключителен е салонът – светъл с големи странични стъкла и изобилстващ от детайли от чисто дърво.
Iveco Bus представи и цялата си обновена гама от автобуси Евро-6. Занапред моделните линии остават три: Urbanway  - за типично градски автобуси, Crossway – за градски, крайградски, междуградски и туристически автобуси от долния клас, и Magelys – за туристически и луксозни автобуси. На изложението бяха представени: новият Urbanway, 12 м, с двигател Tector 7; градският Crossway LE, 13 м, с Cursor 9; междуградският Crossway Pop - единственият 13-метров автобус в света с 63 седящи места, с двигател
Tector 7. Премиера в Кортрийк имаше и новият туристически Magelys Pro с дължина 12,8 м и двигател Cursor 9. Моделът е претърпял значителен външен и вътрешен фейслифт. На открита площ можеха да се тестват Urbanway, Crossway Line, Crossway Pro, Crossway LE 10.8, Daily Tourys ERO.
Нова е и гамата от двигатели при Iveco Bus. Европетиците Tector 6 и Cursor 8 се заменят съответно от 6,7-литровия Tector 7 и 8,9-литровия Cursor 9, постигащи нивото Евро-6 само с технологията Hi-eSCR (High Efficiency SCR) с Adblue.

Otokar на 50 години
Един от големите турски производители – Otokar, отбеляза 50-годишнината си по време на Busworld Kortrijk 2013. На щанда можеха да се видят Otokar 7 автобуса от богата гама на завода в Адапазаръ. До тях бе показан и един от първите продукти на фабриката – автобус Magirus от 1968 г. След 4 години на последователност Otokar е пазарен лидер в Турция, каза Сердар Гюргюч, генерален мениджър на компанията. И допълни, че експортът на Otokar за 2013 г. ще бъде с 50 на сто над миналогодишния. Продуктите на Otokar се продават в повече от 40 държави. Близките планове са за експанзия в Скандинавия и Великобритания.
В Кортрийк Otokar показа градския Kent C, 12 м, с двигател DEUTZ, EEV. Междуградските Vectio U LE (9 м), с нисък вход и Vectio U, (9 м), както и Territo U във варианти 12 и 13 м, пък са готови за Евро-6 с двигатели от MAN. Туристическият сегмент бе представен от Vectio T, (10 м) и Navigo T, (7,7 м) и също покриват Евро-6 с двигатели от Cummins и MAN.

Setra ComfortClass получи наградата
Туристическият автобус Setra ComfortClass получи наградата си за Автобус на 2014 г. Церемонията по връчването на приза бе на щанда на Daimler Buses по време на Busworld Kortrijk 2013. Статуетката на победител бе връчена от Стюарт Джоунс, президент на международното жури Bus And Coach of The year, на Хартмут Шик, директор на Daimler Buses. Награждаването бе съпроводено с шоу, танци и поздравления. Стюарт Джоунс изложи накратко мотивите за избора на журито: Setra ComfortClass е нов високотехнологичен автобус с перфектен дизайн, с високо ниво на сигурност и комфорт за пътниците и водача, с висока ефективност и ниски разходи за транспортните компании, които го експлоатират. Хартмут Шик каза, че в Setra и Daimler Buses са изключително горди с поредното признание за техен продукт.

Победителите от ECW
Ден преди откриването на Busworld Kortrijk 2013 бяха раздадени традиционните награди на Европейската автобусна седмица (ECW). Жури от автобусни експерти се произнася след едноседмични тестове и измервания. За наградите в 12 категории се състезаваха 6 градски и 12 туристически автобуса. Организаторите на ECW от Busworld използваха нова схема за наградите. В петте категории: Комфорт, Сигурност, Екологичност, Дизайн и Иновации градските и туристическите автобуси се състезаваха отделно. Две бяха и големите награди – за градски автобус и за туристически автобус.
Голямата награда за градски автобус отиде при Van Hool Equi.City, който взе и приз комфорт. Белгийският производител обра общо 5 от 12-те награди.
Очаквано голямата награда за туристически автобус отиде при Setra TopClass 517 HDH. Новият TopClass спечели и за безопасност, и за екология. За комфорт при туристическите автобуси бе отличен Van Hool TX16, а за безопасност при градските - Mercedes-Benz Citaro. Три градски автобуса получиха приз за екологичност -  електробусите BYD eBus12 и Ebusco YTP-1, и водородният хибрид Van Hool Fuel Cell. Van Hool взе и награда за екология при туристическите автобуси пак с модела си TX16.
Журито не излъчи победители в няколко от категориите и не присъди награда за дизайн при туристическите автобуси, както и за иновации в двата сегмента.
 

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините

Галерия